sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Fikabröd ökar risken för livmodercancer


En svensk studie visar att kvinnor som ofta äter kakor och bullar löper ökad risk att få livmodercancer.

Läs mer »
Ny metod räddar livet på strokedrabbade


En ny behandlingsmetod gör att patienter som drabbats av den allvarligaste typen av stroke kan bli helt återställda. Mekanisk proppborttagning har hittills använts på cirka 250 patienter vid Karolinska Universitetssjukhuset och metoden används nu allt mer av andra sjukhus i Sverige och världen.

Läs mer »
Qigong ger energi, stresslindring och ett hälsosamt åldrande


Qigong är ett verktyg för att slappna av och hantera stress som kan jämföras med den effekt som hård träning har, men som är bättre anpassat för äldre.

Läs mer »
Skapa familjedemokrati genom att göra barnen delaktiga


Det är viktigt att barn och ungdomar känner att de har inflytande och kan påverka sin omgivning för att de ska må bra. Psykologiforskaren Stefan Persson vid Örebro universitet ser familjen som ett system där samtliga delar påverkar varandra. Barn och föräldrar skapar tillsammans ett familjeklimat där ungdomar upplever att föräldrar lyssnar på dem när de fattar beslut.

Läs mer »
Meditation för alla


Att börja meditera kräver tålmodighet och daglig träning. Om du tycker att du har ont om tid så börja med fem minuter/dag och utöka sedan successivt. Att meditera på morgonen, kvällen eller mitt på dagen spelar mindre roll. Det viktiga är att du gör det till en vana och avsätter tid för din meditation. Prova vår meditationsövning som passar alla.

Läs mer »
Musik i tidig ålder ger stora fördelar


Forskare vid McMaster University i Kanada har upptäckt att en tidig introduktion till musik ger barnen fördelar redan innan de kan gå eller prata. De barn som som deltog i interaktiva musikklasser med sina föräldrar log mer och kommunicerade bättre.

Läs mer »
Amatörboxning skadar hjärnan


Amatörboxare uppvisar förändringar i hjärnvätskan efter match som indikerar att nervceller skadats. Det visar en studie på 30 svenska elitboxare som genomförts vid Sahlgrenska akademin i samarbete med Svenska Boxningsförbundet.

Läs mer »
Fettrik kost sänkte blodsockret hos diabetiker


Personer med typ 2-diabetes får vanligen rådet att äta en kost med lågt fettinnehåll. Nu visar en studie vid Linköpings universitet att mat med mycket fett och lite kolhydrater kan ha en bättre effekt på blodsockernivåerna.

Läs mer »
Tjejer känner mer stress än killar på högstadiet


Mer än hälften av högstadieeleverna är stressade på grund av skolarbetet, och en tredjedel har regelbundet ont i huvudet. Mellan årskurs sju och nio fördubblas andelen elever som rapporterar ohälsa, och en klart större andel flickor än pojkar mår dåligt, har värk och känner stress.

Läs mer »
Så lyckas du på Göteborgsvarvet


Lagom lång och inte lika flåsig som ett millopp: halvmaran är en distans som lockar många. Hela 50 000 löpare är anmälda till Göteborgsvarvet, världens största halvmaratonlopp som går av stapeln nu på lördag.

Läs mer »
Nio av tio kvinnor med PMS lider i det tysta


Kvinnor har lidit av problem och smärta i samband med ägglossning och menstruation i alla tider, så kallade PMS-besvär, och trots samhällets starka utveckling i övrigt så fortsätter tvåtusentalets kvinnor att lida av PMS-besvär i hög utsträckning.

Läs mer »
Lykopen i tomat ger skydd mot UV-strålning


Tomat innehåller lykopen, en karotenoid, som ger tomaten dess röda färg. Forskning visar att genom att äta tomat kan du öka ditt naturliga skydd mot solens UV-strålning. Tidigare forskning har visat att tomat även skyddar mot cancer och rynkor.

Läs mer »
Raska promenader minskar risken för stroke


Kvinnor som går raska promenader 2-3 timmar i veckan löper 35 procents lägre risk att drabbas av stroke än de som sällan promenerar.

Läs mer »
Tjock om magen? Välj rätt fett och minska riskerna


Fleromättat fett minskar leverförfettning hos personer med bukfetma, även om de inte går ner i vikt. Det visar Uppsalaforskare i en oberoende koststudie som publiceras i majnumret av den vetenskapliga tidskriften American Journal of Clinical Nutrition. Valet av fett kan därmed även ha betydelse för att minska risken för vuxendiabetes.

Läs mer »
Celiakidrabbade får vänta på diagnosen


Personer som har celiaki mår dåligt och får vänta länge på diagnosen, men när sjukdomen väl är konstaterad kan de behandlas effektivt med glutenfri kost.

Läs mer »
Tomatjuice minskar den fysiska stressen av träning


I en studie som publiceras i den brittiska tidskriften Nutrition Journal visar forskare vid Stockholms universitet att den biokemiska stress som kroppen utsätts för när vi tränar kan elimineras med bara ett glas tomatjuice om dagen.

Läs mer »
Proteinrik frukost bra för vikten


Är du en av de som brukar hoppa över frukosten? Det är inte utan anledning man säger att frukosten är det viktigaste målet på dagen. Enligt tidigare studier finns det ett samband mellan att hoppa över just frukosten och fetma. Nu vet man också att frukostens effekter blir ännu bättre för vikten om den är proteinrik.


Läs mer »
Stort midjemått ökar risken att dö i förtid


Äldre med stort midjemått har högre dödlighet än de med smal midja. Det visar en ny studie från Sahlgrenska akademin.

Läs mer »
Musik kan bli framtidens medicin


Vid Sahlgrenska akademin pågår ett banbrytande projekt som undersöker hur vi biologiskt reagerar på musik. Syftet är att kunna använda musik för medicinska ändamål - och på köpet har forskarna studerat varför bra musik framkallar gåshud.

Läs mer »
Aktiva behåller minnet bättre längre


Ett nytt sätt att förklara bibehållet minne hos äldre lanseras nu av bl.a. Umeåforskaren Lars Nyberg: Det hänger mera samman med att lyckas underhålla hjärnans funktion genom en aktiv livsstil än att hjärnan skulle börja arbeta på ett annat sätt.

Läs mer »
Saliv från ödla minskar matsuget


Ett läkemedel gjort på saliv från Gilaödlan minskar effektivt suget efter mat. Forskare vid Sahlgrenska akademin har testat läkemedlet på råttor, som efter behandling slutade sukta efter både livsmedel och choklad.

Läs mer »
I framtiden kan vi få läkemedel via huden


En forskargrupp vid Karolinska Institutet har lyckats beskriva hur hudens yttersta lager, hornlagret, ser ut och fungerar på molekylnivån. Det öppnar dörren för att i stor skala kunna ge läkemedel genom huden.

Läs mer »
Stevia - från naturlig sötma till ren kemi


Stevia är godkänd att använda som sötningsmedel i Europa sedan slutet av förra året. Förväntningarna har varit höga och många företag jobbar stenhårt för att få ut stevia på den svenska marknaden. Stevian marknadsförs som en ren och naturlig produkt. Men hur naturliga är egentligen steviaprodukterna?
 


Läs mer »
Ftalater ökar risken för diabetes typ 2


Det finns ett samband mellan en typ av ftalater som används i bland annat kosmetika och plaster och risk att få diabetes bland äldre. Individer med förhöjda ftalatnivåer hade en ungefär dubbelt så hög risk att ha diabetes som de med lägre nivåer.

Läs mer »
Inflammation i fettväven kan bidra till risk för typ 2-diabetes


Övervikt och framför allt bukfetma hör nära samman med utveckling av typ 2-diabetes (”åldersdiabetes”). En inflammation i fettväven skulle kunna vara en bakomliggande mekanism visar en ny studie av Malin Alvehus vid Umeå universitet.


Läs mer »
Groblad kan läka sår i framtiden


Groblad har använts som medicinalväxt i många århundraden, och forna tiders kloka gummor brukade bandagera sår med bladen. Nu bekräftar en avhandling att de gjorde alldeles rätt positiva effekter av groblad har påvisats både med odlade celler av människa och med sår på grisöron. Nya sårläkningsprodukter är målet inom forskningsprojektet.


Läs mer »
Äggstockscancer - Den tysta cancern


Har du ihållande magsmärtor eller känner dig svullen och mätt utan att ha ätit särskilt mycket? Gå till doktorn! Det är budskapet i den film som Nätverket mot Gynekologisk Cancer lanserar under april som är den officiella gyncancermånaden i Sverige.


Läs mer »
Hjärtmuskelceller kan skicka signaler


Svenska forskare visar nu att hjärtats muskelceller kan skicka information till andra kroppsceller för att till exempel ändra deras genuttryck – en helt ny princip som väntas få stor betydelse.

Läs mer »
Omega-3 fett från fisk minskar inte inflammationer


Omega-3 fetter från fisk har tidigare tillskrivits antiinflammatoriska egenskaper. I en avhandling från Uppsala universitet fann man dock inte några belägg för att omega-3 tillskott kunde minska inflammationen hos personer med förhöjd risk för diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Däremot visade resultaten att vegetabiliska omega-6 fetter minskade inflammation.


Läs mer »
Koffein höjer blodsockret


Kaffe med koffein innan frukostflingorna gör att ditt blodsocker stiger med upp till 250 procent, jämfört med om du dricker koffeinfritt kaffe eller inget alls.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Fikabröd ökar risken för livmodercancer
Tjock om magen? Välj rätt fett och minska riskerna
Lykopen i tomat ger skydd mot UV-strålning

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Broccolismoothie
Kokosplättar
Frusen jordgubbsbakelse
Energibars
Fruktsavaräng

Populäraste e-korten idag


















© Copyright 2012 sund.nu | Om cookies | Sitemap