sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Att släppa kontrollbehovet


"Ta kontroll över ditt liv", "Lär dig kontrollera vikten", "Du måste kontrollera ditt humör". Ordet kontroll används i många olika sammanhang. Vi lägger stor social vikt vid att uppträda som om vi har kontroll över våra liv.

Läs mer »
Antiage maten som håller huden ung


Antiage handlar om att bevara hud och kropp i bästa skick och att stoppa åldrandet åtminstone för några år. Här är maten du ska satsa på om du vill fortsätta se ung och fräsch ut.

Läs mer »
Näring för dina ögon


Ögonsjukdomar som ålderrelaterad makuladegeneration och grå starr ökar i befolkningen. Här kommer tips på mat som kan minska risken för att dina ögon drabbas.

Läs mer »
Minska stressen med en lunchpromenad


30 minuters promenad gör att kontorsarbetare som sitter mycket blir på bättre humör. Det visar ny forskning från Australien.

Läs mer »
Rå kakao kan förbättra minnet


Ett regelbundet intag av kakao kan förbättra minnet med upp till 20 år visar en färsk studie.

Läs mer »
Dagliga promenader minskar risken för bröst- och tarmcancer


Forskare vid World Cancer Research Fund menar att 30 minuters daglig promenad kan minska risken för tarmcancer hos flera tusen personer under ett år. För bröstcancer anser de att risken minskar vid 45 minuters daglig motion.

Läs mer »
Kronisk njursjukdom kan förhindras med medelhavsmat


En amerikansk studie visar att strikt medelhavsmat kan förhindra risken att få kronisk njursjukdom med 50 procent.

Läs mer »
Fasta kan minska risken för inflammation


Vid fasta producerar kroppen en förening som kan blockera processer som har betydelse för inflammatoriska sjukdomar som typ 2-diabetes, åderförkalkning och Alzheimers sjukdom.

Läs mer »
Förläng telomererna genom att stå och gå mer


Genom att ta ståpauser eller gå en runda kan du enkelt förlänga dina telomerer. Telomererna är kopplade till vår biologiska ålder och därmed vår livslängd.

Läs mer »
Mellanchefer är mest missnöjda


En undersökning av 320000 medarbetare visar att det är mellancheferna som är mest missnöjda. Här listar vi varför.

Läs mer »
Basilika hämmar inflammationer


Basilika doftar underbart och ger en fräsch smak åt sallader och mat. Dessutom är den full med nyttigheter.

Läs mer »
Cancerogent färgämne kvar i läsk


2012 kom larmet om att ett farligt färgämne fanns coca-cola och pepsi. Från tillverkarnas sida skulle man se över ämnet, men tester under 2014 visar att inte mycket har hänt. Ämnet finns fortfarande kvar i mörkbruna läskedrycker.

Läs mer »
Maten som bekämpar inflammationer i kroppen


Inflammation är kroppens normala försvarsreaktion mot ett smittämne, skada, bakterie eller virus. Även om det är ett naturligt försvar så kan det ibland leda till utveckling av kronisk inflammation om den inte motarbetas i tid. Ett sätt att hjälpa kroppen är med rätt mat.

Läs mer »
Resveratrol inget för motionärer


Forskarna vid Köpenhamns universitet blev överraskade när de undersökte sambandet mellan tillskott av antioxidanter och träning. Tillskottet resveratrol försämrade dom annars positiva effekterna av träning för hjärta och kärl.

Läs mer »
Frukt och grönt med mest näring


Amerikanska forskare har studerat grönsaker, frukt och bär för att hitta vilka som ger mest näring per 100 gram. Vattenkrasse toppar listan med maxpoäng.

Läs mer »
Förbättra din matsmältning


Om matsmältningen fungerar dåligt så kan det påverka hela kroppen negativt. Här får du tips på hur du kan förbättra din matsmältning.

Läs mer »
Vad är njursten och hur undviker man njursten?


Njursten är mycket vanlig och drabbar fler män än kvinnor. När man väl fått njursten är risken stor att det bildas en ny inom tio år. Här får du tips på hur du undviker njursten.

Läs mer »
Vegankost minskar sjukdomsrisken för feta barn


Feta barn som äter vegankost minskar sin risk för framtida hjärtsjukdomar visar en ny amerikansk studie.

Läs mer »
Rå vitlök skyddar mot lungcancer


En kinesisk studie visar att man kan minska risken för lungcancer med 44 procent genom att äta rå vitlök två gånger i veckan.

Läs mer »
Medelhavsdiet minskar risken för stroke


En ny studie visar att dom som äter enligt Medelhavsdieten löper mindre risk att drabbas av stroke jämfört med dom som inte följer dieten.

Läs mer »
Dieten som förebygger diabetes typ 2


Maten vi äter utgör den största risken för diabetes. Genom att välja rätt mat kan du förebygga diabetes typ 2 och andra insulinrelaterade sjukdomar.

Läs mer »
Qigong får dig i balans


I det gamla Kina fick läkaren bara betalt så länge hans patienter var friska. Blev de sjuka hade läkaren inte gjort sitt jobb, och då var han ju inte längre värd sitt arvode. "Den visa läkaren botar sjukdomar innan de har brutit ut" var mottot. I den andan av förebyggande friskvård växte qigong fram och har nu gjort sitt segertåg också över västvärlden. Det är lätt att förstå varför redan efter den första träningsstunden.

Läs mer »
Träna magen med pilates och få platt mage snabbt


Här är ett program för dig som vill finslipa magmusklerna. Pilatesprogrammet består av magövningar som fokuserar på att göra din mage platt snabbt. Pilatesträning är känd för sitt effektiva sätt att träna bland annat mage och rygg.

Läs mer »
Tonåringar behöver stöd men inte kontroll


Tonårsföräldrar får ofta rådet att hålla koll på sina barn och styra dem bort från fel sällskap för att undvika problem. Fråga vad de gör på kvällarna och vilka vänner de umgås med. Men råden kan få motsatt effekt.

Läs mer »
Maten som stärker din hälsa


Många av dagens sjukdomar går att återkoppla till vår livsstil – vad vi äter och hur vi rör oss. De tre vanligaste är hjärtkärlsjukdomar, cancer och åldersdemens. Samtliga är så kallade livsstilssjukdomar som i hög grad kan påverkas av ändrad kost eller ändrat rörelsemönster, oftast båda i kombination.


Läs mer »
2-dagarsdiet kan minska risken för bröstcancer


Genesis Breast Cancer Prevention har utvecklat en 2-dagarsdiet som visat sig kunna påverka viktminskning och insulinnivåer postivt. Insulin är bland annat kopplat till risken för bröstcancer.

Läs mer »
Förebygg cancer med dessa råd


Cancer är en sjukdom som skrämmer många. Den medicinska utvecklingen har gått framåt och idag är det många som överlever sjukdomen. Men det finns en hel del vi kan göra för att minska risken att ens få cancer.

Läs mer »
Medelhavsdieten minskar risken för hjärtsjukdomar


En spansk studie visar att du kan minska risken för hjärtsjukdomar med 30 procent genom att äta en Medelhavsdiet som innehåller kallpressad olivolja och nötter.

Läs mer »
Högintensiv träning två minuter i veckan bra för hälsan


Genom två korta sessioner av högintensiv träning per vecka kan typ 2-diabetes förebyggas visar forskning från Abertay University.


Läs mer »
Så mycket sömn behöver du


Nya riktlinjer för sömn har utarbetats. Riktlinjerna är åldersspecifika och baseras på en noggrann, systematisk genomgång av världens vetenskapliga litteratur med koppling till sömn och hälsa, prestanda och säkerhet.

Läs mer »

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


Populäraste e-korten idag






© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap