sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Maktlöshet - att vara offer för omständigheter


När vi känner oss maktlösa och upplever begränsade möjligheter att påverka vår situation, har vi blivit offer för yttre omständigheter. Vi anser då att den främsta orsaken till problem är omständigheter utanför oss själva.

Läs mer »
Styrketräning - smart träning för alla


Glöm inte bort att träna dina muskler. Styrketräning är inte bara för muskelbyggare utan en smart träning för alla. Muskler ökar din fettförbränning och gör att du bibehåller kraft och styrka upp i åldrarna.

Läs mer »
Viktminskning ger bättre minne


Viktnedgång vid fetma och typ 2-diabetes kan förbättra hjärnans aktiveringsmönster vid minnestester och även normalisera omsättningen av stresshormonet kortisol.

Läs mer »
Nordisk kost minskar inflammation


En studie från Finland visar att Nordisk kost kan minska inflammation i fettvävnanden. Hos överviktiga kan riskerna med denna inflammation minskas genom nordisk kost.

Läs mer »
Citron en syrlig välgörare


Citron är en mångsidig ingrediens, som med sin syrliga smak kan väcka även de allra dåsigaste smaklökarna. Och den solskensfärgade frukten har flera nyttiga, viktiga och kurerande kvaliteter.

Läs mer »
Hormonstörande ämnen i skönhetsprodukter


Nästan 40 procent av skönhetsprodukterna innehåller minst ett hormonstörande ämne. Den skönhetsprodukt som toppar listan är nagellack.

Läs mer »
Säg nej och minska din stress


Lär dig konsten att säga nej och minska stressen i ditt liv. Att säga nej kan vara ditt bästa knep för snabb stresshantering.

Läs mer »
Muskler ger längre liv


Ju mindre muskelmassa äldre har desto mer ökar risken att dö i förtid. Det visar en amerikansk studie som jämfört muskelmassa och livslängd.

Läs mer »
Fet mat påverkar barns hjärnor negativt


Mättat fett kan ge barn sämre arbetsminne och långsammare reaktionstider visar ny studie.

Läs mer »
Nässla - svidande och näringsrik


Många känner till den som ett besvärligt ogräs vid bostadshus, gårdar, i diken och rabatter. Och visst gör det ont när man bränner sig på dem. Men trots sina obehagliga egenskaper är nässlor också en nyttig och innehållsrik växt.

Läs mer »
Matbyte minskade risken för tarmcancer


I en liten studie så fick amerikaner byta mat med afrikaner. Redan efter två veckor såg man stora skillnader i tarmmiljön hos deltagarna.

Läs mer »
Riskfaktorer för spelproblem


Den första svenska studien är publicerad över hur många som får spelproblem under ett år i Sverige, alltså incidensen, som tidigare inte har varit känd. Även riskfaktorer för spelproblem har identifierats, och de varierar mellan könen hos unga människor.

Läs mer »
Ingen koppling mellan stress och fetma


Ett omfattande internationellt forskningsprojekt har studerat över 125 000 personer i 17 länder för att hitta ett samband mellan stress och fetma. Slutsatsen är: det finns inget.

Läs mer »
Skräpmat bromsar ämnesomsättningen


En ny studie visar att fet mat under endast fem dagar kan förändra kroppens fettförbränning till det sämre.

Läs mer »
Träning minskar risken för diabetes typ 2


En dansk studie visar att kvinnor som regelbundet tränar styrketräning kan minska risken för diabetes typ 2 med 30-40 procent.


Läs mer »
Överviktsoperation kan ge blodsockerfall


Hälften av de patienter som opererats för övervikt med gastric bypass löper förhöjd risk att drabbas av episoder med lågt blodsocker. För de som opererats med metoden duodenal switch är risken ännu högre.

Läs mer »
Idrottsskador orsakas av stress


Ett stort antal svenska elitidrottare skadar sig varje år, och skadorna kan i värsta fall ödelägga deras idrottskarriärer. I en färsk avhandling från Högskolan i Halmstad konstateras att idrottare som upplever mycket stress utsätts för en större risk att skada sig. Genom psykologisk träning, till exempel mindfulness, kan skador undvikas.

Läs mer »
Konditionsträning minskar fettet mest


En ny stor amerikansk studie visar att konditionsträning är bästa sättet att förbränna fett på. Studien har jämfört styrketräning med konditionsträning och en kombination av båda.

Läs mer »
Så slutar du skjuta upp saker


Blir det aldrig av att du ringer dina gamla vänner? Bokar du tvättid först när smutstvätten bildat ett gigantiskt berg på golvet? Upplever du att det är svårt att komma igång med träningen? Att dra på saker är ett vanligt beteende, men det går att bryta.

Läs mer »
Ökad risk för antibiotikaresistens med silver


I Sverige används silver i bland annat hygienprodukter, kläder, skor och som sårförband inom sjukvården för att avdöda bakterier. En avhandling vid Uppsala universitet visar att silver saknar effekt mot viktiga sårbakterier och att vår stora användning av silvertillsatser leder till att bakterier blir resistenta mot antibiotika.

Läs mer »
Lightläsk ökar risken för hjärt-kärlproblem


Att dricka lightläsk dagligen är kopplat till en högre risk för stroke, hjärtinfarkt och andra kärlrelaterade dödsfall. Risken ökade med 61 procent jämfört med de som inte dricker läsk alls.


Läs mer »
Så ökar du möjligheterna att leva i 100 år


En 50 årig uppföljning av 855 män i Göteborg visar vad som kan få oss att leva i 100 år.

Läs mer »
Mindre läsk ger minskad risk för diabetes typ 2


Genom att byta ut ett dagligt intag av en läsk mot vatten, osötat kaffe eller te så kan du minska risken för diabetes typ 2 med upp till 25 procent.

Läs mer »
Lykopen i tomat ger skydd mot UV-strålning


Tomat innehåller lykopen, en karotenoid, som ger tomaten dess röda färg. Forskning visar att genom att äta tomat kan du öka ditt naturliga skydd mot solens UV-strålning. Tidigare forskning har visat att tomat även skyddar mot cancer och rynkor.

Läs mer »
Björnbär är nyttiga och kan skydda mot cancer


Björnbär hamnar lätt i skuggan av våra vanliga svenska bär som jordgubbar, hallon och blåbär. Men om du vill sakta ner åldrandet och minska risken för cancer så gör du klokt i att även lägga till björnbär i din kost.

Läs mer »
Juice bidrar till ett lägre blodtryck


En snabb översyn av forskning med koppling mellan juice och hälsoeffekter visar att juice fortfarande kan vara en del av "fem om dagen".

Läs mer »
Övervikt ökar risken för hjärtsvikt


Risken att drabbas av hjärtsvikt ökar med stigande BMI. Det visar en studie där forskare vid Sahlgrenska akademin under 35 år följt upp 7 495 män i Göteborgsområdet.

Läs mer »
Kaffe och te är bra för levern


En ny studie visar att kaffe och te kan minska på det osunda fettet i levern.

Läs mer »
Kryddor minskar riskerna med fet mat


Genom att lägga till kryddor till måltiden kan du motverka att triglyceriderna, fettämnen i blodet, ökar när du äter fet mat. Det gör att risken för hjärtsjukdomar minskar.
 


Läs mer »
Högt blodtryck trots medicin? Minska på saltet


Om du har högt blodtryck trots att du går på blodtryckssänkande medicin så lönar det sig att att äta saltfattigt. Personer som åt blodtryckssänkande medicin och hade högt blodtryck kunde sänka sitt blodtryck genom att minska på saltet.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Maktlöshet - att vara offer för omständigheter
Nordisk kost minskar inflammation
Citron en syrlig välgörare

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Broccolismoothie
Kycklingbiff med bulgursallad & avokadokräm
Energibars
Omelettårta med grönsaker
Yoghurt med granatäpple och kokt ägg

Populäraste e-korten idag


© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap