sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Lykopen i tomat ger skydd mot UV-strålning


Tomat innehåller lykopen, en karotenoid, som ger tomaten dess röda färg. Forskning visar att genom att äta tomat kan du öka ditt naturliga skydd mot solens UV-strålning. Tidigare forskning har visat att tomat även skyddar mot cancer och rynkor.

Läs mer »
Så skapar du arbetsglädje på jobbet


Tidningen Arbetsliv genomförde en läsarundersökning och fann att lyckan finns på jobbet. Vi listar trivselfaktorerna och tipsar om hur du kan skapa arbetslädje på jobbet.

Läs mer »
Säg nej och minska din stress


Lär dig konsten att säga nej och minska stressen i ditt liv. Att säga nej kan vara ditt bästa knep för snabb stresshantering.

Läs mer »
Meditation ger mer energi än koffein eller motion


En grupp forskare ville se vad som ger oss mest energi. Man jämförde koffein, motion eller en tupplur med meditation och stämde av hur trötta testdeltagarna var efter respektive aktivitet.

Läs mer »
FODMAPs-kost ger lindring för känslig mage


Omkring åtta av tio personer som lider av IBS anser att magsymtomen beror på kosten. En diet som utesluter speciellt svårsmälta kolhydrater kan ge markant minskade symtom, det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin.

Läs mer »
Paleodiet bra för kvinnor


Paleodiet, även kallad stenålderskost, till kvinnor efter klimakteriet kan ge kraftfullt positiva effekter på energiintag och kroppssammansättning, men även på blodfetter och inlagring av fett i levern.

Läs mer »
Skydda dig mot bakterier och virus


Dålig kost, sömn och stress bidrar till att vi lättare drabbas av bakterier och virus. Här får du tipsen som ger dig ett starkare immunförsvar så du kan stå emot förkylningar och influensa.

Läs mer »
Depression lindras av regelbunden motion


Genom regelbunden motion minskar risken för vintertrötthet och depression. Vi blir helt enkelt gladare av att motionera.

Läs mer »
Citrusfrukter minskar risken för stroke


Antioxidantföreningar i citrusfrukter kan minska risken för stroke med närmare 20 procent. Det visar en studie som publicerats i Journal of American Heart Association.

Läs mer »
Slow food & slow fashion - Tid att njuta av såväl mat som mode


Långsamhetens lovsång hörs allt starkare efter decennier där allt gått i raketfart. Nu när den mer eftertänksamma livsstilen äntligen börjat prisas av allt fler, kan man ifrågasätta vad vi egentligen skulle göra av all ”vunnen” tid.

Läs mer »
D-vitamin kan ge skydd mot tarmcancer


En ny studie visar att D-vitamin kan skydda vissa människor med tarmcancer genom att öka immunsystemets försvar mot tumörceller.

Läs mer »
Brist på motion farligare än fetma


En rask 20 minuters promenad varje dag kan vara tillräckligt för att minska risken för att dö i förtid enligt ny forskning. Studien fann att dubbelt så många dödsfall kan bero på brist på fysisk aktivitet jämfört med dödsfall på grund av fetma.

Läs mer »
Rosacea – en ofarlig men besvärlig hudsjukdom


Permanenta rodnader, ytliga blodkärl och små vätskefyllda blåsor är vanliga symtom för rosacea. Det går inte att förhindra rosacea från att bryta ut. Däremot kan rätt behandling lindra besvären och genom att avstå från faktorer som triggar igång rosacea kan du undvika att problemen förvärras.

Läs mer »
Immunförsvaret påverkas mer av miljö än arv


Människors immunförsvar varierar mer som konsekvens av miljöinflytande än av arv, visar en studie som gjorts i samarbete mellan svenska och amerikanska forskare. Fynden, som även pekar på att miljöns inflytande på immunförsvaret blir allt större under livets gång, publiceras i tidskriften Cell.

Läs mer »
Existentiell terapi: Lyssna på ditt inre barn och skapa mer kärlek


Varför är det så svårt att komma en annan människa riktigt nära? Att låta kärleken flöda så där som vi vill att det ska vara i ett förhållande. För många beror det på att vi är livrädda för intimitet. Både för att komma oss själva och en annan människa riktigt nära. Vi behöver ge oss tid och mod att lyssna till vårt inre barn, menar Arpana Sonnsjö, som är existentiell terapeut.

Läs mer »
Vårda huden mot för tidigt åldrande


Hudens kondition är beroende av ålder, arv, hälsa, kost och olika livsstilsfaktorer. Huden sägs spegla kroppens insida eftersom den så tydligt visar hur du mår, både fysiskt och psykiskt. På huden syns även de första ålderstecknen och skönhetsindustrin lever på vår rädsla att se äldre ut. Vad händer med huden när vi blir äldre och går det att bromsa åldrandet?


Läs mer »
Tvätta händerna och minska risken för förkylningar


Förkylningarna ökar och kulmen anses komma under februari. Här får du tips på hur du minskar risken att bli förkyld.

Läs mer »
Fullkorn minskar risken att dö i hjärt- och kärlsjukdom


En ny studie visar att regelbundet intag av fullkornsprodukter minskar risken för att du ska dö i hjärt- och kärlsjukdom.

Läs mer »
Magfett kontrolleras bäst med styrketräning


Daglig styrketräning hjälper till att hålla magfettet borta. Det visar en ny amerikansk studie.

Läs mer »
Sänk blodtrycket med blåbärspulver


En studie vid Florida State University visar att dagligt intag av blåbärspulver under åtta veckor sänker blodtrycket.

Läs mer »
Självmordsförsök kan minskas med hälften


En studie som publiceras i vetenskapstidskriften The Lancet visar hur man kan förebygga suicidalt beteende hos unga. Resultatet ger ett kraftigt stöd för en metod där skolelever får lära sig upptäcka psykisk ohälsa hos sig själva och hos sina vänner, samtidigt som de får träning i att förstå, tolka och hantera svåra känslor.

Läs mer »
Ålderskriserna genom livet


Då vi människor ställs inför nya situationer eller krav som vi inte klarar av kan vi hamna i en kris. Vi kan komma till en punkt i livet då vi känner besvikelse och tänker: ”blev det inte mer än så här?” Ofta brukar det kallas för ålderskris.

Läs mer »
Mangostan - frukternas drottning


Mangostan är en exotisk frukt från Sydostasien som fortfarande är okänd för många. Det unika med frukten är både den speciella smaken och antioxidanterna xanthoner.

Läs mer »
Träning ger lägre fysiologisk ålder


En ny engelsk studie visar att äldre cyklister har en mycket lägre fysiologisk ålder än den allmänna befolkningen. Studien visar att åldrande inte behöver leda till ökad bräcklighet.

Läs mer »
Nordisk kost minskar inflammation


En ny studie från Finland visar att Nordisk kost kan minska inflammation i fettvävnanden. Hos överviktiga kan riskerna med denna inflammation minskas genom nordisk kost.

Läs mer »
Mat som rensar blodkärlen


Motion är ett naturligt sätt att hålla blodkärlen rena från plack. Men även maten är viktig för att dina blodkärl ska hålla sig friska och elastiska. Här får du tips på mat som rensar dina blodkärl och därmed minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Läs mer »
Mat för viktminskning


Här är maten som underlättar din viktminskning.

Läs mer »
Konditionsträning minskar fettet mest


En ny stor amerikansk studie visar att konditionsträning är bästa sättet att förbränna fett på. Studien har jämfört styrketräning med konditionsträning och en kombination av båda.

Läs mer »
Matguide för hjärnan


Det finns mat som är bättre än andra för hjärnans funktion. Vi listar maten som ger hjärnkraft och minskad risk för Alzheimers sjukdom.

Läs mer »
Så håller du ditt nyårslöfte


När ett år närmar sig slutet tänker vi på det nya året med hopp om olika slags förändringar. Det är då vi ska äta sundare, besöka gymmet oftare och så vidare. Men hur ska du bära dig åt för att hålla dina nyårslöften? Genom att först reda ut vad det är som bidrar till att du håller fast vid ett problembeteende kan du sedan släppa taget om det. Se även till att formulera ditt nyårslöfte positivt.

Läs mer »

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


Populäraste e-korten idag






© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap