sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Så väljer du renare mat


I boken "Ett renare liv" tipsar författarna om hur du kan äta renare mat, använda naturliga skönhetsprodukter och få ett grönare hem.

Läs mer »
Valnötsolja och valnötter är bra för hjärtat


Genom att äta valnötter eller använda valnötsolja kan du minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar visar en amerikansk studie.

Läs mer »
Träning minskar risken för sjukdomar


Forskning visar att regelbunden träning kan minska risken för sjukdomar som hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och vissa cancerformer.

Läs mer »
Fullkorn förbättrar immunförsvaret


Ny forskning från Danmark visar varför fullkorn kan förbättra immunförsvaret. Ett starkt immunförsvar är viktigt för att vi ska kunna hålla sjukdomar borta.

Läs mer »
Ortorexi kan ha olika betydelse


Inom vetenskapen handlar ortorexi om en osund besatthet av att endast äta hälsosam mat.

Läs mer »
Lev frisk länge som i de blå zonerna


Det pratas om blå zoner där människor lever längre och friskare än på andra platser. Vilka är dom och vad är hemligheterna?

Läs mer »
Kaffe och hälsa vilka samband finns?


Nya vetenskapliga studier tyder på att måttlig konsumtion av kaffe kan bidra till att minska en del sjukdomsrisker.

Läs mer »
Behåll musklerna vid viktminskning


Den omtvistade frågan om hur man bäst tappar fett utan att tappa muskler har nu fått ett svar.

Läs mer »
Frukt och bär hindrar viktökning gemom åren


En ny studie visar att man kan hindra viktökning genom att äta frukt och bär som innehåller höga halter av flavonoider, som till exempel äpplen, päron och bär.

Läs mer »
Mat som rensar blodkärlen


Motion är ett naturligt sätt att hålla blodkärlen rena från plack. Men även maten är viktig för att dina blodkärl ska hålla sig friska och elastiska. Här får du tips på mat som rensar dina blodkärl och därmed minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Läs mer »
App kan hitta synfel


Appar som testar synfunktionen hemma kan upptäcka försämringar i ögats gula fläck långt tidigare än traditionella syntester. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin.

Läs mer »
Farliga kemikalier i smink


Forskare uppskattar att det i var åttonde produkt inom hygien- och kosmetikprodukter finns ämnen som inte borde vara där. Här listar vi några kemikalier att undvika.

Läs mer »
Stekta grönsaker är nyttigt


En ny spansk studie visar att det är hälsosammare att steka grönsakerna i olivolja än att koka dom.

Läs mer »
Lycka smittar


Amerikanska forskare har bevisat att skratt och lycka faktiskt smittar.

Läs mer »
Bönor ökar mättnadskänslan


Svenska forskare har studerat bönors hälsoeffekter upp till 14 timmar efter måltiden. Man fann positiva effekter på blodsockerkurvan och mättnadskänslan.

Läs mer »
Minska risken för magsjuka


Under sommarmånaderna ökar risken att drabbas av magsjuka på grund av bakterier. Här listar vi hur du minskar risken.

Läs mer »
Nyttiga soppor är god snabbmat


En värmande soppa är perfekt middagsmat. Det går snabbt och lätt samtidigt som du får en nyttig och god måltid. Ät gärna soppan med en blandad grönsallad till.

Läs mer »
Undvik att påverkas av negativa personer


I din omgivning möts du av personer som är mer eller mindre negativa. Här får du tips på hur du kan förhålla dig för att påverkas så lite som möjligt.

Läs mer »
Hälsovinster med motion


Om du inte kommit igång med regelbunden motion ännu ska du läsa det här.

Läs mer »
Maten som påskyndar åldrandet


Om du vill hålla dig ung och frisk bör du undvika maten som får dig att åldras för snabbt.

Läs mer »
Nötter minskar risken att dö i förtid


En daglig dos nötter kan skydda mot död i cancer, hjärtsjukdomar och luftvägssjukdomar visar en ny studie.

Läs mer »
Tryptofan ger glädje och bättre sömn


Tryptofan brukar kallas för ett naturligt anti-depp-medel. Genom mat kan kroppen bilda tryptofan som hjälper oss att reglera både humör och sömn. Här listar vi maten som du behöver för att må bättre.

Läs mer »
MIND dieten som föryngrar hjärnan


Det finns mat som kan minska risken för hjärnsjukdomar som Alzheimers med 53 procent. Här berättar vi vad som ingår i MIND-dieten.

Läs mer »
Promenader minskar risken för stroke


Kvinnor som går raska promenader 2-3 timmar i veckan löper mindre risk att drabbas av stroke än de som sällan promenerar.

Läs mer »
Vacker hud - här är tipsen


Det finns många faktorer som påverkar hudens tillstånd, till exempel ärftlighet, ålder, stress, kost, hormoner och föroreningar. Men det finns en hel del vi kan göra för att få vacker hud.

Läs mer »
Minska risken för hjärtsjukdom med rätt kost


Genom att äta mer fisk, frukt och grönsaker så kan man minska risken för hjärtsjukdomar med upp till 33 procent. Det visar en engelsk studie.

Läs mer »
Te och choklad kan skydda mot diabetes


En brittisk studie visar att flavonoider som finns i bär, choklad och te är kopplad till lägre insulinresistens och därmed leder till mindre risk för att utveckla diabetes typ 2.

Läs mer »
Så håller du ditt nyårslöfte


När ett år närmar sig slutet tänker vi på det nya året med hopp om olika slags förändringar. Det är då vi ska äta sundare, besöka gymmet oftare och så vidare. Men hur ska du bära dig åt för att hålla dina nyårslöften? Genom att först reda ut vad det är som bidrar till att du håller fast vid ett problembeteende kan du sedan släppa taget om det. Se även till att formulera ditt nyårslöfte positivt.

Läs mer »
Vad är anti-inflammatorisk mat?


Anti inflammatorisk mat är läkande mat som hjälper oss att motverka inflammation i kroppen. Inflammation tros ligga bakom många av våra vanligaste folksjukdomar.

Läs mer »
Krydda din hälsa


Örter och kryddor är riktig powermat. Här listar vi kryddorna som ger din hälsa en extra kick.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Valnötsolja och valnötter är bra för hjärtat
MIND dieten som föryngrar hjärnan
Mat som rensar blodkärlen

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


Populäraste e-korten idag










© Copyright 2016 sund.nu | Om cookies | Sitemap