sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Ensamhet


Det är kanske inte så konstigt att människor känner sig isolerade och ensamma, när vi tänker på hur samhället är uppbyggt. Vi bor i städer tillsammans med tusentals andra människor, utan att egentligen vara synliga för varandra. Det finns inget utrymme för omsorg om andra människor i den tidspress vi lever under och vi orkar sällan bry oss om någon annan än oss själva.

Läs mer »
Få vet skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag


Sex av tio uppger att de inte vet skillnaden mellan bäst före-dag och sista förbrukningsdag, som båda är hållbarhetsmärkningar på livsmedel.

Läs mer »
Tryckvågsbehandling - effektivt mot hälsporre


Många drabbas av hälsporre kvinnor något oftare än män och det är vanligare när man kommit över 40-strecket. Men det är inte något vi talar så mycket om. Vi förstår ofta inte vad det är och hoppas att det ska gå över av sig självt. Det gör det också – men det tar tid, ofta upp till ett år eller längre, och innan dess har vi kanske börjat felbelasta kroppen för att avlasta foten. Det finns dock effektiv hjälp - ett sätt är att ta till pistol.

Läs mer »
Träning minskar risken för sjukdomar


Forskning visar att regelbunden träning kan minska risken för sjukdomar som hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och vissa cancerformer. För kvinnor minskar risken för till exempel bröstcancer.

Läs mer »
Jordgubbar bra för vikten


Två studier har slagit fast att jordgubbar är bra för vikten. De motverkar övervikt och gynnar sunda kolesterolvärden.

Läs mer »
För lite sömn märks av vid stress


När människor sover överförs minnen från korttids- till långtidsminnet. I en ny studie visar forskare från Uppsala universitet att deras testpersoner var bra på att minnas saker – även när de fått bara en halv natts sömn. Men studien visade också att minnesförmågan hos testpersonerna som sovit lite påverkades mycket negativt när de dessutom utsattes för stress.

Läs mer »
Så kopplar du av på semestern


Här är tips på hur du slipper stressen under sommaren.

Läs mer »
Dålig andedräkt kan bero på tandlossning


Alla oroar vi oss då och då för att lukta illa ur munnen. Sund har pratat med en tandhygienist för att ta reda på varför vi stinker och vad vi kan göra åt det.

Läs mer »
Hallon - ett riktigt superbär


Hallon innehåller mängder med nyttigheter som både håller oss unga och friska. Superbären är antiinflammatoriska och kan förebygga cancer och hjärtsjukdom. Passa på att äta svenska hallon nu när det är säsong.

Läs mer »
Minska risken att bli utsatt för våld


Larmrapporter om överfall, våldtäkter och misshandel gör att allt fler börjar intressera sig för självförsvar och sin säkerhet. Särskilt tjejer känner sig extra utsatta och hjälplösa. Enligt säkerhetsexperten Mike Andersson kan många brott/överfall/rån undvikas om vi har ett mer förebyggande tanke- och tillvägagångssätt. Lär dig knepen och vägra bli ett offer!

Läs mer »
Stretching passar bäst efter träningen


Värmer du upp genom att stretcha innan du ska träna? Då ska du tänka om. Forskning visar att prestationen minskar och risken för skador ökar om du stretchar före träningspasset.

Läs mer »
Minska stressen med en lunchpromenad


30 minuters promenad gör att kontorsarbetare som sitter mycket blir på bättre humör. Det visar forskning från Australien.

Läs mer »
Kallpressad olivolja kan skydda mot tarmcancer


En studie avslöjar varför olivolja kan minska risken för att utveckla tjocktarmscancer.

Läs mer »
Mat med c-vitamin skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar


En aktuell studie visar att mat med c-vitamin både minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och att dö i förtid.

Läs mer »
Jordgubbar håller hjärta och hjärna i form


En summering av tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan konsumtion av bär och hälsoeffekter på hjärta och hjärna.

Läs mer »
Motion i dagsljus gör dig gladare och smalare


I en mindre studie undersökte man effekterna av motion och tillgång till dagsljus. Man fann att de som fick tillgång till dagsljus blev smalare och gladare än kontrollgruppen som inte fick tillgång till dagsljus.

Läs mer »
Ingrediens i avokado kan bli läkemedel mot leukemi


Ny forskning visar att molekyler från avokado kan användas vid behandling av leukemi.


Läs mer »
Frukt och grönt med mest näring


Amerikanska forskare har studerat grönsaker, frukt och bär för att hitta vilka som ger mest näring per 100 gram. Vattenkrasse toppar listan med maxpoäng.

Läs mer »
Kom i form på fem veckor


Less på att känna dig orkeslös och deppig? För att komma i form och få ett piggare liv krävs det att du bryter gamla mönster och vanor. Samtidigt gäller det att hitta rutiner som är hållbara i längden.

Läs mer »
Valnötsolja och valnötter är bra för hjärtat


Genom att äta valnötter eller använda valnötsolja kan du minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar visar en amerikansk studie.

Läs mer »
30 minuters för lite sömn påverkar vikten


Att förlora endast 30 minuters sömn per dygn kan få långsiktiga konsekvenser för kroppsvikt och ämnesomsättning visar en ny studie.

Läs mer »
Juice bidrar till ett lägre blodtryck


En snabb översyn av forskning med koppling mellan juice och hälsoeffekter visar att juice fortfarande kan vara en del av "fem om dagen".

Läs mer »
Vegankost minskar sjukdomsrisken för feta barn


Feta barn som äter vegankost minskar sin risk för framtida hjärtsjukdomar visar en amerikansk studie.

Läs mer »
Maten som bekämpar inflammationer i kroppen


Inflammation är kroppens normala försvarsreaktion mot ett smittämne, skada, bakterie eller virus. Även om det är ett naturligt försvar så kan det ibland leda till utveckling av kronisk inflammation om den inte motarbetas i tid. Ett sätt att hjälpa kroppen är med rätt mat.

Läs mer »
Idrottsskador orsakas av stress


Ett stort antal svenska elitidrottare skadar sig varje år, och skadorna kan i värsta fall ödelägga deras idrottskarriärer. I en avhandling från Högskolan i Halmstad konstateras att idrottare som upplever mycket stress utsätts för en större risk att skada sig. Genom psykologisk träning, till exempel mindfulness, kan skador undvikas.

Läs mer »
Monotasking - en sak i taget ger effektivitet


Även om vi enligt forskning blivit 20 procent smartare än våra förfäder så kan vårt arbetsminne inte hantera mer information samtidigt. Nyckeln till effektivitet ligger i att göra en sak i taget.

Läs mer »
Lightläsk ökar risken för hjärt-kärlproblem


Att dricka lightläsk dagligen är kopplat till en högre risk för stroke, hjärtinfarkt och andra kärlrelaterade dödsfall. Risken ökade med 61 procent jämfört med de som inte dricker läsk alls.


Läs mer »
Motion minskar risken för åderförkalkning hos överviktiga barn


Stela blodkärl är vanligt i vuxen ålder, men borde inte förekomma hos barn eller tonåringar. I takt med att fler barn blir överviktiga i tidig ålder så uppvisar allt fler överviktiga barn även tidiga tecken på stela blodkärl, som i förlängningen leder till åderförkalkning.

Läs mer »
Polyfenoler - en anledning att frossa i bär i sommar


Frukt och bär innehåller mängder av ingredienser som påverkar vår hälsa i positiv riktning. Vad sägs om att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och åldrande?

Läs mer »
Choklad minskar risken för hjärt-kärlsjukdom och stroke


Lite choklad varje dag kopplas enligt en färsk studie till sänkt risk för hjärtsjukdomar och stroke.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Ensamhet
Få vet skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag
Personlig pärla i Skåneland

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Supergreens - Sommarglädje
Fruktgröt
Blåbärskeso med mörk choklad och mandel
Morgongröt med quinoa
Grön superjuice: Fräschingen

Populäraste e-korten idag








© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap