sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Nyttig påskmat


Här är maten du ska äta i påsk.

Läs mer »
Gör ditt eget påskgodis


Här är tips på gott påskgodis du kan göra själv.

Läs mer »
Byt dessa fem livsmedel till ekologiskt


Det kan fortfarande vara svårt att hitta ekologiska varianter av alla livsmedel. Här tipsar vi om fem du bör leta lite extra efter.

Läs mer »
Fet mat ökar risken för sämre mental hälsa


En ny amerikansk studie visar att fet mat påverkar tarmen som i sin tur påverkar vår psykiska hälsa negativt.

Läs mer »
Kaffe kan skydda mot levercancer


Alkohol och fetma ökar risken för cancer i lever. Men det finns en ljusning. Genom att dricka kaffe kan risken minska. Det framkom vid en stor genomgång av aktuell forskning inom området.

Läs mer »
Låga nivåer av triglycerider gör att du lever längre


En studie från 2014 visar att personer med låga halter av fett i blodet lever i genomsnitt tre år längre än personer med höga nivåer av fett i blodet. Studien har publiceras i den amerikanska tidskriften Clinical Chemistry.


Läs mer »
Mango kan sänka blodsockret hos överviktiga


Regelbundet intag av mango kan sänka blodsockernivåerna hos överviktiga visar en ny studie.

Läs mer »
Så kan du vända riskerna med stillasittande


Korta promenader kan vända de negativa effekterna av att sitta still för länge. Det visar ny forskning från USA.

Läs mer »
Minska risken för hjärtattack genom att uttrycka känslor på jobbet


Män som inte öppet uttrycker sin ilska över orättvis behandling på arbetet löper dubbelt så stor risk att få en hjärtattack eller dö av allvarliga hjärtsjukdomar.

Läs mer »
Rödlök kan förebygga hjärtproblem


En kinesisk studie visar att det kan löna sig att lägga till rödlök till sin dagliga kost. Det kan skydda ditt hjärta.

Läs mer »
MIND-dieten minskar risken för Alzheimers


En ny studie visar att en mix av Medelhavskost och DASH kan minska risken för Alzheimers med 50 pricent.

Läs mer »
Meditera bort din värk


Forskning visar att du varken behöver gå en kurs på flera veckor eller sitta på en kudde och meditera hela dagarna för att meditationen ska ha en positiv påverkan på din hälsa. Det räcker med en snabbkurs i meditativa tekniker för att kraftigt minska känsligheten för smärta.


Läs mer »
Minska risken för hjärtsjukdom med rätt kost


Genom att äta mer fisk, frukt och grönsaker så kan man minska risken för hjärtsjukdomar med upp till 33 procent. Det visar en färsk engelsk studie.

Läs mer »
D-vitamin är viktigt


I mars är solen och ljuset tillbaka och kroppen kan bilda D-vitamin igen från solens strålar. Forskning visar att det är viktigt att få i sig D-vitamin året om för att må bra och för att förebygga sjukdomar.

Läs mer »
Rapsolja bättre för överviktiga män än olivolja


En tysk studie visar att rapsolja är bättre än olivolja när det gäller att förbättra lever- och kolesterolvärden för överviktiga män.

Läs mer »
FODMAPs-kost ger lindring för känslig mage


Omkring åtta av tio personer som lider av IBS anser att magsymtomen beror på kosten. En diet som utesluter speciellt svårsmälta kolhydrater kan ge markant minskade symtom, det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin.

Läs mer »
Därför ska du motionera


Det kan vara svårt att komma igång med regelbunden motion, men vinsterna är många. Här listar vi varför du ska motionera.

Läs mer »
Befria dig från smärtsamma minnen och förlåt


Det kan vara svårt att släppa övertygelsen att vårt liv bestäms och alltid kommer att bestämmas av de trauman vi drabbas av. Det är praktiskt taget omöjligt att inte påverkas av känslomässiga trauman.


Läs mer »
Magfett kontrolleras bäst med styrketräning


Daglig styrketräning hjälper till att hålla magfettet borta. Det visar en amerikansk studie.

Läs mer »
Viktnedgång ger ökad livslängd för överviktiga


Överviktiga som går ner i vikt ökar sin livslängd och minskar risken för de vanligaste folksjukdomarna. Enligt en studie ökar livslängden med nästan ett år per tappat kilo.

Läs mer »
Oxytocin som nässpray minskar kaloriintaget


Djurförsök har tidigare visat att råttor som fick ett tillskott med oxytocin åt mindre än de som inte fick det. En ny studie på män visar samma effekt.

Läs mer »
30 minuters för lite sömn påverkar vikten


Att förlora endast 30 minuters sömn per dygn kan få långsiktiga konsekvenser för kroppsvikt och ämnesomsättning visar en ny studie.

Läs mer »
Därför blir du gladare av motion


Experter har länge vetat att fysisk aktivitet hjälper vid mild och måttlig depression. Däremot råder det oklarheter kring orsaken. Forskare vid Högskolan i Halmstad ger i en ny studie en övergripande förklaring till varför motion har en positiv effekt vid depression.

Läs mer »
Att släppa kontrollbehovet


"Ta kontroll över ditt liv", "Lär dig kontrollera vikten", "Du måste kontrollera ditt humör". Ordet kontroll används i många olika sammanhang. Vi lägger stor social vikt vid att uppträda som om vi har kontroll över våra liv.

Läs mer »
Antiage maten som håller huden ung


Antiage handlar om att bevara hud och kropp i bästa skick och att stoppa åldrandet åtminstone för några år. Här är maten du ska satsa på om du vill fortsätta se ung och fräsch ut.

Läs mer »
Näring för dina ögon


Ögonsjukdomar som ålderrelaterad makuladegeneration och grå starr ökar i befolkningen. Här kommer tips på mat som kan minska risken för att dina ögon drabbas.

Läs mer »
Minska stressen med en lunchpromenad


30 minuters promenad gör att kontorsarbetare som sitter mycket blir på bättre humör. Det visar ny forskning från Australien.

Läs mer »
Rå kakao kan förbättra minnet


Ett regelbundet intag av kakao kan förbättra minnet med upp till 20 år visar en färsk studie.

Läs mer »
Dagliga promenader minskar risken för bröst- och tarmcancer


Forskare vid World Cancer Research Fund menar att 30 minuters daglig promenad kan minska risken för tarmcancer hos flera tusen personer under ett år. För bröstcancer anser de att risken minskar vid 45 minuters daglig motion.

Läs mer »
Kronisk njursjukdom kan förhindras med medelhavsmat


En amerikansk studie visar att strikt medelhavsmat kan förhindra risken att få kronisk njursjukdom med 50 procent.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Nyttig påskmat
Gör ditt eget påskgodis
Därför ska du motionera

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Zucchinilåda
Mung dhal med spenat
Hälleflundra med sallad på rotfrukter
Broccolismoothie
Exotiska frukter med chokladdip

Populäraste e-korten idag


© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap