sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Lightläsk ökar risken för hjärt-kärlproblem


Att dricka lightläsk dagligen är kopplat till en högre risk för stroke, hjärtinfarkt och andra kärlrelaterade dödsfall. Risken ökade med 61 procent jämfört med de som inte dricker läsk alls.


Läs mer »
Så ökar du möjligheterna att leva i 100 år


En 50 årig uppföljning av 855 män i Göteborg visar vad som kan få oss att leva i 100 år.

Läs mer »
Mindre läsk ger minskad risk för diabetes typ 2


Genom att byta ut ett dagligt intag av en läsk mot vatten, osötat kaffe eller te så kan du minska risken för diabetes typ 2 med upp till 25 procent.

Läs mer »
Lykopen i tomat ger skydd mot UV-strålning


Tomat innehåller lykopen, en karotenoid, som ger tomaten dess röda färg. Forskning visar att genom att äta tomat kan du öka ditt naturliga skydd mot solens UV-strålning. Tidigare forskning har visat att tomat även skyddar mot cancer och rynkor.

Läs mer »
Björnbär är nyttiga och kan skydda mot cancer


Björnbär hamnar lätt i skuggan av våra vanliga svenska bär som jordgubbar, hallon och blåbär. Men om du vill sakta ner åldrandet och minska risken för cancer så gör du klokt i att även lägga till björnbär i din kost.

Läs mer »
Juice bidrar till ett lägre blodtryck


En snabb översyn av forskning med koppling mellan juice och hälsoeffekter visar att juice fortfarande kan vara en del av "fem om dagen".

Läs mer »
Övervikt ökar risken för hjärtsvikt


Risken att drabbas av hjärtsvikt ökar med stigande BMI. Det visar en studie där forskare vid Sahlgrenska akademin under 35 år följt upp 7 495 män i Göteborgsområdet.

Läs mer »
Kaffe och te är bra för levern


En ny studie visar att kaffe och te kan minska på det osunda fettet i levern.

Läs mer »
Kryddor minskar riskerna med fet mat


Genom att lägga till kryddor till måltiden kan du motverka att triglyceriderna, fettämnen i blodet, ökar när du äter fet mat. Det gör att risken för hjärtsjukdomar minskar.
 


Läs mer »
Högt blodtryck trots medicin? Minska på saltet


Om du har högt blodtryck trots att du går på blodtryckssänkande medicin så lönar det sig att att äta saltfattigt. Personer som åt blodtryckssänkande medicin och hade högt blodtryck kunde sänka sitt blodtryck genom att minska på saltet.

Läs mer »
Åtta tips för en sund och vacker hud


Ge din hud vad den behöver och håll rynkorna borta. Här är tipsen som bevarar din huds elasticitet lite längre.

Läs mer »
Träning ger lägre fysiologisk ålder


En ny engelsk studie visar att äldre cyklister har en mycket lägre fysiologisk ålder än den allmänna befolkningen. Studien visar att åldrande inte behöver leda till ökad bräcklighet.

Läs mer »
Sänk blodtrycket med blåbärspulver


En studie vid Florida State University visar att dagligt intag av blåbärspulver under åtta veckor sänker blodtrycket.

Läs mer »
Sund livsstil minskar risken för hjärtsjukdom och för tidig död


En stor studie bekräftar att en sund livsstil med motion, hälsosam mat, ingen rökning eller övervikt ger skydd mot hjärtsjukdomar och därmed en för tidig död.

Läs mer »
Medelhavsmat skyddar mot diabetes


Spansk forskning visar att dom som äter medelhavsmat minskar risken att få typ 2-diabetes med 83 procent.

Läs mer »
Krydda din hälsa


Örter och kryddor är riktig powermat. Här listar vi kryddorna som ger din hälsa en extra kick.

Läs mer »
Granatäppeljuice skjuter upp åldrandet


Drick ett glas granatäppeljuice om dagen så åldras du långsammare och skjuter rynkorna på framtiden. Det visar spansk forskning.

Läs mer »
Kakao är bra för hjärtat


Ät choklad 2-3 gånger per vecka och skona hjärtat. Det visar svensk forskning.

Läs mer »
Periodisk fasta är bra för ditt hjärta


Genom periodisk fasta kan du sänka ditt blodsocker, din vikt och fettet i blodet.

Läs mer »
Motion gör din hud yngre


Genom motion kan du föryngra din hud upp emot 20-30 år. I alla fall om du tittar i ett mikroskop.

Läs mer »
Sötpotatis ger mer än vitaminer


Om du inte provat sötpotatis ännu, så är det dags. Den innehåller många nyttigheter och dessutom är den fantastiskt god. Prova att ångkoka, ugnsbaka eller gör en soppa.

Läs mer »
Fibrer skyddar hjärtat mot sjukdomar


En diet med högt fiberinnehåll kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, det är extra viktigt att få i sig den rekommenderade fiberdosen som ung eller medelålders visar en amerikansk studie.


Läs mer »
Lätt motion ger bättre minne


En timmes motion per vecka förbättrar minnet och minskar risken för demens. Effekten håller dessutom i sig länge.

Läs mer »
Dadlar och granatäpplejuice skyddar hjärta och kärl


En ny studie visar att ett halvt glas granatäpplejuice om dagen i kombination med några dadlar är ett vinnande koncept mot hjärtsjukdomar.

Läs mer »
Vegetarisk kost minskar risken för tarmcancer


En ny studie visar att vegetarianer löper minskad risk att drabbas av tarmcancer.

Läs mer »
Energidryck kan ge hjärtproblem


Energidrycker är populära och ökar bland ungdomar mellan 10-19 år. Det de inte vet om är att energidrycker kan orsaka allvarliga konsekvenser för hjärthälsan.

Läs mer »
Tryptofan ger glädje och bättre sömn


Tryptofan brukar kallas för ett naturligt anti-depp-medel. Genom mat kan kroppen bilda tryptofan som hjälper oss att reglera både humör och sömn. Här listar vi maten som du behöver för att må bättre.

Läs mer »
Tips på påskmat


Här hittar du nyttiga recept som passar till påskbuffén eller påskmenyn.

Läs mer »
Nyttig påskmat


Här är maten du ska äta i påsk.

Läs mer »
Gör ditt eget påskgodis


Här är tips på gott påskgodis du kan göra själv.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Så ökar du möjligheterna att leva i 100 år
Lykopen i tomat ger skydd mot UV-strålning
Kryddor minskar riskerna med fet mat

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Värmande grönsakssoppa med curry
Yogayamas citronvinegrett
Blå vitaminkicken
Tomat- och mozzarellasallad
Rågflingegröt

Populäraste e-korten idag


© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap