sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Nässla - svidande och näringsrik


Många känner till den som ett besvärligt ogräs vid bostadshus, gårdar, i diken och rabatter. Och visst gör det ont när man bränner sig på dem. Men trots sina obehagliga egenskaper är nässlor också en nyttig och innehållsrik växt.

Läs mer »
Lyft konditionen med mörk choklad


Mörk choklad har redan hyllats för sina positiva effekter på hjärt- och kärlhälsa. Nu visar en engelsk studie att den även kan bidra till att ge sportentusiaster extra kraft i konditionsträningen.

Läs mer »
Därför ska du äta frukt och grönsaker


Alla frukter, grönsaker och bär innehåller växtämnen som är nyttiga och kan förhindra sjukdomar. Se till att äta något till varje måltid och variera dig gärna.

Läs mer »
Skydda hjärtat med rödlök


En kinesisk studie visar att det kan löna sig att lägga till rödlök till sin dagliga kost. Det kan skydda ditt hjärta.

Läs mer »
Omega 3 kan reducera skador från socker


Genom att äta fruktos, en vanlig sockerart, förändras hundratals gener som kopplas till sjukdomar. Forskare har nu upptäckt att omega-3 kan minska skaderiskerna.

Läs mer »
Mindre socker ger barn bättre hälsa


En amerikansk studie visar att barn som åt mindre socker under 10 dagar fick väsentligt bättre hälsa.

Läs mer »
Växter minskar föroreningar om de placeras rätt


Stadens växter kan påverka den lokala luftkvaliteten både positivt och negativt.

Läs mer »
Så odlar du miljövänligt


Naturskyddsföreningen har sammanställt en rad tips för hur du kan odla mer miljövänligt, med eller utan egen trädgård. Här får du deras bästa tips.

Läs mer »
Förkylning - så skyddar du dig


Här får du tips om hur du kan skydda dig mot förkylning.

Läs mer »
Färsk frukt minskar risken för stroke och hjärtinfarkt


Ät 100 gram färsk frukt per dag och minska risken att dö av stroke eller hjärt- och kärlsjukdom.

Läs mer »
Broccoli minskar risken för levercancer


Broccoli har i en ny amerikansk studie visat sig ge skydd även mot cancer i levern.

Läs mer »
Dirty dozen - frukt och grönt med mest bekämpningsmedel 2016


Den amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket undersöker regelbundet rester av bekämpningsmedel i frukt och grönt. Här är listan som visar när det lönar sig att leta ekologiskt.

Läs mer »
Bra sömnvanor minskar oro och negativa tankar


Personer som går till sängs väldigt sent har ofta mer negativa tankar och oro än de som lägger sig tidigare och har regelbundna sömnvanor.

Läs mer »
Ät frukost och minska suget efter sött


Genom att äta frukost kan du minska suget efter onyttigheter under dagen. Det visar forskning som publicerats i Nutrition Journal.

Läs mer »
Kiwai - söta kiwibär som ger mersmak


Om du tycker att det är krångligt att äta vanlig kiwi så finns nu en lättäten kusin i fruktdiskarna - kiwai.

Läs mer »
Lägg till baljväxter och håll dig mätt längre


Om du lägger till bönor, linser och ärter till din kost kan du lättare gå ner i vikt eller hålla vikten.

Läs mer »
Tomatjuice minskar fysisk stress av träning


En studie vid Stockholms universitet visar att den biokemiska stress som kroppen utsätts för när vi tränar kan minskas om man dricker ett glas tomatjuice om dagen.

Läs mer »
Timjan - en välgörande ört


Använd timjan i din matlagning och dra nytta av dess hälsoeffekter.

Läs mer »
Kemikalier i solskydd inte bra för män


En del av de kemikalier som används i solskydd kan störa mäns spermiefunktion.

Läs mer »
Magfett ökar risken för cancer


Nya studier visar att fett i och runt magen ökar risken inte bara för hjärt- och kärlsjukdom utan också för cancer.

Läs mer »
Så påverkas din kropp av alkohol


Alkohol påverkar praktiskt taget alla vävnader och system i din kropp. Några effekter upplever vi som positiva, men många är direkt skadliga på kort eller lång sikt.

Läs mer »
Sötpotatis ger mer än vitaminer


Om du inte provat sötpotatis ännu, så är det dags. Den innehåller många nyttigheter och dessutom är den fantastiskt god. Prova att ångkoka, ugnsbaka eller gör en soppa.

Läs mer »
Mindfulness och KBT kan lindra smärta i ländryggen


En ny studie visar att kronisk smärta i ländryggen kan lindras med mindfulness eller kognitiv beteendeterapi, KBT.

Läs mer »
Kaffe och hälsa vilka samband finns?


Nya vetenskapliga studier tyder på att måttlig konsumtion av kaffe kan bidra till att minska en del sjukdomsrisker.

Läs mer »
Kan prediabetes vändas med fettbyte?


En engelsk studie visar att vissa personer i riskzonen för diabetes typ 2 kan sakta ner utvecklingen genom att byta mättat fett mot fleromättat fett.

Läs mer »
Stress och inaktivitet är dåligt för oss


En stressig livsstil med lite fysisk aktivitet påverkar livslängden negativt visar en ny norsk studie.

Läs mer »
Blåbär är bra för hjärnan


Ny forskning visar återigen att blåbär är ett riktigt hjärnbär, som kan minska risken för sjukdomar som demens och Alzheimers.

Läs mer »
Sömn - därför behöver du sova bra


En dansk studie visar att kroppens celler åldras mycket snabbare om vi får för lite sömn.

Läs mer »
Så påverkar godis oss


Under påsk äter vi mer godis än annars. Hur påverkar det oss och spelar det någon roll när man äter godiset?

Läs mer »
Medelhavsdiet ger bättre humör


En spansk studie visar att personer som följt Medelhavsdieten löper mindre risk att utveckla depression. Medelhavsdieten består av grönsaker, frukt, nötter, fullkorn och fisk.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Nässla - svidande och näringsrik
Mindre socker ger barn bättre hälsa
Så påverkas din kropp av alkohol

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Linssallad
Banan & lime smoothie
Bulgursallad med lax
Supergreens - Sommarglädje
Omelettårta med grönsaker

Populäraste e-korten idag








© Copyright 2016 sund.nu | Om cookies | Sitemap