sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Periodisk fasta är bra för ditt hjärta


Genom periodisk fasta kan du sänka ditt blodsocker, din vikt och fettet i blodet.

Läs mer »
Nordisk kost minskar inflammation


En studie från Finland visar att Nordisk kost kan minska inflammation i fettvävnanden. Hos överviktiga kan riskerna med denna inflammation minskas genom nordisk kost.

Läs mer »
Ökad risk för sjukdom om du sitter mycket


En stor studie visar att de som sitter under fyra timmar eller mer löper ökad risk för sjukdomar som cancer, diabetes, hjärtsjukdom och högt blodtryck.

Läs mer »
Så ökar du möjligheterna att leva i 100 år


En 50 årig uppföljning av 855 män i Göteborg visar vad som kan få oss att leva i 100 år.

Läs mer »
Börja gå och lev längre


En ny tysk studie visar att endast 25 minuters rask promenad per dag kan öka din livslängd med sju år. Samma studie visade även att måttlig motion kan halvera risken för att dö i hjärtinfarkt och fördröja åldrandet.

Läs mer »
Ät frukt och minska risken för influensa


Vi listar frukten som kan minska risken för att du får influensa i höst. Frukt är packad med vitaminer, mineraler och antioxidanter som stärker ditt immunförsvar.

Läs mer »
Träning kan minska ADHD symtom


Att behålla koncentrationen hela dagen i skolan är inte lätt för alla . Desto svårare är det för dom som lider av ADHD.

Läs mer »
Citrusfrukter minskar risken för stroke


Antioxidantföreningar i citrusfrukter kan minska risken för stroke med närmare 20 procent. Det visar en studie som publicerats i Journal of American Heart Association.

Läs mer »
Läsning utvecklar barns hjärnor


Ett vanligt råd till nyblivna föräldrar är att de skulle börja läsa för sina barn när de är små och göra det ofta. Tanken har varit att det är bra för barns språkutveckling och förståelse. Nu visar forskning att det även utvecklar barns hjärnor.

Läs mer »
Fetmakirurgi ger sundare tarmflora


Fetmakirurgiska ingrepp innebär också en gynnsam förändring av tarmfloran. I en ny studie visar forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, och Chalmers att de gynnsamma förändringarna varar över lång tid.

Läs mer »
Långvarig stress minskar kroppens läkande kraft


Långvarig psykologisk stress försämrar kroppens förmåga att producera det läkande och konstaterat hälsofrämjande hormonet DHEA-s. Det visar en studie som bekräftar orsaken mellan stress och ohälsa.

Läs mer »
Dadlar och granatäpplejuice skyddar hjärta och kärl


En ny studie visar att ett halvt glas granatäpplejuice om dagen i kombination med några dadlar är ett vinnande koncept mot hjärtsjukdomar.

Läs mer »
Övertid ökar risken för depression


Om du jobbar mer än 40 timmar per vecka är risken dubbelt så stor att drabbas av depression jämfört med om du håller dig till ordinarie arbetstid.


Läs mer »
Fettförbränning – för effektiv & varaktig viktminskning


Mångas önskan är att gå ner i vikt. Kanske vill vi bli av med den övervikt som smugit sig på med åren eller gå bara gå ner dom där extrakilona som sommarsemestern resulterade i.

Läs mer »
Mat som stärker immunförsvaret


Ett starkt immunförsvar skyddar mot bakterier, virus, gifter och infektioner. Här får du tips på mat som stärker immunförsvaret.

Läs mer »
Motion och grönsaker ökar livslängden


En studie på 70-åriga kvinnor visar att de lever längre om de motionerar och äter frukt och grönsaker.

Läs mer »
Havtorn - en vitaminbomb med nyttiga fettsyror


Havtorn är ett nyttigt bär med syrlig smak. Havtorn är bra för hela kroppen och studier visar att bären kan hjälpa mot såväl fetma, högt kolesterol, cancer som leverskador.

Läs mer »
Motion minskar risken för hjärtsvikt


En svensk studie visar att motion kan halvera risken för att insjukna i hjärtsvikt.

Läs mer »
Tre timmars promenad minskar risken för stroke


Kvinnor som går minst tre timmar varje vecka löper mindre risk att drabbas av en stroke än kvinnor som promenerar mindre eller inte alls visar den senaste forskningen inom området.

Läs mer »
Friskfaktorer på jobbet


Många av riskfaktorerna i arbetslivet kan omvandlas till friskfaktorer, omständigheter som främjar den psykiska hälsan och motverkar den skadliga stressen.

Läs mer »
Björnbär är nyttiga och kan skydda mot cancer


Björnbär hamnar lätt i skuggan av våra vanliga svenska bär som jordgubbar, hallon och blåbär. Men om du vill sakta ner åldrandet och minska risken för cancer så gör du klokt i att även lägga till björnbär i din kost.

Läs mer »
Daglig träning gör att du håller vikten


En amerikansk studie visar att en timmes träning per dag gör att normalviktiga kvinnor kan hålla vikten utan att dra ner på kalorierna. 30 minuters löpträning gav samma resultat.

Läs mer »
Så påverkas din kropp av alkohol


Alkohol påverkar praktiskt taget alla vävnader och system i din kropp. Några effekter upplever vi som positiva, men många är direkt skadliga på kort eller lång sikt.

Läs mer »
Motion förebygger njursten


Kvinnor som motionerar löper mindre risk att drabbas av njursten än de kvinnor som inte motionerar. Det är resultatet av en studie om sambandet mellan motion och njursten.

Läs mer »
VLCD kan vända typ 2 diabetes


En engelsk studie visar att en lågkaloridiet på cirka 800 kcal per dag kan vända diabetes typ 2 på 8 veckor.

Läs mer »
Problem är en del av livet


Det finns ingen människa som inte har haft problem eller upplevt lidande. Alla har vi någon gång upplevt smärta, förlust, sorg eller svåra kval. Vi fäster vanligtvis stor uppmärksamhet vid vårt personliga lidande, på hur illa livet har behandlat oss. Det vi först av allt måste acceptera är att lidande är en del av livet.

Läs mer »
Så kommer du igång med träningen


Efter sommarens många lata dagar kan det vara svårt att komma igång med träningen igen. Men kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av.

Läs mer »
Så mycket sömn behöver du


Nya riktlinjer för sömn har utarbetats. Riktlinjerna är åldersspecifika och baseras på en noggrann, systematisk genomgång av världens vetenskapliga litteratur med koppling till sömn och hälsa, prestanda och säkerhet.

Läs mer »
Vätskebrist orsakar huvudvärk och minskad energi


De flesta människor tänker bara på att dricka vatten när de är törstiga, men då kan det redan vara för sent. Även mild uttorkning kan ändra en persons humör, energi nivå och förmåga att tänka klart.

Läs mer »
Lycka - vad är nyckeln till lycka?


Det är fascinerande hur lika människor egentligen tänker, även om vi på ytan skiljer oss åt. Alla har vi samma grundläggande behov, oberoende av de sociala roller vi spelar - vi vill alla bli lyckliga.

Läs mer »
Populäraste artiklarna idag
Tre timmars promenad minskar risken för stroke
Så påverkas din kropp av alkohol
Havtorn - en vitaminbomb med nyttiga fettsyror

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste recepten idag
Spenatdrink med lime, citron och ingefära
Pastasallad med kräftstjärtar och dill
Havrekligröt med blåbärssoppa
Supergreens - Sommarglädje
Grön superjuice: Fräschingen

Populäraste e-korten idag










© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap