sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Stretching passar bäst efter träningen


Värmer du upp genom att stretcha innan du ska träna? Då ska du tänka om. Ny forskning visar att prestationen minskar och risken för skador ökar om du stretchar före träningspasset.

Läs mer »
Frukt och grönt med mest näring


Amerikanska forskare har studerat grönsaker, frukt och bär för att hitta vilka som ger mest näring per 100 gram. Vattenkrasse toppar listan med maxpoäng.

Läs mer »
Kom i form med intervallträning


Blodsmak i munnen, mjölksyra och ångest. Många skräms av intervallträning, men är det egentligen så jobbigt som vi tror?
Löpcoachen, författaren och PT:n Marcus Nilsson menar att intervallträning kan vara både roligt och varierande. Dessutom är det ett effektivt sätt att komma i form.

Läs mer »
Lightläsk ökar risken för hjärt-kärlproblem


Att dricka lightläsk dagligen är kopplat till en högre risk för stroke, hjärtinfarkt och andra kärlrelaterade dödsfall. Risken ökade med 61 procent jämfört med de som inte dricker läsk alls.


Läs mer »
Långvarig stress minskar kroppens läkande kraft


Långvarig psykologisk stress försämrar kroppens förmåga att producera det läkande och konstaterat hälsofrämjande hormonet DHEA-s. Det visar en studie som bekräftar orsaken mellan stress och ohälsa.

Läs mer »
Löper du risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom?


Nu kan du testa din risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Onlinetestet är sammansatt av forskare vid Harvard University och bygger på kända kost- och livsstilsfaktorer.

Läs mer »
Kryddor minskar riskerna med fet mat


Genom att lägga till kryddor till måltiden kan du motverka att triglyceriderna, fettämnen i blodet, ökar när du äter fet mat. Det gör att risken för hjärtsjukdomar minskar.
 


Läs mer »
Förläng telomererna genom att stå och gå mer


Genom att ta ståpauser eller gå en runda kan du enkelt förlänga dina telomerer. Telomererna är kopplade till vår biologiska ålder och därmed vår livslängd.

Läs mer »
Paleodiet bra för kvinnor


Paleodiet, även kallad stenålderskost, till kvinnor efter klimakteriet kan ge kraftfullt positiva effekter på energiintag och kroppssammansättning, men även på blodfetter och inlagring av fett i levern.

Läs mer »
Laktosfri diet kan minska risken för cancer


Risken att drabbas av lung-, bröst- och äggstockscancer är lägre för personer med laktosintolerans. Det visar en ny studie som gjorts av forskare inom Centrum för primärvårdsforskning vid Lunds universitet och Region Skåne.

Läs mer »
Kiwai - söta kiwibär som ger mersmak


Om du tycker att det är krångligt att äta vanlig kiwi så finns nu en lättäten kusin i fruktdiskarna - kiwai.

Läs mer »
Ät mer grönt – så kommer du igång med veganmat


Aldrig tidigare har vi människor varit så medvetna om vad vi stoppar i oss och intresset för att äta nyttigt håller i sig. Att välja en alternativ kost har blivit allt vanligare, en variant är vegansk kosthållning. Och för de som funderar på att ändra sina matvanor och utesluta animaliska livsmedel finns det en del att tänka på.

Läs mer »
Att stå och gå mycket under dagen är bättre än ett träningspass


En holländsk studie har jämfört hur lågintensiv aktivitet som att stå och gå mer i vardagen påverkar kroppen jämfört med en timmes intensiv träning per dag.

Läs mer »
Krydda din hälsa


Örter och kryddor är riktig powermat. Här listar vi kryddorna som ger din hälsa en extra kick.

Läs mer »
Kronisk njursjukdom kan förhindras med medelhavsmat


En ny studie visar att strikt medelhavsmat kan förhindra risken att få kronisk njursjukdom med 50 procent.

Läs mer »
Rå kakao kan förbättra minnet


Ett regelbundet intag av kakao kan förbättra minnet med upp till 20 år visar en färsk studie.

Läs mer »
Pumpa är fylld av nyttigheter


Pumpa innehåller få kalorier men ger bra mättnad och gott om fibrer. Dessutom innehåller den mängder med nyttiga växtkemikalier.

Läs mer »
Svart te kan minska risken för äggstockscancer


En engelsk studie visar att intag av te, citrusfrukter och juicer är förenat med en lägre risk att utveckla äggstockscancer.

Läs mer »
Kallpressad olivolja kan skydda mot tarmcancer


En aktuell studie avslöjar varför olivolja kan minska risken för att utveckla tjocktarmscancer.

Läs mer »
Skippa mjölken och lev längre


En ny svensk studie visar att mjölk inte ger några fördelar för vuxna när det gäller benvävnad. Inte heller när det gäller antal levnadsår, tvärtom så fann man ett samband mellan färre levnadsår och mjölkintag.

Läs mer »
Musikterapi förbättrar självkänslan


Forskare vid Queens University Belfast har upptäckt att musikterapi minskar depression hos barn och ungdomar med beteendemässiga och känslomässiga problem.

Läs mer »
Ät frukost och minska suget efter sött


Genom att äta frukost kan du minska suget efter onyttigheter under dagen. Det visar forskning som publicerats i Nutrition Journal.

Läs mer »
Läsk gör oss äldre fortare


En ny amerikansk studie visar att läsk påverkar våra celler negativt. Läsken gör helt enkelt att vi åldras fortare.

Läs mer »
Mandel ger mättnad


En amerikansk studie visar att mandlar till mellanmål minskar hungern.

Läs mer »
Dieten som förebygger diabetes typ 2


Maten vi äter utgör den största risken för diabetes. Genom att välja rätt mat kan du förebygga diabetes typ 2 och andra insulinrelaterade sjukdomar.

Läs mer »
Viktigt att omgivningen stöttar när livet gör ont


Självskadebeteende innebär att man medvetet skadar sin kropp utan avsikt att ta livet av sig. När man befinner sig mitt i det jobbiga kan det vara svårt att våga hoppas på att livet blir ljusare. Men med rätt stöd och hjälp går det att må bättre.

Läs mer »
Högintensiv träning två minuter i veckan bra för hälsan


Genom två korta sessioner av högintensiv träning per vecka kan typ 2-diabetes förebyggas visar forskning från Abertay University.


Läs mer »
Bättre minne med träning


En studie visar att fysisk aktivitet kan förbättra minnesförmågan hos äldre genom att öka volym och blodflöde i ett område i hjärnan som kallas hippocampus. Det är första gången dessa samband studeras hos personer över 60 år.

Läs mer »
Motion och grönsaker ökar livslängden


En studie på 70-åriga kvinnor visar att de lever längre om de motionerar och äter frukt och grönsaker.

Läs mer »
Tips för ett längre liv


Allvarliga människor lever längre och en del stress är faktiskt bra för dig - det och mycket mer visar en studie som har tittat på människors livsstil 80 år tillbaka i tiden.


Läs mer »

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


Populäraste e-korten idag





© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap