sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Julrecept - gott och nyttigt till julbordet


Här hittar du tips på goda och nyttiga julrecept.

Läs mer »
Monotasking - en sak i taget ger effektivitet


Även om vi enligt forskning blivit 20 procent smartare än våra förfäder så kan vårt arbetsminne inte hantera mer information samtidigt. Nyckeln till effektivitet ligger i att göra en sak i taget.

Läs mer »
Träning ger positiva förändringar på DNA


De arvsanlag vi föds med är inte så oföränderliga som man kan tro. Forskare vid Karolinska Institutet visar i en studie att när friska inaktiva män och kvinnor börjar röra på sig så förändras deras DNA – efter bara några minuters aktivitet.

Läs mer »
Den nyttiga julmaten


Julmat kan vara en riktig guldklimp för din hälsa. Här får du tips som gör att du både kan njuta av julens nyttigheter och hälsoboosta din kropp ordentligt.

Läs mer »
Ökad diabetesrisk hos medelålders


Typ 2-diabetes uppkommer vanligen i sena medelåldern, men det har varit oklart varför. Nu har ett internationellt forskarlag i försök på möss visat att fettvävnad får färre blodkärl i medelåldern – något som kan förklara risken att utveckla sjukdomen. Detta kan öppna upp för en ny typ av behandling med läkemedel som påverkar kärlbildningen.

Läs mer »
Ätfönster på 8-12 timmar ger metaboliska fördelar


Ny forskning på möss visar att genom att begränsa tillgången på mat till 8-12 timmar per dygn, så kan fetma och typ 2-diabetes förebyggas och till och med förbättras.

Läs mer »
Livsmedelshygien minskar risken för multiresistenta bakterier i maten


Genom god livsmedelshantering och att genomsteka kyckling och köttfärs kan du inte smittas av några bakterier. Alla bakterier dör vid upphettning oavsett om de är resistenta eller inte.

Läs mer »
Motion - en bra pensionsförsäkring


Den som vill bli gammal bör hålla sig i god fysisk form. Det är slutsatsen i en studie som en forskargrupp vid Centrum för klinisk forskning i Västerås genomfört.

Läs mer »
Livslängden påverkas av våra föräldrar


I jakten på bättre kunskap om hur vi åldras har forskare från Lunds universitet nu tagit hjälp av småfåglar. I en ny studie har forskarna undersökt olika faktorer som påverkar om fågelungarna föds med långa eller korta kromosomändar, så kallade telomerer.

Läs mer »
Ökad risk för sjukdom om du sitter mycket


En stor studie visar att de som sitter under fyra timmar eller mer löper ökad risk för sjukdomar som cancer, diabetes, hjärtsjukdom och högt blodtryck.

Läs mer »
Så klarar du många julbord bäst


Ät det du gillar, gå ut mellan måltiderna och drick vatten. Det är tre välbeprövade knep för att klara julborden bäst.

Läs mer »
Rapsolja bättre för överviktiga män än olivolja


En tysk studie visar att rapsolja är bättre än olivolja när det gäller att förbättra lever- och kolesterolvärden för överviktiga män.

Läs mer »
Bra sömnvanor minskar oro och negativa tankar


Personer som går till sängs väldigt sent har ofta mer negativa tankar och oro än de som lägger sig tidigare och har regelbundna sömnvanor.

Läs mer »
Livslängden förkortas vid övervikt


En ny kanadensisk studie visar att övervikt kan minska den förväntade livslängden med upp till åtta år.

Läs mer »
Skelettet anpassar sig till hur mycket man tränar


Fysisk aktivitet som idrott ökar bentätheten och förebygger därmed benskörhet hos både kvinnor och män, men effekten försvinner snabbt när man slutar träna.

Läs mer »
Gurka renar kroppen


Brukar du undvika gurka för att du hört att den bara innehåller vatten och ingen näring? Då kanske du ska läsa det här.

Läs mer »
Fysisk aktivitet minskar risken för Parkinsons


Personer med en livsstil som innefattar en måttlig mängd fysisk aktivitet i vardagen har lägre risk att drabbas av Parkinsons sjukdom än de som rör sig mycket lite. Det visar en ny svensk studie.

Läs mer »
Styrketräning - smart träning för alla


Glöm inte bort att träna dina muskler. Styrketräning är inte bara för muskelbyggare utan en smart träning för alla. Muskler ökar din fettförbränning och gör att du bibehåller kraft och styrka upp i åldrarna.

Läs mer »
Mindfulness minskar depression och ångest


Behovet av psykoterapi, för behandling av depression och ångest, i primärvården är stort men på många håll i landet råder brist på psykoterapeuter. En ny studie visar att gruppbehandling med mindfulness är lika effektivt som individuell kognitiv beteendeterapi (KBT) för patienter med depression och ångest.

Läs mer »
Dieten kopplas till gifter i kroppen


Om du äter enligt Nordiska näringsrekommendationerna får du i dig mindre miljögifter än om du äter enligt Medelhavskosten eller LCHP.

Läs mer »
Yoghurt kan minska risken för diabetes typ 2


En amerikansk studie visar att regelbundet yoghurtintag kan minska risken för typ 2-diabetes. Däremot såg man inte samma koppling med andra mejeriprodukter.

Läs mer »
Ayurveda - läran om livet


Ayurveda betyder kunskap om livet och beskriver människan som en helhet. Ayurveda är en urgammal indisk hälsolära, som bygger på ett holistiskt synsätt. Ayurveda handlar om anatomi, biologi, näringslära, medicin och hygien.

Läs mer »
Ät nötter och lev längre


Människor som äter nötter, särskilt valnötter, är mer benägna att leva längre. Det visar en stor studie från Spanien.


Läs mer »
Snabb promenad minskar ditt chokladberoende


Forskning visar att en snabb promenad kan minska ditt chokladberoende. Liknande effekter har tidigare setts vid nikotin och andra droger.

Läs mer »
Mandometermetoden - datoriserad ätträning behandlar ätstörningar


Det finns olika sätt att behandla anorexi, bulimi och ätstörning utan närmare specifikation. En modell i Sverige är Mandometermetoden, med hjälp av ett datorprogram lär sig personer med ätstörningar att äta rätt.

Läs mer »
Mer fettinlagring av kolhydrater än mättat fett


En aktuell studie visar att intag av kolhydrater ger en ökning av en fettsyra i blodet som kopplas till ökad risk för diabetes och hjärtsjukdomar.

Läs mer »
Stretching passar bäst efter träningen


Värmer du upp genom att stretcha innan du ska träna? Då ska du tänka om. Ny forskning visar att prestationen minskar och risken för skador ökar om du stretchar före träningspasset.

Läs mer »
Frukt och grönt med mest näring


Amerikanska forskare har studerat grönsaker, frukt och bär för att hitta vilka som ger mest näring per 100 gram. Vattenkrasse toppar listan med maxpoäng.

Läs mer »
Kom i form med intervallträning


Blodsmak i munnen, mjölksyra och ångest. Många skräms av intervallträning, men är det egentligen så jobbigt som vi tror?
Löpcoachen, författaren och PT:n Marcus Nilsson menar att intervallträning kan vara både roligt och varierande. Dessutom är det ett effektivt sätt att komma i form.

Läs mer »
Lightläsk ökar risken för hjärt-kärlproblem


Att dricka lightläsk dagligen är kopplat till en högre risk för stroke, hjärtinfarkt och andra kärlrelaterade dödsfall. Risken ökade med 61 procent jämfört med de som inte dricker läsk alls.


Läs mer »

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


Populäraste e-korten idag





© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap