sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund


Blåbär förebygger insulinresistens och högt blodtryck


Om du har diabetes eller högt blodtryck i släkten så kan du enkelt minska risken genom att lägga till blåbär till din dagliga kost.

Läs mer »
Pistagenötter sänker kolesterolvärdet


Enligt en amerikansk studie så kan pistagenötter sänka kolesterolvärdet och därmed förbättra vår hjärthälsa.

Läs mer »
Koppling mellan övervikt och demens


En översiktsstudie som inkluderar data från 120 000 personer visar att övervikt i medelåldern ökar risken för senare demens.

Läs mer »
Motion skyddar hjärnan


Fysisk aktivitet har en välgörande effekt på hjärnan, till exempel vid stress och depression. Det har dock inte varit känt hur denna skyddande effekt uppnås. Nu har forskare vid Karolinska Institutet i studier på möss visat att när muskler används renas blodet från ett ämne, som bildas vid stress och som är skadligt för hjärnan.

Läs mer »
Sömn extra viktigt för skolungdomar


Ungdomar som lider av sömnstörningar eller som ofta sover mindre än sju timmar per natt presterar sämre i skolan. Det visar sömnforskare från Uppsala universitet i en ny studie.

Läs mer »
Supernyttig mat som är dokumenterat bra för din hälsa


Om du vill förbättra din hälsa med både näring och minskad risk för folksjukdomar, så har vi tips på vad du ska handla.

Läs mer »
Motion en fördel för cancerpatienter


En ny studie på möss visar att deras tumörer krympte mer om de fick kemoterapi i kombination med motion, än om de bara fick kemoterapi.

Läs mer »
Rödbetor - en nyttig rotfrukt


Rödbetan är kalorisnål, fiberrik och innehåller massor av antocyaniner som stärker ditt immunförsvar.

Läs mer »
Förmågan till empati är begränsad


Ju fler som vädjar till vår medkänsla, desto mer kallsinniga blir vi. Viljan att ge är starkast till en enskild individ. Nu kartläggs de fysiologiska mekanismerna bakom det här beteendet.

Läs mer »
En sund livsstil minskar risken att dö i cancer


En rapport från AACR, American Association of Cancer Research, visar att hälften av dödsfallen i cancer kan förebyggas.

Läs mer »
Mat som rensar blodkärlen


Motion är ett naturligt sätt att hålla blodkärlen rena från plack. Men även maten är viktig för att dina blodkärl ska hålla sig friska och elastiska. Här får du tips på mat som rensar dina blodkärl och därmed minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Läs mer »
Koppling mellan rökning och högt saltintag och reumatism


Rökare som äter mycket salt mat har dubbelt så hög risk att utveckla den reumatiska sjukdomen reumatoid artrit, jämfört med dem som har ett lågt saltintag.

Läs mer »
Svårläkta sår kan läka med hjälp av bi-bakterier


Färsk honung är ett gammalt läkemedel inom folkmedicinen. En forskargrupp från Lunds universitet kan nu visa att dess effekt beror på mjölksyrabakterier från binas honungsmage, som förts över till honungen. Med hjälp av dessa bakterier har forskarna både kunnat motverka antibiotikaresistenta stafylokocker i provrörsförsök och bota svårläkta sår på hästar.

Läs mer »
Mango kan sänka blodsockret hos överviktiga


Regelbundet intag av mango kan sänka blodsockernivåerna hos överviktiga visar en ny studie.

Läs mer »
Motion gör din hud yngre


Genom motion kan du föryngra din hud upp emot 20-30 år. I alla fall om du tittar i ett mikroskop.

Läs mer »
Socker och fett är ingen drog


En färsk studie visar att mat kan vara beroendeframkallande, men att socker och fett inte ska liknas vid droger.

Läs mer »
Så kan du vända riskerna med stillasittande


Korta promenader kan vända de negativa effekterna av att sitta still för länge. Det visar ny forskning från USA.

Läs mer »
Citron en syrlig välgörare


Citron är en mångsidig ingrediens, som med sin syrliga smak kan väcka även de allra dåsigaste smaklökarna. Och den solskensfärgade frukten har flera nyttiga, viktiga och kurerande kvaliteter.

Läs mer »
Så minskar du vitlöksdoften


Älskar du vitlök, men vill helst inte lukta illa? Nu har forskare studerat vilka livsmedel som kan minska lukten av vitlök. sundnu ger dig råden.

Läs mer »
Luktar dina kläder illa efter ett träningspass?


Forskare har jämfört träningskläder av polyester med bomull och kunde konstatera att bomull är bäst om du inte vill lukta illa efter träningen.

Läs mer »
Kalium kan minska risken för stroke


En stor studie på kvinnor visar att risken för stroke minskar om de äter kaliumrik föda.

Läs mer »
Må bra med mat som gör dig mindre deppig


Känner du dig nedstämd och deppig? Då kan det vara läge att se över din kosthållning. En sund kost kan nämligen få dig att må mycket bättre.

Läs mer »
Förläng telomererna genom att stå och gå mer


Genom att ta ståpauser eller gå en runda kan du enkelt förlänga dina telomerer. Telomererna är kopplade till vår biologiska ålder och därmed vår livslängd.

Läs mer »
Low carb gav mest viktminskning


En ny amerikansk studie visar att en kolhydratsnål diet ger mer viktminskning och skyddar hjärtat mer än en mager diet.

Läs mer »
Fetma kan bero på övergrepp i barndomen


Att vara utsatt för övergrepp under barndomen innebär en markant ökning av risken att utveckla fetma i vuxen ålder. Det visar en meta-analys av tidigare gjorda studier, som omfattar totalt 112 000 studiedeltagare.

Läs mer »
Motion minskar risken för hjärtsvikt


En svensk studie visar att motion kan halvera risken för att insjukna i hjärtsvikt.

Läs mer »
Lingon – skogens röda hälsokälla


Lingon skänker inte bara färg på våra tallrikar och i våra svenska skogar då hösten nalkas. De har också en kaxig smak, innehåller det naturliga konserveringsmedlet bensoesyra samt nyttiga vitaminer och mineraler. Plocka själv under säsong eller köp dem färska eller frysta i butiksdisken.

Läs mer »
Mat som stärker immunförsvaret


Ett starkt immunförsvar skyddar mot bakterier, virus, gifter och infektioner. Här får du tips på mat som stärker immunförsvaret.

Läs mer »
Mandel ger mättnad


En amerikansk studie visar att mandlar till mellanmål minskar hungern.

Läs mer »
Tomater kan minska risken för prostatacancer


Ny forskning visar att män som äter mer än 10 portioner tomater per vecka har 18 procents lägre risk att utveckla prostatacancer.

Läs mer »

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


Populäraste e-korten idag





© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap