Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-10-28

Diet utan kolhydrater minskar leverfettet

Tycker din läkare att du ska minska mängden fett runt levern? Då kan en diet med lågt intag av kolhydrater vara ett tips, enligt en ny studie som visar att leverfettet minskade på bara två veckor.
 
Diet utan kolhydrater minskar leverfettet
Olika dieter har haglat över oss de senaste decennierna, och det bara fortsätter. Några av de som fortfarande är populära är GI, LCHF och Atkins där dieten går ut på att dra in på kolhydraterna och i huvudsak äta protein och fett.
 
Enligt en ny studie är just dessa dieter de mest effektiva för personer som snabbt vill minska mängden fett i levern. Forskarna tror att resultaten kan få en stor innebörd för behandlingar av flera sjukdomar, bland annat diabetes, insulinresistens och fettlever.
 
De sistnämnda kännetecknas av höga halter av triglycerider i levern, vilket kan leda till leverinflammation, skrumplever och levercancer.
 
- Vad den här studien säger oss är att om din läkare säger att du måste minska mängden fett i levern, kan du göra något inom en månad, säger Dr Jeffrey Browning, biträdande professor i invärtesmedicin.
 
Diet under 14 dagar
I studien har forskare tittar närmare på sammanlagt 18 deltagare, alla med fettlever. Hälften av deltagarna fick äta efter en kolhydratfattig diet och den andra hälften efter en kalorifattig diet i sammanlagt två veckor.
 
Deltagarna som tilldelades lågkolhydratsdieten begränsade sitt kolhydratintag till mindre än 20 gram per dag, motsvarande en liten banan, under de första sju dagarna. Under de sista sju dagarna bytte de till fryst mat som var tillagad med individuell anpassning.
 
Den grupp som tilldelats lågkaloridieten fick maten lagad till sig under hela 14-dagars perioden. Forskarna begränsade det totala antalet kalorier till cirka 1 200 per dag för kvinnliga deltagare och 1 500 per dag för män.
 
Förlorade leverfett och minskade i vikt
Efter två veckor analyserade forskarna, med hjälp av avancerad bildbehandlingsteknik, mängden leverfett hos varje individ. De fann att deltagarna på lågkolhydratkosten förlorade mer leverfett än de som gick på lågkalorikosten.
 
Trots att studien inte var utformad för att avgöra vilken diet som var mest effektivt för att minska i vikt kunde man konstatera att alla deltagare hade i genomsnitt gått ner 3,7 kg.
 
Dr Browning påpekar att undersökningsresultaten inte ger ett svar på varför deltagarna som gick på lågkolhydratskosten fick en större minskning av leverfettet än de andra.
 
- Detta är inte en långsiktig studie och jag tror inte att lågkolhydratsdieter är fundamentalt bättre än kalorisnåla. Viktminskning, oavsett mekanismen, är för närvarande det mest effektiva sättet att minska leverns fett, säger han.
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel