Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 4/19/2015

Sund livsstil minskar risken för hjärtsjukdom och för tidig död

En stor studie bekräftar att en sund livsstil med motion, hälsosam mat, ingen rökning eller övervikt ger skydd mot hjärtsjukdomar och därmed en för tidig död.
 
Sund livsstil minskar risken för hjärtsjukdom och för tidig död
I studien ingick mer än 6.200 friska män och kvinnor i åldrarna 44-84 år. Deltagarna följdes under 7,5 år.
 
Forskarna vid John Hopkins Medicine fann att de som hade en sund livsstil minskade sin risk att dö med 80 procent jämfört med de som inte hade en sund livsstil.
 
I den sunda livsstilen ingår enligt forskarna att inte röka, att vara normalviktig, att motionera och att äta en sund kost som motsvarar medelhavsdieten.
 
Genom dessa fyra livsstilsval fick deltagarna ett skydd mot hjärt-kärlsjukdom samt minskade risken för uppbyggnad av kalkavlagringar i blodkärlen.
 
Rökning sämst för hälsan
I studien scannades deltagarnas blodkärl för att se om det fanns tecken på kalkavlagringar. Kalkavlagringar, så kallad åderförkalkning, är ett tidigt tecken på ökad risk för hjärtinfarkt.
 
Forskarna kom fram till att det som ökar risken mest för hjärt- och kärlsjukdomar och en för tidig död är rökning. De rökare som ändrade på två eller tre beteenden, förutom rökningen, hade fortfarande en lägre överlevnad efter 7,5 år jämfört med de som inte rökte.
 
Även om rökarna motionerade, åt bra och hade normalvikt så hade de ändå en ökad risk att dö i förtid jämfört de som inte rökte, var stillasittande och överviktiga.
 
Fakta:
En sund livsstil
 
  • Motion:
    Var aktiv i vardagen. Sitt inte stilla för länge utan ta stå och gå-pauser emellanåt. Motionera 2-3 gånger i veckan så att du anstränger dig och blir svettig. Gå dagliga promenader.
     
  • Maten
    En sund kost innehåller mycket grönsaker, frukt, nötter, fullkorn, fisk och bra fetter som rapsolja eller olivolja.
     
  • Vikten
    Se till att hålla en normal vikt. Enligt forskarna motsvarar det ett BMI under 25.
     
  • Undvik rökning
    Att sluta röka eller att undvika passiv rökning är det som snabbast minskar risken att få hjärt- och kärlsjukdom och att dö i förtid.
  •  
    BMI-TABELL - NORMALVIKT FÖR VUXNA
    Längd, cmNormalvikt i kg (BMI 18,5-24,9)
    15645-61
    15846-62
    16047-64
    16249-65
    16450-67
    16651-69
    16852-70
    17053-72
    17255-74
    17456-75
    17657-77
    17859-79
    18060-81
    18261-82
    18462-84
    18664-86
    18865-88
    19067-90
    19268-92
    19470-94
    19671-96
    19873-98
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel