Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-07-24

Hälsosam livsstil förebygger Alzheimers sjukdom

Vid en Alzheimerskonferens i Boston nyligen redovisades den senaste forskningen inom området. Summeringen löd att en hälsosam livsstil kan skjuta upp eller förhindra att Alzheimers utvecklas.
 
Hälsosam livsstil förebygger Alzheimers sjukdom
Alzheimers påverkas till viss del av gener, men för alla som inte bär på den genen så går det att förhindra eller skjuta fram Alzheimers och demens genom en hälsosam livsstil menar flera framstående forskare.
 
Redan i unga år kan vi påverka risken för att utveckla Alzheimers. Forskning visar att de som har längre utbildning löper mindre risk att utveckla Alzheimers. Även alkohol är kopplat till ökad risk för Alzheimers. Ju yngre man är när man börjar dricka alkohol desto mer ökar risken.
 
Risken ökar även med några av våra vanligaste folksjukdomar som diabetes, högt blodtryck, övervikt och hjärtsjukdomar.
 
- Om du kan undvika dessa sjukdomar när du är i 50-årsåldern så minskar du din risk att utveckla Alzheimers med så mycket som 50 procent. Du kan åtminstone fördröja uppkomsten med ett par år och kanske inte drabbas förrän i 80-årsåldern eller senare, säger Steven Arnold, chef för University of Pennsylvania Penn Memory Center, en av forskarna som deltog vid konferensen.
 
Så minskar du risken för Alzheimers sjukdom och demens
 
  • Motion
    Konditionsträning tre gånger i veckan i 40 minuter. Det går inte att jämföra med att gå på stan eller ta en lugn promenad. Se till att du svettas och får upp pulsen.
     
  • Sömn
    Vuxna bör få 7-8 timmars sömn per natt. Undvik alkohol, kaffe och att träna sent om du har svårt att somna.
     
  • Mat
    En hjärtvänlig kost som Medelhavskosten rekommenderas. Den innehåller mycket grönsaker, frukt, baljväxter och fullkornsprodukter. Välj nyttiga fetter som olivolja, rapsolja, nötter och avokado. Undvik eller minska på bearbetade livsmedel, läsk, snabbmat och godis.
     
  • Mental aktivitet
    Lär dig nya saker som att dansa, måla eller lösa matematiska problem. Välj något som är utmanande och utanför din komfortzon.
     
  • Stressa lagom
    Viss stress är bra för hjärnan, men om du inte får tid till återhämtning så pressar du hjärnan för mycket. Bra aktiviteter för att lätta på stressen är mindfulness meditation och yoga.
  •  
    Fakta:
    Så undviker du Alzheimers
     
    Här finns länkar till fler artiklar om Alzheimers och hälsa
     
    Matguide för hjärnan>>
     
    Minska risken för Alzheimers>>
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel