Skribent: Petra Carlsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-05-13

Hitta ditt naturliga rörelsemönster med Alexanderteknik

Står du upp med halsen? Bär du shoppingväskan med skuldrorna? Pratar du med fötterna? Alexanderteknik handlar om att bryta vanor som gör att vi fått fel hållning. Inte genom att anstränga sig för att försöka göra rätt, utan genom att stanna upp och inte göra någonting. Och kroppen vill göra rätt. Den vill tillbaka till det rörelsemönster den hade när vi var barn, menar Odyssée Gaveau, som är Alexanderlärare.
 
Hitta ditt naturliga rörelsemönster med Alexanderteknik
I takt med att våra liv har blivit mer stillasittande och mentalt inriktade, har vi mist den kontakt vi en gång hade med våra kroppar. Som små barn satt vi med raka ryggar och rörde oss på ett sätt som kändes skönt. Men redan i treårsåldern börjar vi att kopiera våra föräldrars och andra vuxnas kroppsspråk.
 
Allt eftersom vi blir medvetna om att vi är längre eller kortare än andra, är kvinnor respektive män eller vill uppfattas på ett visst sätt, antar vi kroppshållningar som inte alls är bra för oss. Till detta kommer en arbetsmiljö som ställer helt andra krav än de som naturen skapat.
 
Felaktig kroppsanvändning och känslomässiga spänningar blir lätt vanor som verkar normala. Att resa sig från en stol kan ge spänningar i halsmusklerna och att använda rösten kan, helt omedvetet, göra att vi står med stela ben och fötter.
 
- Det är mycket svårt att ändra vanor. Men vartefter vi lär oss att utveckla en mer medveten uppmärksamhet, kan vi börja styra våra vanor i stället för att låta dem styra oss, menar Odyssée Gaveau.
 
Odysseé har rest och bott på många platser i världen, bland annat i Sverige under tio år. Nu har hon slagit sig ner i Paris, där hon tagit över ansvaret för Alexanderskolan, som hon håller på att strukturera om.
 
Jag träffade henne, innan hon lämnade Sverige, i bostaden på Hallandsåsen, där hon tagit emot flera elever som ville lära sig Alexanderteknik.
 
Centralt i Alexandertekniken är medvetandegörandet om hur vi använder oss själva i vårt dagliga liv, från sättet vi stiger ur sängen till hur vi står, sitter och går. Det handlar inte enbart om kroppen. Vad vi tänker och känner när vi utför en handling påverkar starkt sättet vi gör den på.
 
Inom Alexandertekniken använder man inte termer som terapeut och klient, utan lärare och elev. När en person kommer till en Alexanderlärare med spända axlar, hållningsfel eller stressproblem, är det lärarens ansvar att inte fokusera på det speciella symptomet.
 
Läraren ska i stället se vad det är i personens agerande som orsakar problemet. Eleven får inga löften om att bli botad utan erbjuds undervisning i ett bättre sätt att använda sig själv. På så sätt försvinner oftast också problemet.
 
- Med övningar kan man inte ändra sina vanor. Om vi har ryggproblem råder kanske en läkare oss att simma, "det är bra för ryggen". Men simmar vi med fel teknik, huvudet högt ovan vattnet, så får vi ännu mer problem, säger Odyssée, som menar att det allra bästa, om man vill undvika skador, är att lära sig att använda sin kropp med Alexanderteknik innan man börjar med en ny sport.
 
Det är framför allt inom scenkonsten som tekniken fått genomslag, bland artister, sångare och skådespelare, men den används allt mer inom idrott, som golf, skidåkning och ridsport.
 
Odyssée har arbetat med många olika elever, från ungdomar, som behövt stärka sitt självförtroende, till sångare, artister, golfare, ryttare och elitidrottare, som vill bli mer effektiva inom sina discipliner. Det allra vanligaste är dock att människor med smärta, olika skador eller dålig hållning, söker upp henne.
 
Odyssée är född i Vietnam, men kom redan som fyraåring till Frankrike. Textilierna i vardagsrummet och maskerna på väggarna, berättar om ett liv i olika kulturer. Odyssée har bott i Indien, Nepal och Indonesien, där hon studerat dans och assisterat vid dokumentärfilmning om försvinnande släkten.
 
Dansen har följt henne genom livet och hon undervisar fortfarande, främst i afrikansk dans. Det var under sina år på Ibiza, där hon gav dans- och dramalektioner, som hon kom att höra talas om Alexanderteknik. Det förde henne till London för tre års studier i början av 80-talet. Det är i England tekniken fått störst genomslag och där som de två stora skolorna finns. Men även i USA, Irland, Israel, Tyskland, Schweiz, Spanien, Italien, Frankrike, Danmark, Norge och Sverige sprider sig tekniken allt mer.
 
I Sverige finns ett 30-tal av de ca 3.000 utbildade Alexanderlärarna i världen.
 
- Tekniken handlar bara om små, små justeringar, men de gör stor skillnad, säger Odyssée, som låter mig följa med ner i behandlingsrummet där hon ska ha en lektion med en av sina elever.
 
Eftermiddagssolen lyser in över bänken där Ann-Christin Santesson får lägga sig på rygg. Odyssée lägger några böcker under hennes nacke, så att den ska ligga helt rakt.
 
- När nacken är fri blir andningen också fri, säger Odyssée. Det är därför det är så viktig att tänka att nacken ska vara lång. De allra flesta i västvärlden drar huvudet bakåt och nedåt, så att ryggen blir kortare och trängre.
 
Man kan testa själv att försöka svälja, eller prata, när man står med bakåtböjt eller framåtböjt huvud, så förstår man vilken påfrestning det innebär.
För den australiensiske skådespelaren F M Alexander (1869-1955), som utarbetat tekniken, blev det ett jätteproblem. Han blev hes och förlorade rösten helt när han stod på scenen. I stället för att följa läkarnas råd att byta yrke, funderade han på om det kunde vara han själv som orsakade problemet.
Så han började iaktta sig själv i olika speglar, för att se vad han gjorde för fel.
 
Under tio år kämpade han tålmodigt dag efter dag. Han insåg att varje gång han skulle tala - eller ännu värre recitera – kastade han huvudet bakåt, vilket resulterade i att stämbanden utsattes för tryck. Han drog in luft genom munnen, lyfte bröstkorgen och pressade ner ryggraden.
 
Så småningom upptäckte han att det rätta förhållandet mellan huvud, nacke och rygg är avgörande för hela kroppens funktion. Är inte huvudet balanserat i förhållande till ryggraden, fungerar inte andning, blodcirkulation och övriga kroppsfunktioner korrekt.
 
Dessa dysfunktioner kan skapa smärta, stress, sömnproblem, huvudvärk och andra störningar. Alexander kallade den dynamiska relationen mellan huvud, hals och rygg den primära kontrollen.
 
Odyssée går in med sina armarna och rättar till Ann-Christins axlar och lyfter ut hennes armar en bit från kroppen, så att kroppen sjunker djupare mot underlaget.
 
Hennes uppgift är att hjälpa eleverna att hitta kroppsställningar som är mer naturliga och upplevs skönare, när de väl blir bekanta med dem.
Ann-Christin säger att det känns som ryggen blir bredare, att det blir mer plats för lungorna.
 
När passet på bänken är klart, för Odyssée varsamt henne till sittande, till stående och låter henne se kroppshållningen i spegeln och poängterar riktningar. Hon nämner också det viktigaste man ska tänka på: Lång nacke, bred rygg och att huvudet alltid för och ryggen följer. Det är ryggen som ska jobba och armarna vara fria. Ofta gör vi saker med för mycket kraft i armarna.
 
- Till en början upplevs detta ofta som krångligt och fel, säger Odyssée. Men efterhand som kroppen vänjer sig vid de nya lägena, kommer den självmant att välja det som är bäst för den.
 
Många böjer huvudet bakåt, skjuter upp axlarna och tar spjärn med armarna, när de reser sig från en stol, men Odyssée lär ut att bara använda de muskler som behövs.
 
- I stället för att försöka göra rätt så kan man ta ett djupt andetag och bara tänka "lång nacke" och "uppåt" och låta kroppen bestämma, menar Odyssée.
 
Om man ska bryta ett invant mönster är det lätt att man överdriver åt andra hållet. Så var det för Alexander, som först försökte hitta sin röst genom att böja huvudet lite framåt.
 
- Det är därför det är så farligt att försöka göra rätt, säger Odyssée.
När man rätar upp kroppen efter att ha varit lite ställd åt ett håll, upplever vi det ofta som vi är ställda åt det motsatta. Alexander upptäckte att signalerna hjärnan fick från musklerna gav honom fel information. Han insåg att vi inte kan lita på våra känslor, det är mentalt vi måste ändra oss.
 
Det var så Alexander kom till insikt om inhibition, vilket innebär att stoppa att göra fel i stället för att försöka göra rätt. Istället för att agera omedvetet, kan vi när vi stannar upp, få kontroll över våra valmöjligheter. Han skulle bara skicka riktningar till tanken och göra ingenting alls. Genom att tänka de rätta tankarna åstadkommer man förändringar i muskulaturen.
 
De mentala riktningarna är också vägen för att komma dit vi vill utan att vara besatta av målet, menar Odyssée
 
- Väldigt många är överdrivet resultatinriktade och missar poängen, glädjen, förståelsen av vad de gör. De förlorar också effektivitet för de inte har medlen att nå målet. Så icke-görandet innebär inte att frysa som en pinne utan att vi ger oss själva tid att tänka och använda mentala riktningar i stället för att reagera med vanor.
 
Ann-Christin har ändrat sin kroppshållning sedan hon började ta Alexanderlektioner. Tidigare hade hon mer svank, hakan upp och öppet bröst. Hon visar genom att dra armarna tillbaka.
 
- Så hade jag fått för mig att man skulle se ut. Men efter ett halvårs lektioner, en gång i veckan, vet jag att det här är rätt för mig, säger hon och slappnar av i armarna och sänker huvudet en aning. Ryggen blir rakare och jag riktigt känner hur hennes rygg nu får en chans att slappna av från den spända svanken. Hon ser inte ansträngd ut längre.
 
I början var det svårt att inhibera, speciellt när hon var stressad, men nu tänker hon ofta ”uppåt” och ”lång nacke” innan hon t.ex reser sig.
 
- När man hållit på i 50 år att göra på fel sätt är det svårt att komma tillbaka till det rörelsemönster som är rätt för kroppen. Men när man väl gör det förändras hela ens liv. Inte bara kroppen. Då blir man medveten om hur man lever för övrigt, vad man stoppar i sig, vad man gör med sitt liv. Om man är på fel arbetsplats. Allt sånt börjar man ifrågasätta. Får man kontakt med sin kropp får man också kontakt med sin själ och sin ande.
 
Fakta:
För att hitta en Alexanderlärare i Sverige, se: www.at-sverige.se
Mer info: www.stat.org.uk
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel