Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2009-10-28

Lutein minskar risken för hjärtinfarkt och åldersförändringar i gula fläcken

Mat som innehåller karotenoiden lutein kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och åldersförändringar i gula fläcken, gula fläcken-sjukan. Vi listar dom bästa livsmedlen för dig som vill få i dig lutein.
 
Lutein minskar risken för hjärtinfarkt och åldersförändringar i gula fläcken

Fotograf: Bengtowe Angare

Karotenoider är en sorts antioxidanter som skyddar våra kroppar mot fria radikaler. Fria radikaler gör att vi åldras och lättare drabbas av sjukdomar.
 
Förutom vitamin C och E samt mineralerna selen och zink är karotenoider och flavonoider dom mest kända antioxidanterna. Karotenoiderna kan i sin tur delas upp i grupperna: betakaroten, lykopen, lutein och zeaxantin.
 
Det som kännetecknar karotenoider är att de verkar målinriktat i våra kroppar. Lutein och zeaxantin till exempel är inriktade på ögats gula fläck.
 
Karotenoiderna ger också maten dess färg: orange, gul och röd. Även gröna grönsaker innehåller karotenoider men det syns inte eftersom det gröna färgämnet klorofyll tar över färgerna.
 
Enligt Recip, som ger ut ett kosttillskott med lutein, får vi i oss cirka 2.2 mg lutein per dag via kosten. Forskning har visat att man behöver 6-14 mg lutein per dag, vilket motsvarar 6000-14.000 mcg.
 
Luteininnehåll i mat
Här hittar du livsmedlen som innehåller lutein. Innehållet anges i mikrogram, mcg, och är per 100 gram livsmedel.
 
Grönkål, 21.900
Spenat, kokt och avrunnen, 12.600
Krasse, rå, 12.500
Persilja, 10.200
Spenat, rå, 10.200
 
Spansk peppar, 6.800
Dill, 6.700
Romansallat, 5.700
Endivesallat, 4.000
Selleri, 3.600
 
Schalottenlök, 2.100
Broccoli, kokt, 1.800
Salladsblad, 1.800
Gröna ärter, 1.700
Pumpa, 1.500
 
Isbergssallad, 1.400
Brysselkål, 1.300
Majs, 790
Paprika, gul, 770
Gröna bönor, 740
 
Paprika, grön, 700
Sparris, rå, 640
Inlagd gurka, 510
Gröna oliver, 510
Avokado, rå, 320
 
Morötter, råa eller kokta, 260
Plommon, råa, 240
Tomatpuré, 190
Torkad persika, 188
Kiwi, 180
 
Päron, 110
Tomater, 100
Äpple, 45
Päron på burk eller torkade, 28
Rödkål, rå, 26
 
Gul lök, rå, 16
Nektarin, 15
Apelsin, 14
Vattenmelon, 14
Aprikoser på burk eller torkade, 2
Källa: eyeassociates.com
 
Lutein skyddar även hjärtat
Hjärt-lungfonden sponsrar forskning som bland annat tittar på sambandet mellan lutein och förekomsten av hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Enligt forskning, på Kardiologiska kliniken vid Linköpings universitetssjukhus, uppvisar hjärtpatienter mycket lägre halter i blodet av viktiga antioxidanter som till exempel betakaroten och lutein. Man tror att det beror på antioxidantbrist under en längre tid.
 
– Det är stor skillnad på förekomsten av hjärtinfarkt mellan södra och norra Europa, säger docent Lena Jonasson. Människor i södra Europa har höga halter av lutein i blodet medan människor i norra Europa har låga.
 
Fakta:
 
Recept med lutein
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2017-07-06 09:06:11 - Helena Eriksson
Skumt
Fått fyra olika hjärtfel efter att ha börjat med detta!!! Samt både ibs och gallsten?????
 
2014-09-23 14:57:21 - Alternativ Hälsa
Bra inlägg
Mycket läsvärt! Jag har hittills gjort ett kortare inlägg om broccoli och lutein på min blogg;
www.metrobloggen.se/alternativhalsa
 
2012-01-27 08:07:33 - lqAACvEzrOobXG
glfChQqb
An intelligent point of view, well exrpesesd! Thanks!
 
2011-07-18 18:35:09 - Leena
Lutein
Intressant med denna artikel. Har ögonsjukdomen gula fläcken i släkten. Vill gärna förebygga med Lutein om det går.
 
2011-05-25 23:27:15 - dxkUfHrGqEcx
abeExCtTHW
THX that's a great awsner!
 
Kommentera denna artikel