Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/2/2008

Protein i normala mängder kan göra att du lever längre

Genom kalorirestriktion har forskare tidigare visat att möss och andra gnagare kan leva betydligt längre än annars. Men ny forskning visar att det inte räcker att enbart begränsa kalorierna. Att äta protein i normala mängder verkar vara en viktigare komponent för människor som vill leva friska länge.
 
Protein i normala mängder kan göra att du lever längre
Tidigare forskning på försöksdjur har visat att djur som får 30-50 procent mindre mat kan leva upp till 50 procent längre. Utifrån dessa studier har vissa människor anammat en diet som är kaloribegränsad i hopp om att det kan förlänga deras liv.
 
Men ny forskning visar att kosten kanske inte har den önskade effekten om man inte samtidigt begränsar sitt proteinintag.
 
I studier på djur där man ökat deras maximala livslängd har man sett ett samband med en tillväxtfaktor som kallas IGF-1, insulin-like growth factor-1, som produceras huvudsakligen i levern.
 
Produktionen stimuleras av tillväxthormon och kan minskas genom fasta eller okänslighet för tillväxthormon. När försöksdjur satts på en kaloribegränsad diet har nivåerna av cirkulerande IGF-1 sänkts med 30-40 procent.
 
- Under flera år har vi följt en grupp personer från CR Society som har levt länge på en diet med kalorirestriktion. Vi fann ingen skillnad i IGF-1 nivåer mellan människor på kalorirestriktion och de som inte åt kaloribegränsat, säger Luigi Fontana, som lett studien.
 
CR Society är en sammanslutning av människor som äter kaloribegränsat, så kallad kalorirestriktion med optimal näring. Medlemmarna hade ätit kaloribegränsad kost under i snitt sju år när Luigi Fontana och hans team gjorde sina mätningar. Forskarna såg att IGF-1 nivåerna var i stort sett identiska med stillasittande människor som åt en typisk västerländsk kost.
 
Eftersom kalorirestriktion är kopplad till en maximalt ökad livslängd på råttor och möss så har Fontana och hans kollegor deltagit i en vetenskaplig studie som jämförde kalorirestriktion och biologiska faktorer kopplade till långt liv och hälsa.
 
CALERIE-studien omfattar en bedömning av de långsiktiga effekterna av att minska energiintaget. Forskarna delade slumpmässigt in 48 personer i tre grupper: 18 fick sänka sitt kaloriintag med 25 procent under ett år. En annan grupp med 18 personer fick öka sitt kaloriintag med 25 procent under ett år och den tredje gruppen på 10 personer ändrade inte på någonting.
 
I slutet av året mättes deras IGF-1 nivåer och återigen fann man inga minskningar i kalorirestriktionsgruppen.
 
- Det var förbryllande, eftersom det var första gången vi inte såg sambandet mellan möss och råttor på kalorirestriktion och människor på kalorirestriktion, säger Fontana och fortsätter:
 
- Men vi vet att det finns två stora influenser på IGF-1 nivåerna: kaloriintag och proteinintag. Så vi beslutade oss för att titta närmare på proteinintaget.
 
Fontanas team hade även under flera år följt en grupp strikta veganer, som åt mindre protein än medlemmarna i CR-society gruppen, så han jämförde IGF-1 nivåerna mellan de två grupperna.
 
- Veganerna hade betydligt mindre cirkulerande IGF-1, även om de var tyngre och hade mer kroppsfett än de på kalorirestriktion. Protein i kosten verkade i relation till de lägre nivåer av IGF-1. Strikta veganer fick i sig cirka 10 procent av deras totala energi från protein, medan de på kaloribegränsning fick i sig cirka 23-24 procent energi från protein.
 
Forskarna ville titta närmare på förhållandet mellan protein och IGF-1, så man bad en grupp att äta mindre protein under ett par veckor. Det visade sig inte vara så lätt att få medlemmarna ur CR-society att skära ner på proteinintaget eftersom de är noga med att beräkna och balansera intaget så de får i sig lite kalorier men optimalt med näring. Att öka på proteinet är ett sätt många inom CR-society använder för att inte bli undernärda.
 
- Sex av dem gick med på att sänka sitt proteinintag, och efter tre veckor minskade deras cirkulerande IGF-1 dramatiskt, säger Fontana.
 
Tidigare har Fontanas forskargrupp funnit att en kost med mindre protein kan skydda mot vissa former av cancer. Den nya studien tyder på att mindre protein även kan vara viktig för livslängden.
 
Fontana menar att resultaten tyder på att när människor anpassar sina kostvanor för att förbättra hälsan och förlänga livet, så bör de inte bara räkna kalorier och fett utan även hålla ett öga på proteinet.
 
Men det är inte fråga om en lågprotein-kost. I stället bör man hålla sig till det rekommenderade dagliga intaget, RDI, för protein som är 0,82 gram protein per kilo kroppsvikt. Det utgör cirka 56 gram protein för en normalviktig vuxen man och 46 gram för en normalviktig vuxen kvinna. Dom flesta av oss inklusive personer inom CR-society äter mycket mer protein än rekommenderat.
 
- Det är mycket lättare att begränsa proteinintaget än kaloriintaget. Om vår forskning är på rätt väg, kanske människor inte behöver räkna kalorier. Att begränsa proteinintaget till 0,7 eller 0,8 gram per kilogram per dag kanske är mer effektivt. Vi får bekräfta det i framtida studier, säger Luigi Fontana.
 
Fram till dess föreslår forskarna att vi anpassar proteinintaget till rekommenderade dagsintaget.
 
- Traditionellt sett har dietister inte varit oroliga för att vi äter för mycket protein, men forskningsresultaten visar att de kanske borde vara det, avslutar Luigi Fontana.
 
Källa: Washington University School of Medicine
 
Fakta:
Proteinintaget i Sverige
För blandkostare ligger det genomsnittliga proteinintaget bland vuxna på cirka 70-90 g per dag. En tredjedel av proteinet kommer från mjölk och ost, en tredjedel från kött, fisk och ägg samt en fjärdedel från bröd och spannmålsprodukter.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
3/21/2012 6:49:17 AM - Mynona
Järnbrist
Jag äter CR-kost och får i mig 4 gånger så mycket protein som det rekommenderade.
 
Jag kan byta ostskivan mot en luttorkat KRAV-skinkskiva, men sedan bör jag ta bort en massa protein. Vad ska jag då få järn i från? Jag får halva behovet av järn (och äter också järntillskott på recept, behöver 80 mg per dag) och hade tänkt tillsätta mer kött, men artikeln gör mig fundersam.
 
Men hur är det tänkt att man ska få ihop det med järnet? Spenat innehåller visserligen järn, men också oxalsyra som suger med sig kalk. Och broccoli är goitrogent. Och min mage klarar inte med än något kg grönsaker per dag, vilket jag ligger på. Och, igen, jag byter inte bort de järnfattigare grönsakerna för att enbart äta
 
10/30/2008 7:47:06 PM - Billie
Proteinintag
Så då betyder det att vi äter för mycket proteiner i Sverige?
 
Kommentera denna artikel