Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-03-30

Grönsaksjuice - ett smidigt sätt att få i sig grönsaker och förbättra hälsan

Hälften av oss kommer inte upp i rekommenderat intag av grönsaker, frukt och bär per dag. Men det finns en genväg som snabbt ger energi, föryngring, bättre tarmflora och minskar risken för Alzheimers. Genom att dricka våra grönsaker får vi lättare i oss dagsbehovet och lite till.
 
Grönsaksjuice - ett smidigt sätt att få i sig grönsaker och förbättra hälsan
Vid ett årligt evenemang för amerikanska dietister så presenterade forskare från University of California-Davis en studie som visar att de som dricker grönsaksjuicer förbättrar sina odds att få i sig minst fem portioner grönsaker, frukt och bär per dag.
 
Forskarna ville se om det på ett enkelt sätt gick att få människor att förbättra sitt grönsaksintag och det gjorde det. Lösningen var kostrådgivning och grönsaksjuicer.
 
Forskarna delade in 90 friska vuxna, 66 kvinnor och 24 män i åldern 40-65 år, i tre grupper. Alla tre grupperna fick kostrådgivning med råd om hur man kan få i sig mer grönsaker, men bara två grupper kombinerade kostrådgivningen med att dricka grönsaksjuice. Den ena gruppen drack 1 glas grönsaksjuice per dag medan den andra gruppen drack 2 glas grönsaksjuice per dag.
 
Man fann att de som fått kostrådgivning i kombination med att dricka 1-2 glas grönsaksjuice per dag kom lättare upp i rekommenderat dagsintag än de som endast fick kostrådgivning. Bara en fjärdedel av dom som fick kostrådgivning kom upp i rekommenderad mängd.
 
Grönsaker är genvägen till god hälsa
Forskning visar att grönsaker är viktigt för en god hälsa. Genom grönsaker, frukt och bär får du i dig mängder av antioxidanter, vitaminer, enzymer och mineraler som bidrar till att minska risken för våra vanligaste välfärdssjukdomar. Genom att dricka dina grönsaker får du dessutom koncentrerad näring i lättillgänglig form.
 
Grönsaksjuice minskar risken för Alzheimers
Forskning som publicerats i American Journal of Medicine visar att personer som dricker frukt- och grönsaksjuicer mer än tre gånger per vecka löper 76 procents mindre risk att drabbas av Alzheimers än de som dricker mindre än ett glas juice i veckan. Man tror att det beror på det höga antioxidantinnehållet, särskilt polyfenoler.
 
Gör din egen grönsaksjuice
Om du har en mixer kan du enkelt göra egna grönsaksjuicer eller smoothies hemma. Stavmixer kan också fungera om det bara är en portion juice du ska göra. Späd grönsakerna med vatten och mixa. Vill du ha smoothie späder du med yoghurt.
 
Exempel på bra grönsaker att börja med är stjälkselleri, gurka eller morot. När du är van kan du övergå till broccolli, grönkål, romansallad och rödbeta. Genom att blanda i någon frukt får du en mildare och sötare smak. Välj i första hand ekologiska livsmedel.
 
Mixa till exempel 1 morot, 1 apelsin och 1 gurka med vatten. Späd med vatten tills du får en lättdrucken konsistens.
 
För att få i dig alla vitaminer bör du dricka upp din grönsaksjuice inom 15 minuter. Vill du göra en större sats och spara så se till att snabbt hälla över den i en glasflaska med lock och förvara i kylen eller häll upp i en termos. Spara i max 24 timmar.
 
Om du är ovan att dricka grönsaksjuice så börja med en mindre mängd per dag och utöka sedan successivt. Då vänjer du kroppen vid den näringstäta juicen.
 
I början kan det också vara en fördel att späda sina grönsaksjuicer med frukt för mildare och sötare smak. Men att bara dricka fruktjuice ger inte samma resultat som att dricka ren grönsaksjuice på grund av det höga sockerinnehållet i fruktjuicer.
 
Har du familj så låt barnen vara med och bestämma grönsakerna i början. För barn under fem år är matsmältningen ömtåligare än hos vuxna så där kan det vara bra att späda ut juicen med ytterliggare vatten.
 
Färdiga grönsaksjuicer
Visst kan du köpa färdiga grönsaksjuicer, men oftast är det godare att blanda sina egna favoriter. Näringen blir också mer optimal om du gör den själv. Om du ska köpa så leta efter grönsaksjuicer som är gjorda av ekologiska grönsaker och frukter.
 
Kom ihåg att den bästa grönsaken är den du får i dig!
 
Fakta:
 
Recept på hemgjord grönsaksjuice:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel