sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Kost och hälsa
Aktuellt
Nyttig mat
Matlarm
Dieter
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Carina Andersson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-12-25
Vad är anti-inflammatorisk mat?
Anti-inflammatorisk mat är läkande mat som hjälper oss att motverka inflammationer i kroppen. Inflammationer tros ligga bakom många av våra vanligaste folksjukdomar.
 
Vad är anti-inflammatorisk mat

Fotograf:
Gunilla Landström

Antiinflammatorisk mat främjar kroppens friska processer och motverkar kronisk inflammation.
 
Kronisk inflammation är mest förknippad med sjukdomar som reumatism och artrit. Men inflammationer ligger troligen även bakom sjukdomar som astma, allergier, autoimmuna sjukdomar, hjärtsjukdom, cancer, diabetes, demens och benskörhet.
 
Livsstilen ökar risken för inflammationer
Det finns flera orsaker till kronisk inflammation och det är något som kan pågå under flera år i kroppen innan vi märker något. Vanliga orsaker till inflammationer är för lite motion, stress, övervikt, rökning, för lite sömn och dåliga kostvanor.
 
Genom att förändra din livsstil och dina kostvanor kan du hjälpa kroppen att dämpa eller hejda inflammationerna. Här går vi igenom vad du kan göra med din mat.
 
Det finns mat som ökar respektive minskar risken för inflammationer. Mat som ökar risken för inflammationer är transfetter, socker, mättat fett, godis, läsk, kaffebröd, chips, palmkärnolja, solrosolja, potatis och för stora portioner.
 
Mat som främjar kroppens friska processer och motverkar kronisk inflammation är bland annat grönsaker, fisk, olivolja, rapsolja, nötter och kryddor. De bästa kryddorna är vitlök, lök, ingefära, gurkmeja, cayennepeppar och chili.
 
Gott om näring
Antinflammatorisk mat är rik på vitaminer, antioxidanter, enkelomättat fett och innehåller endast mindre mängder socker och fleromättade fetter.
 
Tonvikten ligger på magert protein, frukt och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn.
 
 
Källor: Monica Reinagel, Dr Weil, Sanna Ehdin
 
Fakta:
Den bästa antiinflammatoriska maten:
 
Oljor:
Avokadoolja
Olivolja
Mandelolja
Hasselnötsolja
Fiskolja
Rapsolja
 
Fisk:
Ansjovis
Sill
Lax
Havsabborre
Sardiner
 
Kryddor:
Cayennepeppar
Vitlökspulver
Rödpeppar
Chilipulver
Curry
Gurkmeja
 
Grönsaker, frukt och bär:
Spenat (frusen/kokt/färsk)
Avokado
Ingefära
Lök
Sötpotatis
Morötter
Vitlök
Hallon
Blåbär
Mullbär
 
Nötter
 
 
Vad är inflammationer och kronisk inflammation?
Infektion och inflammation är två begrepp som ofta hör ihop. En infektion kan ge olika besvär beroende på smittämne, var infektionen sitter och kroppens svarsreaktion. Inflammation är kroppens försvar som ger svullnad, rodnad, dunkande värk, värmekänsla och feber.
 
Kroppen kan också reagera med inflammation när det egna immunsystemet angriper kroppens vävnad. Det sker till exempel vid reumatiska sjukdomar, vid vissa typer av blodbrist och vid vissa former av struma. Det finns också sjukdomar där orsaken till inflammationen är okänd, till exempel muskelreumatism och MS, multipel skleros.
 
Läs mer om kronisk inflammation och inflammationer:
 
  • Behandling mot benskörhet kan lindra ledgångsreumatism>>
     
  • Nypon - superbär som lindrar ledvärk>>
     
  • Grönt te kan ge skydd mot autoimmuna sjukdomar>>
     
  • Antiinflammatorisk mat kan minska risken för våra folksjukdomar>>
     
  • Hallon - ett avgiftande superbär>>
     
  • Ny forskning belyser samspelet mellan immunförsvar och hjärnan>>
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    11/4/2014 7:11:13 PM - Nadja o Robertino
    Saknas
    Det står ingenting om nötter och frukt
     
    Kommentera denna artikel
    Namn:
    Rubrik:
    Kommentar:
     


    Nyhetsbrev
    Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

    Populäraste e-korten idag





    © Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap