Skribent: Katrine Wirsand
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2005-02-18
Uppdaterad: 2015-02-01

Fruktsocker – nyttigt eller fettbildande?

Livsmedelsföretagen gnuggar frenetiskt sina geniknölar på jakt efter nya produkter för att inte tappa de ökat medvetna konsumenterna. Tidigare var det bara fett man behövde oroa sig för om man inte ville gå upp i vikt, men nu känner man även till riskerna med socker, och det bedrivs mycket forskning kring ämnet.
 
Fruktsocker – nyttigt eller fettbildande
På senare tid har fruktsocker, även kallat fruktos, marknadsförts som ”det nyttiga sockret”. Till följd av det har man börjat använda fruktsocker, fruktos, istället för vanligt socker i exempelvis fruktyoghurtar. Men nu finns det rapporter som säger att fruktsocker skulle vara fettbildande.
 
Fruktsocker utgör en betydande del av energiintaget hos den amerikanska befolkningen, och en ökning av fruktsockerkonsumtionen har sammanfallit med en ökning av fetmaförekomst under de senaste två decennierna. Därför är det kanske på sin plats att man ställer sig frågan om fruktsockret kan vara en bidragande orsak till viktökning och dess metabola följder.
 
”Det nyttiga sockret”
Idag sötar man fruktyoghurtar med fruktsocker med argumentet att det skulle vara nyttigare än vanligt socker (sackaros). Fruktsockret är ett bättre alternativ till vanligt socker med avseende på glykemiskt index, GI. Det betyder att när man äter fruktsocker får man en lägre blodsocker- och insulinstegring efter intaget.
 
Fruktsockret absorberas i tunntarmen och förs med blodet till levern. Här kan olika saker ske med fruktsockret. Antingen omvandlas det till glukos och frisätts till blodet om vävnaderna behöver energi just då, eller så lagras det i levern som glykogen eller fett. Sammantaget bidrar detta till ett lägre GI, eftersom det blir en fördröjning innan glukos cirkulerar i blodet. Därför kan personer med diabetes typ 2 förbättra sina blodsockervärden genom att äta livsmedel med låga doser av fruktsocker, t ex i form av en frukt.
 
Förutom lågt GI har fruktsocker 1,5 gånger sötare smak än vanligt socker. Det betyder att livsmedelsproducenterna inte behöver tillsätta fullt lika mycket socker till en produkt för att nå önskad sötma.
 
”Det mest fettbildande sockret”
Det fruktsocker som inte förbrukas i levern direkt omvandlas till fett. Det är betydligt enklare och energimässigt mindre kostsamt att omvandla fruktsocker till fett än glukos till fett. För stora fettdepåer i levern är inte bra och överskottet skickas därför ut i blodet och blodfetterna ökar istället.
 
Det finns ytterliggare tre anledningar till varför man har orsak att tro att fruktsocker skulle kunna vara det mer fettbildande sockret. Det handlar om tre hormoner som alla har med energiomsättningen att göra.
 
Det första hormonet är insulin. Insulin frisätts från bukspottkörteln för att skjutsa in socker (glukos) i cellerna när vårt blodsocker stigit efter en måltid. Det är dessutom delaktigt i signaleringen till hungercentrat i hjärnan där matintag och energiomsättning regleras. När man ätit fruktsocker sker ingen frisättning av insulin och signaleringen till hungercentrat uteblir.
 
Insulin reglerar i sin tur ett annat hormon, leptin. Leptin talar om för hjärnan när vi har fått i oss tillräckligt med mat och har tillräckligt med reserver på kroppen. Det ska få oss att minska på ätandet. Ju mer insulin, desto mer leptin cirkulerar i blodbanorna. Det betyder alltså att när vi får i oss stora mängder av enbart fruktsocker kommer frisättning av leptin inte att stimuleras, som det skulle ha gjort i vanliga fall, om vi fått i oss vanligt socker. Hjärnan meddelas inte om det ökade energiintaget, och ställer därför inte in kroppen på att äta mindre och öka energiförbrukningen, som den egentligen borde ha gjort.
 
Det tredje hormonet som ligger bakom en eventuell viktökning är ghrelin. Det är ett hormon som utsöndras i speciella celler i magsäcken, bland annat när vi får i oss fruktsocker. Man känner i dagsläget inte till allt om detta hormon, men man vet att det får oss att dels vilja äta mer, dels minska ämnesomsättningen samt öka upplagringen av fett.
Sammanfattningsvis känner man sig inte mätt trots att man fått i sig en massa energi. Det kan förstås leda till ett ökat energiintag och på lång sikt viktökning.
 
Dessa teorier måste givetvis styrkas med studier. Försök bekräftar att energiintag, vikt och fetma ökar hos djur som fått en överdrivet fruktosrik kost. Eftersom människan är en helt annan art med sin specifika fysiologi, kan man inte överföra resultaten direkt från de studierna på oss, men det ger i alla fall en antydan om hur det skulle kunna ligga till. Fortfarande krävs mer forskning inom området för att vara säker.
 
I USA är tillgängligheten på fruktsockersötade livsmedel och framförallt drycker fortfarande större än i Sverige. Det har visat sig att amerikanska barn gärna byter ut sin mjölk mot en söt dryck istället, och därmed missar de en viktig källa till kalcium. Kalcium är viktigt för barns bentillväxt.
 
Avslutningsvis kan vi konstatera att fruktsocker är fettbildande om man konsumerar stora mängder, det vill säga om man exempelvis dricker sötade drycker flera gånger varje dag. Orsaken kan delvis vara att hjärnan får felaktiga signaler och därmed luras att tro att kroppen fortfarande behöver mat, trots att den just har fått energi i form av fruktsocker.
 
Många experter menar att om man är överviktig, har höga nivåer av blodfetter och är fysiskt inaktiv bör man undvika livsmedel som är rika på fruktsocker (som t ex juicer). Dessa personer skulle annars kunna få ökat problem med sina blodfettsnivåer.
 
Låga doser av fruktsocker ger en positiv effekt, eftersom att blodsockernivåerna utjämnas. Det är alltså ingen fara att äta yoghurt sötad med fruktsocker ibland, men är man inte diabetiker kan man lika gärna välja en med vanligt socker istället. Frukt innehåller bara låga nivåer och ger inte några oönskade effekter. Frukt innehåller dessutom fiber, antioxidanter och en mängd andra av livets nyttigheter som man inte bör vara utan.
 
Fakta:
Sockerarter
De kolhydrater som räknas till sockerarter är
vanligt socker (sackaros),
druvsocker (glukos, dextros och blodsocker),
fruktsocker (fruktos, levulos),
mjölksocker (laktos) och
maltsocker (maltos).
 
Socker används i höga koncentrationer som konserveringsmedel för främst frukt och bär, samt i annat fall för den söta smakens skull. Fruktsocker har 1,5 gånger sötare smak än vanligt socker och förekommer naturligt i frukt. Vanligt socker är en disackarid bestående av två monosackarider, fruktos och glukos, som sitter ihop.
 
Läs mer om fruktos
Fruktos orsak till diabetes typ 2>>
 
Minska intaget av fruktos om du vill gå ner i vikt>>
 
Glukos fruktossirap ett dåligt sötningsval för din hälsa>>
 
High-fructose corn syrup
I USA sötar man många drycker med High-fructose corn syrup, som förkortas HFCS. Det är ett fruktsocker som inte utvunnet från frukt, utan framställs genom att glukos får genomgå en enzymatisk reaktion och förvandlas till just fruktos.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2017-02-02 01:17:26 - Mikael
Socker
Tror nog att honung är det nyttigaste sötningsmedlet av allt som finns. Man har även kommit fram med att honung har läkande effekter i många avseenden.allt annat konstlat sötningsmedel äter inte vi. Tror risken för cancer och andra otäcka sjukdommar lätt uppstår av dessa sötningsmedel. Kemiskt framställda medel och mat överhuvudtaget tror jag man skall sluta äta helt och hållet för att bli och vara så frisk som möjligt. Laga sin egen mat från grunden. Inga microfrysta matlådor och halvfabrikat akta jag mig för. Äter man som för på 50-60 talet men mindre portioner av allt mer grönt och drick mycket vatten och gå en långpromenad varje dag. Ta trapporna inte hissen cykla till jobbet ...Ät lördagsgodis men helst bara mörk choklad eller mindre av ljus choklad. Ät vindruvor det är nyttigt för magen. Så kommer ni gå ner i vikt ändån de lovar jag. Gå ut i solen o friska luften simma mm. Släpp Facebook och mobilen minst en hel dag och umgås med vänner spela ett kul utespel. Släpp dataspelen ungdommar och ut och umgås som förr innan all media data mobiler handgames fanns. Så kommer ni rasa i vikt...kram och ha en skön vår allesammans...&128521;
 
2016-10-22 15:59:04 - Ärnë
Fröktsuger
Mej sötar med bajs istället für söger.
 
2016-03-03 11:54:45 - Tilda
Undvika frukt?
Innebär detta att man borde sluta äta frukt? Det är väl fullt av fruktsocker i vanliga äpplen , mangos och apelsiner? Borde jag tex bara äta 4 frukter i veckan istället för 1-2 om dagen?
 
2016-02-16 13:54:14 - Rudolf Sillén
Fruktos i vin
Vindruvor innehåller ca 20 % socker i form av glykos och fruktos i lika delar. Vid jäsningen omvandlas glykosen i första hand till alkohol. Om jäsningen avstannar, p.g.a. att jästen dör vid en låg alkoholhalt så finns en del socker kar. Detta är då huvudsakligen fruktos. Torra viner innehåller mindre än 4 gram/liter. Viner räknas som söta om de innehåller mer än 45 gram/liter.
Coca Cola innehåller ca 80 gram/liter varav hälften vardera av glykos och fruktos!
 
2014-07-22 22:59:41 - pirri
:-)
Det är lätt att bli lite tjockare av frukt och fruktsocker i stora mängder. Ät mindre mängd av det istället då kan också kroppen ta hand om det!
 
2014-07-22 22:58:00 - pirri
:-)
Det är lätt att bli lite tjockare av frukt och fruktsocker i stora mängder. Ät mindre mängd av det istället då kan också kroppen ta hand om det!
 
2013-07-21 12:30:55 - Sonja C
Fruktos
Fruktos trodde jag var bra. Nu har jag lärt mig något annat. Vilket socker är bäst?
 
2012-09-06 22:46:44 - Svenne banan
Jag gillar frukt
Bra artikel. Som alltid viktigt att hålla rätt på begreppen och nyansera. Att
 
2012-02-12 13:06:42 - Okänd
Druvsocker
Går man upp i vikt om man inte äter något annat än druvsocker (Dextros)?
 
2011-11-19 14:56:17 - Nora
Fruksocker och socker
Håller med. Om man äter 2 frukter på en dag så är det ingen fara. Men om du tror att du är smart som ersäter vanligt socker med fruktsocker på paket så är det inte det. naturligt fruktsocker i mat är ingen fara men överdosering i form av fruktos i pulverform eller tillsatt i maten är ett stort NO no.
 
2011-07-02 11:20:56 - Leif
Fruktos
Fruktsocker och ok i mindre mängder. Som det står i artikeln så störs inte blodsocker nivån pga uteblivet insulin. Om man äter en låg-kolhydrat baserad kost i övrigt så kommer fruktsockret gå ut i blodet och användas som energi direkt...
 
2011-01-25 06:48:11 - Fruktoman
juice vs juice
Hade en diskussion på jobbet idag. Jag vill påstå att färskpressad juice är mycket nyttigare än juice som kommer från koncentrat. Fick svaret att fruktsocker är mycket sämre än vanlig socker. Eftersom jag inte är superinsatt tänkte jag fråga de som vet... Har jag rätt eller fel?
 
2010-11-18 10:17:22 - skanch
jag vill sära:
jag tycker att det är super fina bilder asså omg så finaaaaaa
 
2010-11-18 10:12:49 - skanch
jag vill sära:
att det är intressant att resa och äta frukt sammtidigt och att gå mer sara
 
2010-11-18 10:12:47 - skanch
jag vill sära:
att det är intressant att resa och äta frukt sammtidigt och att gå mer sara
 
2010-11-18 10:12:46 - skanch
jag vill sära:
att det är intressant att resa och äta frukt sammtidigt och att gå mer sara
 
2010-06-07 20:09:55 - Anders
FET
Om man vill bli tjock, vad ska man äta då?
 
2010-04-20 20:53:40 - Jeanette Vänersborg
Fruktsmoothy
Har druckit alldeles för mycket fruktsmoothy under ett halvår. Började med ett stor kanna ca 8-9dl frukt med mjölk och yoghurt varje morgon. Förstår nu verkligen varför jag inte går ner i vikt, jag blir tjockare av för mycket frukt. Har nu ersatt mina smoothy med grönsaks-smoothy istället. Hoppas på en bra vår med några kg mindre i omfång kring maggen. KRAM
 
2010-04-20 14:37:48 - Lena
Sukrin
Jag sötar med sukrin, mycket bättre än fruktos och socker
 
2009-06-30 14:49:49 - Jonas
Sockerarter
Tack för en bra artikel som kompletterar mina kunskaper.
 
Jag tror kroppen mår bäst både viktmässigt och fysiskt av att hålla sig till låga halter sackaros, lagom halter frukos och helt utesluta produkter som innehåller HFCS eftersom det är ett konstgjort socker som kroppen inte kan bryta ner på ett normalt sätt utan biverkningar. Detsamma gäller även transfetter som bla. finns i pommes frittes och halvfabrikat men det hör inte denna artikel till.
 
2008-09-30 22:21:56 - Jenni
Nutrilett
Nutrilett bars som jag kikat på har fruktos som nr 2 på innehållsförteckningen. Alltså ingen hälsosam produkt. Jag tar frukt och lite nötter till mellis istället.
 
2008-09-30 13:55:58 - Carita Karlsson
Jag är tacksam för denna artickel
Jag undrar om någon vet hur det är med tex Nutrilett bar och allevo bar dessa säljs som en "hälsosam ersättning för måltid" bokstäverna i innehålsdeklarationen är så små att jag har svårt att se även med glasögon..
 
2008-05-13 16:10:01 - Anna Dimming
Sackaros i banan?
Finns det sackaros ("vanligt socker") utöver fruktos i bananer?
Intressant artikel... Det är en djungel av socker på alla innehållsförteckningar.
 
2008-04-07 09:17:26 - Redaktionen
Frukt
Artikeln behandlar det fruktsocker man kan köpa i en förpackning och använda istället för vanligt socker - inte det fruktsocker som finns i frukt alltså.
 
2008-03-17 17:29:55 - Jacob
Mängd fruktsocker?
Intressant! Men hur mycket frukt är ok att äta per dag? Brukar hålla mig runt två. Och är det inte olika på olika frukter? Bananer har jag hört omvandlar fruktsockret på nåt sätt när de mognar.
 
2008-02-28 17:24:13 - Lina
Fetmans bov är godis, glass och annat onödigt
Jaa, alla är väl överens om att man blir fet av för mycket godis, läsk, snacks, glass m m.
 
2008-02-28 14:17:47 - Rickard Lindskog
Fetmans bov nr 1 är de snabba kolhydraterna!!!!
Jag rekomenderar fruktsocker till mina klienter, samt min son som är typ 1 diabetiker sedan 15 år tillbaka...
 
Lär er att läsa innehållsdeklarationen på våra varor. Det som står först är det mest av....o.s.v
 
Väl mött igen!!
 
2007-10-09 13:10:25 - Sara
;)
Ellen, man blir inte fet av det .Det är ganska nyttigt vad jag vet , och vad min mamma säger ;)
Lycka till :)
 
2007-10-09 13:07:20 - Sara
Va bra ;)
Detta va jätte bra artikel tycker jag ;)
Hänger tydligen med igen ;P
 
2007-05-11 08:19:36 - Ellen
:D
Det va bra men egentligen har jag bara en fråga (blev lite förrvirrad) BLIR MAN TJOCK AV FRUKT OCH DRUVSOCKER? :)
 
2007-04-27 13:43:31 - Fanny
fruktsocker
jag tyckte att artikeln var bra!;)
 
2006-07-24 20:20:05 - Stefan Wallerek
Vi behöver medlemmar som engagerar sig!
Ni är mycket bra på att hitta och skriva bra artiklar. Tänk om vi också hade folk som skrev åt oss!!??
 
Överviktigas Riksförbund öppnar armarna för nya eller gamla medlemmar som vill engagera sig i i sockerdebatten. Har du tid lust och ork så hör av dig snarast till:
info@overvikt.se
Mvh
Överviktigas Riksförbund; ÖR
 
Kommentera denna artikel