Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2009-01-28

Tjatar du också på dina barn om att de ska äta mer frukt och grönt?

Du har rätt. Men vet du varför? Känner du till begreppet fytokemikalier? Om inte är det dags att lära sig. Och att utöka fruktfatet.
 
Tjatar du också på dina barn om att de ska äta mer frukt och grönt
Fytokemikalier är ett samlingsnamn för ämnen i frukter och grönsaker som har en biologisk effekt i våra kroppar. Hit hör vitaminer, mineraler och fibrer, men även en mängd andra sjukdomsbekämpande ämnen.
 
- Precis som fytokemikalierna har en viss funktion i växten har de även det hos oss människor. Vi behöver dem. Ta till exempel indoler, som bland annat finns i broccoli, de kan minska risken för bröstcancer, berättar Fredrik Paulún, näringsfysiolog och kostexpert.
 
Fytokemikalierna produceras alltså i växter som ett skydd mot allt från farlig strålning till insektsangrepp, men har i människokroppen en sjukdomsbekämpande effekt. De främjar hälsan på flera olika sätt, men främst genom antioxidativ kraft, antiinflammatorisk effekt samt sin förmåga att stärka kroppens naturliga avgiftningssystem.
 
Stoppa skadegörelsen av din kropp
Antioxidanter skulle kunna kallas kroppens polisstyrka. När vi andas och får i oss syre omvandlas en del av syret till fria radikaler. Dessa ämnen är skadliga för kroppen. Faktum är att de flesta sjukdomar vi kan drabbas av misstänks vara kopplade till detta. Om vi får i oss ordentligt med antioxidanter kan de emellertid neutralisera de fria radikalerna. Antioxidanter utgör grunden för hela ditt immunförsvar.
 
Låt curryn ta bort inflammationen
Kronisk inflammation kan bidra till vissa former av cancer genom att främja celldelningen i tumörer. Inflammationer spelar också roll för hjärtsjukdomar och stroke, och kan till och med ha betydelse för utvecklingen av Alzheimers sjukdom.
 
Många fytokemikalier har visat sig vara antiinflammatoriska. Några av de mest effektiva finns i curry, rosmarin och surkörsbär.
 
Tänk färgrikt
Även om man försöker leva och äta sunt bildas det en viss mängd giftigt avfall i kroppen. Och detta avfall måste bort. Också här spelar fytokemikalierna en avgörande roll. De agerar städpatrull.
 
I baljväxter finns ämnen som tar hand om kolesterolet i tarmsystemet. Andra medlemmar i städpatrullen undanröjer cancerframkallande ämnen. Dessa finns bland annat i tomater, jordgubbar, morötter, ananas och grön paprika.
 
- Det finns en klar koppling mellan färg och skyddseffekt. Olika färg är tecken på olika antioxidanter, så ju färgrikare desto bättre, säger Fredrik men förklarar också att även grönsaker utan färg kan vara nyttiga. Lök, vitlök och flera andra färglösa grönsaker innehåller svavelhaltiga ämnen – de som luktar när du skär, eller biter i dem – och de stimulerar kroppen till att själv bilda antioxidanter. Men rent generellt kan man säga ju mer färg desto nyttigare.
Ett bra exempel är tomat som är röd på grund av ämnet lykopen. Eftersom skalet är kraftigast färgat sitter det mesta där, men det finns även en stor del i fruktköttet. Om man använder tomat i kombination med lite fett motverkar det lungcancer och infarkter.
 
Enligt Fredrik beror många av de sjukdomar vi drabbas av idag på att vi tagit bort antioxidanterna från vår mat. Han nämner halvfabrikat, förstörd färdigmat, vitt mjöl och socker. Dessa är bara en belastning för kroppen – inte minst på grund av sockret som inte har någon positiv verkan – till skillnad mot frukter och dess naturliga sockerarter.
 
Det naturliga valet
Att må bra är egentligen inte så svårt. Fredrik menar att vi har instinkterna i oss. Och om du tänker efter själv, visst är det så att du hellre äter en färgsprakande sallad än en hög med bara broccoli? Fredrik menar att det skulle kunna vara något slags bevis.
 
- Varför har människan färgseende egentligen? Jo, för att hitta frukten. Färgen visar också att frukten är mogen och innehåller energi.
 
Men kraftiga färger kan även ge andra signaler. Visst har även du funderat på varför det kan vara så jobbigt att få barn att äta nyttigheterna? Små barn har en instinkt som gör att de varnas för alltför kraftiga färger och smaker – de kan betyda gift. Det är så det fungerar i naturen. En rot vill inte bli uppäten, därför smakar den beskt. Men många av de ämnen som skyddar växter genom att vara giftiga för insekter har en skyddande verkan även i människokroppen.
 
Vi vuxna har lärt oss att bryta ner dem medan barn är känsligare. När ämnet inte längre än farligt försvinner dock instinkten. Härav uttrycken barn- och vuxensmak. Däremot gillar barn sött. Färg, söt smak och fruktdoft signalerar nämligen energi och tillväxt i en tid då kroppen är i stort behov av just detta.
 
- Det här är riktigt lurigt. Om du sätter en skål med godis och ett par äpplen framför ditt barn, vad tror du då det väljer? Instinkten säger färg, smak och sötma, och vilket tror du ger de starkaste impulserna? Jo, karamellen, säger Fredrik och menar att vi därför inte bör introducera godis alltför tidigt i våra barns liv. Det är frukter de behöver.
 
Ät utan att hålla igen
WHO rekommenderar minst fem portioner frukt á 100 gram dagligen. Vårt minimum borde alltså ligga på ett halvt kilo per dag.
 
- Jag anser att alla är skyldiga sina kroppar att äta minst fem portioner om dagen. Men det gör definitivt inget om du äter tio, säger Fredrik och tillägger att man inte kan bli tjock av frukt. De flesta frukter har bara 10 procent kolhydrater, och om du jämför detta med 100 gram hårda karameller måste du äta ett helt kilo frukt för att komma upp i samma energivärde. Men du blir mätt långt innan du ätit ett kilo och har dessutom fått i dig en massa nyttigheter, förklarar han men påminner om att detta gäller färsk frukt. Russin och annan torkad frukt har ett högre energiinnehåll, men även ett högre antioxidantiskt innehåll och ligger därför högt på topplistor.
 
Om du ändå inte kan låta bli att tänka i kalorier kan du trösta dig med att det också finns gott om färgrika grönsaker sprängfyllda med nyttigheter – med superlågt energiinehåll.
 
Alla frukter och grönsaker innehåller vitaminer, mineraler och fibrer. Men om du vill vara säker på att få i dig alla olika antioxidanter och övriga livgivande fytokemikalier som en grundplåt för din hälsa, ja då ska du se till att du varje dag får i dig av alla färger. Njut av det som är gott, nyttigt och aldrig kan överdoseras!
 
Fakta:
Ett axplock från topplistan, med exempel på hälsofrämjande effekter:
 
Jordgubbar skyddar hjärnan mot åldrande, förebygger tumörer i tarm och strupe samt förser kroppen med massor av antioxidanter.
 
Blåbär är antiinflammatoriska, motverkar utbrott av Alzheimers sjukdom och förbättrar mörkerseendet.
 
Apelsiner innehåller massor av c-vitaminer, hämmar utvecklingen av ett flertal cancerformer och saktar ner virusproduktionen.
 
Broccoli förebygger bröstcancer, motverkar blodproppar och kan minska risken för stroke.
 
Morötter är ett av våra mest cancerbekämpande livsmedel, minskar risken för stroke och reparerar skadat DNA.
 
Spenat håller levern i gott skick, stärker minnet och skyddar mot stroke, hjärtattacker och grå starr.
 
Källa: Fredrik Paulún och "Färgkoden – nyckeln till ett längre och friskare liv".
 
Läs mer:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2012-01-27 04:52:29 - KyTOdfxCxankNMG
jWaEDqtVZystIqYbyXe
It's much esaier to understand when you put it that way!
 
2011-07-07 07:36:41 - TQAztPUcSxJpeM
wrAVpRtoZHNrWuwSO
Wow, this is in every rspecet what I needed to know.
 
Kommentera denna artikel