Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 12/1/2005
Uppdaterad: 1/11/2010

Paleolitisk kost – stenålderskost är den ursprungliga födan

Lika enkelt som det är att variera sina måltider mellan svensk husmanskost, sushi eller barbeque, lika svårt är det att hitta en varierad kosthållning som tillfredsställer både kroppen och smaklökarna.
 
Unga människor väljer många gånger sin mat främst för att förebygga fetma, medan lite äldre kanske har fått läkarordination att tänka på kolesterolvärdet. Men ska man välja mat efter plånboken eller kroppsbyggnad? Ska man tänka globalt och kravmärkt eller enbart se till fett- och sockerhalt? Biodynamisk kost eller Atkins-dieten?
 
Och är det egentligen fettet eller kolhydraterna som är boven i dramat? En diet, eller rättare sagt kosthållning som inte syftar till att bli synbart slankare utan enbart ett långsiktigt välbefinnande är paleolitisk kost, vilket helt enkelt är att äta precis som man gjorde på stenåldern.
 
Paleolitisk kost – stenålderskost är den ursprungliga födan
Att äta paleolitisk kost, så kallad stenålderskost, innebär att man tar bort alla spannmåls- och mejeriprodukter samt raffinerat socker och salt från sina måltider. Kosten består istället av kött (vilt), fisk, rotfrukter, grönsaker, nötter, bär och frukt.
 
Staffan Lindeberg är läkare vid Universitetssjukhuset i Lund och ledande förespråkare i Sverige för Stenålderskost. Han har i många år bedrivit studier och skrivit böcker om detta ämne och vilka effekter för hälsan denna kosthållning kan tänkas ge. Själv har han ätit paleolitisk kost i snart 20 år och tror på endast positiva följder av detta.
 
– Jag försöker hålla mig så mycket som möjligt till denna kost, men jag är ingen fanatiker om jag blir bjuden på middag tackar jag gärna ja, säger Staffan Lindeberg som tror att förändrade kostvanor kan vara lösningen på några av våra vanligaste folksjukdomar.
 
Ursprunglig föda
Ordet paleolitisk kommer från den första och överlägset längsta av de tre tidsperioderna av stenåldern som kallas Paleolitikum. Denna period sträcker sig från 2 miljoner till 10 000 år f.kr. Homo sapiens uppkom för cirka 200 000 år sedan och levde under denna tid uteslutande i samlar- och jägarkulturer, det vill säga man varken brukade jord eller hade boskap. Förespråkarna för paleolitisk kosthållning utgår från evolutionsteorier som menar att Homo sapiens rent biologiskt inte förändrats från denna tid och i sin utveckling till människa anpassats till att äta en viss slags kost.
 
Det är svårt att veta exakt vilken mat man åt på stenåldern utan man får utgå ifrån vad man inte åt, vilket till exempel var just mjölmat och mejeriprodukter. Istället åt man det som fanns att tillgå som exempelvis kött, fisk, skaldjur, frukt och grönt. Dock kan man inte säga något om i vilka proportioner man åt detta.
 
Många kallar denna typ av kosthållning för stenålderskost, en benämning som Staffan Lindeberg inte tycker är bra. Dels eftersom stenåldern var en väldigt lång period där man under den senare delen började äta annan kost, och dels på grund av att namnet låter väldigt tråkigt.
– Ett begrepp som är bättre är ursprunglig föda, menar Staffan. Fokus ligger alltså på den kost som människan är programmerad för att äta.
 
Hälsoeffekter
Vad är då effekten av att äta ursprunglig föda? Studier pekar bland annat på att man minskar riskerna för och hjärtkärlsjukdomar. Staffan menar att övergången från naturliga proteiner från kött, fisk och grönt etc. till de proteiner vi får från mejeri- och spannmålsprodukter kan förklara uppkomsten av en rad sjukdomar. Bakom sig har han flera år av forskning bland annat från områden kring Nya Guinea där han bedrivit koststudier hos naturfolk. Deras matvanor kan liknas med den kost som människan åt under den större delen av stenåldern.
 
– Allt talar i samma riktning, åderförkalkning, hjärtkärlsjukdomar, stroke och diabetes finns inte hos dem som lever som man gjorde då, säger Staffan. Även genom obduktioner av naturfolk i Afrika som man jämfört med västerländska människor har man kommit fram till liknande resultat. Något som kan tyckas märkligt är att studier visar på att naturfolken på Nya Guinea har högre kolhydratintag än vad man generellt har i det västerländska samhället.
 
Just kolhydrater brukar ses som väldigt negativt för hälsan. Staffan Lindeberg tror på en samverkan av olika faktorer, bland annat att vi får i oss fel typ av kolhydrater från spannmål, men påpekar samtidigt att det är väldigt svårt att bedriva koststudier. Om man tittar på djurvärlden som på samma sätt som människan fått förändrade kostvanor genom tiden, ser man att kosten har stor betydelse. Studier har visat att mängden spannmål som konsumeras bidrar till ogynnsam hälsa och åderförkalkning hos djur. Djur som är fröätare har till exempel ett mycket större motstånd mot att få just åderförkalkning.
 
Ingen bantningsmetod
Att äta paleolitisk kost eller ursprunglig föda är inte någon bantningsmetod. Dock så har patienter som uteslutande ätit denna kost gått ner i vikt, trots att man äter mer mat. Anledningen är att man undviker att få i sig socker och den mängd kalorier som finns i vår vardagliga kost. Kolhydraterna som finns i bröd och spannmål får man istället genom rötter och frukt.
 
När det gäller det minskade kalciumintaget som blir en följd av att äta paleolitisk kost kan man enligt Staffan inte veta vad effekterna blir.
– Jag når själv inte upp till de rekommendationer vad avser kalciumintag när jag äter som jag gör, påpekar han. Forskning huruvida brist på kalcium leder till benskörhet eller inte går isär. Det man är överens om är dock att kalciumbehovet är idag högre än det tidigare varit. Bland annat eftersom vi får i oss en oerhört större mängd salt än vad vi fick i oss under stenåldern och på grund av att vi i äter den mängd spannmål som vi gör idag.
 
Några av de vanligaste orsakerna till död och sjukdom i vårt västerländska samhälle beror på hjärtkärlsjukdomarna. I huvudsak handlar det om hjärtinfarkt, kärlkramp, hjärtsvikt, stroke och nedsatt cirkulation i benen. Hur mycket som våra kostvanor spelar in går inte att säga rakt ut, men vårt sätt att äta allt oftare och onyttigare tillsammans med vår alltmer stillasittande vardag har med all säkerhet påverkat våra kroppar och vår hälsa. Enligt Lindeberg vore en återgång till vår ursprungliga kost ett viktigt steg för att motverka folksjukdomar såsom hjärtinfarkt och diabetes.
 
Fakta:
Matråd från Staffan Lindeberg
 
- Ät helst två lagade mål mat dagligen.
- Ät animaliska proteiner och måttligt med fett.
- Köp hellre råvaror än färdigrätter
- Ät mindre kolhydrater från socker och säd och mer kolhydrater från frukter och grönsaker.
- Handla inte mat när du är hungrig.
- Ät sittande vid dukat bord.
 
Kött
Stek en köttskiva som den är. Prova olika sorters kött och känn de olika köttsmakerna. Med kött som kräver längre tillagning kan man förfara på olika sätt. Köttet plus lök, kryddor (lagerblad, peppar, färsk chili etc.) och eventuellt några fler rotfrukter är en bra grund. På slutet kan man blanda i grönsaker som inte kräver så lång tillagning. Vill man laga kött (t.ex. kyckling) i ugnen kan man följa traditionella recept om man utesluter saltet. Man behöver inte pensla med fett. Det är enkelt att bara lägga det i lergryta och låta det stå i ugnen och sköta sig självt.
 
Fisk
Man kan steka fisken som den är. Panering gör att den suger upp för mycket fett. Gör i stället en grönsaksröra: en purjolök, en morot, färska champinjoner, tomat . Fräs grönsakerna i lite olja och späd med lite vatten. Låt det puttra mjukt och lägg i fiskbitar. Lägg till squash eller paprika eller bönor eller vad du kommer på. Prova olika varianter i grönsaksröran. Det är alltid gott med örtkryddor till fisk. Fisk i ugnen lagar du så här: Stick in en termometer på tjockaste stället. 100°C ugnsvärme tills termometern visar 55°.
 
Soppa
Ansa lökarna och skala och skiva rotfrukterna. Värm lite olja i botten på en gryta och häll i rotfrukterna. Bryn dem svagt och häll på vatten så att det knappt täcker. Låt koka sönder och rör om (vispa). Tack vare rotfrukterna har du nu en redd soppa. Tillsätt ett paket fryst fisk, som du tärnat och låter sakta koka färdig i soppan. Kött kräver oftast längre koktid. Prova olika örtkryddor. Rikligt med dill och/eller persilja är gott. Man kan låta en färsk fänkål koka med från början. Botanisera i grönsaksdisken och prova.
 
Sallad
Man kan göra sallad av nästan alla frukter och grönsaker. Med salladskål eller grönsallad som grund kan man göra en egen sallad anpassad efter årstid, portmonnä, sinnesstämning och smak. Blanda inte för många sorter. Prova med en frukt tillsammans med gurkan eller tomaten. Pressad citron är god dressing.
 
För mer information:
www.staffanlindeberg.com
www.paleodiet.nu/recept
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
9/26/2016 4:35:30 PM - ann
BALANSEN RUBBAD?
DET LÅTER INTE TROVÄRDIGT MED KÖTT I SÅDANA FALL SOM OBALANS I VEM VI ÄR ELLER HUR KROPPEN TAR ÖVER FÖR STRID.MEN NEJ DÅ...VAKNA
 
8/16/2013 12:37:01 PM - Kalle
Svar till Marie
Elden upptäcktes tidigt av Människan och en av våra släktingar. Människan behöver tillaga köttet till skillnad från Neandertalaren (vår kusin) som kunde äta stora mängder rått kött. Gör research.
 
5/26/2011 11:13:54 AM - nAsiRwBjVeZbtjOOhne
rCtrfWCo
YouÂ’re on top of the game. Tahnks for sharing.
 
6/4/2008 8:32:27 PM - Linda C
Jod
För friska människor är rekommenderat intag av jod 150ug. Vet inte hur det är vid struma.
 
6/4/2008 3:58:22 PM - Ingmari Dalin
jodintag vid överaktiv sköldkörtel
Jag har en överaktiv sköldkörtel som ger struma. Ni rekomenderar inget salt i kosten. Jag har hört att jag behöver jodberikat salt för att må bättre men är osäker på mängden. Då jag äter stenåldersmat har jag tagit bort saltet men tar vitaminer med 150 ug/dag. Räcker det? Jag kanske blir tvungen att göra en radiumjodbehandling om mina värden inte blivit bättre till hösten. Går för närvarande igenom tät akupunkturbehandling som jag hoppas ska normalisera mina värden. Men jag vill även veta hur viktigt jodintaget är för mig.
 
4/22/2008 9:15:45 AM - Cissan
Stenåldern
Även på stenåldern så kunde man ju göra eld. Säkert grillade man både kött och fisk redan då.
 
 
4/20/2008 12:54:16 PM - Marie Lundqvist
ursprunglig kost och stekning???
Hej!
du pratar ursprunglig kost och där håler jag med dig.Men när du nämner stekning och kokning så tillhör väl det knappast ursprunglig kost. Nä då får man nog ät rå fisk och rått kött
Marie
 
8/31/2007 4:26:45 PM - Kylle Ahlqvist
Undran
Bra artikel men önskar få svar på om stevia,en grön växt som malts ner, som smakar socker & INTE påverkar ditt blodsocker, kan användas?
 
Kommentera denna artikel