Skribent: Kristina Nordqvist
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2003-09-14
Uppdaterad: 2008-07-04

Broccoli- den gröna hälsoblomman

Krispigt wokad, spänstigt kokt eller i marinerad salladsform, det finns flera knep för att få broccoli att smaka så gott som möjligt. Kanske blir broccoli ännu godare att äta när man vet att den är en av de mest näringsrika livsmedel som finns.
 
Broccoli har utvecklats från den kål som växer vilt i hela medelhavsområdet. Den har varit känd sedan fl era århundraden i Sydeuropa, speciellt i Italien. Till
Sverige importerades de första broccoliblommorna på 1950-talet men det är först på senare år som broccolin har blivit en populär grönsak.
 
Broccoli tillhör släktet korsblommig kål och till skillnad från släktingar som vitkål och salladskål där bladen äts äter man blommorna på broccoliväxten. Även blomstjälkarna går att äta och ger ett gott tuggmotstånd.
 
I engelsk och amerikansk litteratur omnämns broccoli ofta som ”the crown jewel of nutrition”. Den smickrande benämningen syftar på att broccoli dels är ett näringstätt, energisnålt och vitamin- och mineralrikt livsmedel och dels på broccolins sjukdomsförebyggande egenskaper.
 
Skydd mot cancer
Matvanor baserade på mycket frukt och grönsaker i kombination med en mindre mängd mättat fett kan minska risken för att utveckla cancer. Broccoli är en av de grönsaker som kan skydda mot cancer genom sitt höga innehåll av C-vitamin, betakaroten, fibrer och andra ämnen med antioxidativ verkan.
 
Antioxidanter, som till exempel vitamin C och A, kan motverka cancer genom att de skyddar kroppens celler mot fria radikaler.
 
Fria radikaler är en biprodukt från ämnesomsättningen som i alltför höga mängder kan orsaka skada på cellmembranen och därmed ge upphov till för tidigt åldrande och sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom och reumatiska besvär.
 
Flera forskningsstudier har visat att antioxidanter i naturlig form, det vill säga i mat som frukt, grönsaker och oljor från fisk- och växtriket är ett mycket bättre skydd än antioxidanter i tablettform.
 
Broccolins självförsvar
Även andra kemiska ämnen kan ha antioxidativ verkan. Förutom de tidigare nämnda antioxidanterna i broccoli finns även ett specialämne av svavelliknande typ som tillverkas av broccoliväxten i självförsvarssyfte, som ett skydd mot insektsangrepp och svampar. Vi människor kan också ses som ett angrepp mot broccoliväxten.
 
Då vi skär sönder en broccolistjälk med kniv eller tuggar på en bukett händer samma sak. Det är alltså när broccolin angrips som det nyttiga självförsvarsämnet frisätts. Broccolins självförsvarsämne bryts vid angrepp ner till de mer aktiva ämnena isotiocyanater och indoler. För frisättningen krävs närvaro av ett enzym som normalt finns inne i broccolin. Enzymet är värmekänsligt och förstörs om vi tillagar broccolin.
 
Är rå broccoli nyttigare än tillagad?
Faktiskt inte, tillagad broccoli är nyttigare. Äter vi till exempel wokad broccoli kan bakterier i vår mag-tarmkanal bryta ner självförsvarsämnet på samma sätt som om broccolistjälken hade angripits eller brutits av. Broccolins innehåll av betakaroten blir också mer lättillgänglig vid tillagning. Självklart kan broccoli
även ätas rå om man föredrar det, men vissa kan uppleva rå broccoli som svårsmält eftersom det kan ge upphov till gasbesvär.
 
”Superbroccoli”
Broccolins självförsvarsämne skyddar mot cancer och andra sjukdomar genom att göra giftiga, fettlösliga ämnen vattenlösliga så vi kan kissa ut dem. Även andra grönsaker, som blomkål, spenat och brysselkål innehåller de nyttiga
cancerskyddande ämnena. Men broccoliväxten tar ändå täten och innehåller högst halt. En variant av ämnena som skyddar mot cancer kallas sulforafan och är allra bäst på att omvandla fettlösliga giftämnen.
 
Broccoli är den grönsak som innehåller mest sulforafan. Nyligen har engelska forskare lyckats korsa fram en slags ”superbroccoli” som innehåller 10-100 gånger mer sulforafan än vanlig broccoli. Den nya broccolivarianten testas just nu på människor och finns ännu inte på marknaden.
 
Broccoli innehåller inte bara antioxidativa ämnen utan är också rik på vitamin K, folsyra, kalium och kalcium. För veganer och andra som inte äter mjölkprodukter är mörkgröna grönsaker som till exempel broccoli en utmärkt
kalciumkälla. Kalcium bygger upp och underhåller kroppens skelett och är viktigt för vår muskelfunktion.
 
Fiber som sänker kolesterolhalten
Broccoli innehåller mycket fibrer som mättar utan att bidra med kalorier och
som är viktiga för att mag-tarmkanalen ska fungera bra. Lösliga fibrer i broccoli
kan dessutom bidra till sänkt kolesterolhalt i blodet genom att de binder till sig
gallsalter och för ut dem ur kroppen. Gallsalter behövs för att fettet ska brytas ner i tarmen. Äter du fiberfattig mat går de flesta gallsalter tillbaka till levern.
 
Om du äter fiberrik mat, som till exempel broccoli och andra grönsaker försvinner istället en del gallsalter ut ur kroppen. Levern måste då producera nya gallsalter och använder sig då av kolesterol, resultatet blir ett sänkt kolesterolvärde i blodet.
 
En annan fördel med broccoli är att det är billig mat. Det blir därför inte dyrt att lyckas få i sig broccolins alla superegenskaper flera gånger i veckan. Tröttnar du på ett tillagningssätt så finns det mängder av andra. Ät varm broccoli som
ensamrätt med lite smör eller servera som tillbehör till kött, fågel eller fisk.
 
Kall kokt broccoli är gott ihop med en vinegrättdressing. Eller så kan du blanda ner broccolibuketter i grytor, gratänger och soppor. Vill du ha mer spänst och få en knaprig broccolismak är wokning en perfekt tillagningsmetod.
 
Källa: Ewerman AB
 
 
Fakta:
Användning:
Vid kokning kan hela grönsaken kokas i lättsaltat vatten i cirka 5-10 minuter. Minska ner på koktiden om du bara använder buketter. Koka inte broccolin för länge, då förlorar den sin spänst. Vid wokning steks buketter och stjälkar i småbitar i wokpanna under omrörning tills broccolin känns halvmjuk men ändå
spänstig.
Förvaring:
Kallt, +2-4 grader, broccolin är mycket känslig mot uttorkning och bör inte förvaras i rumstemperatur.
>b>Se upp för:
Utspruckna, gula blommor, gulfärgade blad och stammar tyder på att broccolin
har torkat ut och vissnat. Leta istället efter broccoli med klargrön färg och spänstig stjälk.
 
Svensk broccoli finns från juli till oktober i matbutiker. Resten av året importeras den från Sydeuropa.
 
 
Näringstabell för 100 gram broccoli:
29 Kcal, Vatten 89,1 g, Protein 3,5 g, Fett 0,3 g, Kolhydrat 3,1 g, C-vitamin 83 mg, Järn 0,66 mg, Kostfiber 3,1 g.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2017-03-28 13:19:24 - skolarbete
Skol arbete
Tack så mycket! Har ett skolarbete om detta
 
2016-02-04 00:09:31 - Kattiz
Hittat äntligen ett super gott recept
250g broccoli
0.5 dl olivolja
1-2 vitlöksklyftor
Flingsalt
Chili flingor
Svart peppar.
Toppa med parmasan ost
 
Skär broccolin små buketter o skiva själkarna. Hetta upp oljan o lägg i allt i stekpannan o fräs på lagomt enligt eget tycke. Strö parmasan ost över. Vi äter detta med pasta, som ensamrätt o som tillbehör till lax/kött o potatis. :)
 
.
 
2014-11-20 12:03:56 - Karin Brandberg
Broccoligroddar
Hej,
Undrar var man kan köpa broccolifrön för att grodda själv? Jag har försökt i hälsokostaffärer men dom finns ej att köpa där.
Med vänlig hälsning
Karin Brandberg
e-post hulestad@brandbergs.se
 
2013-10-23 02:28:11 - Stig Lindberg
Rå eller....????
Är det inte en paradox att skriva
Enzymet är värmekänsligt och förstörs om vi tillagar broccolin.
Är rå broccoli nyttigare än tillagad?
Faktiskt inte, tillagad broccoli är nyttigare.
 
2013-10-23 02:24:29 - Stig Lindberg
Fel på uppladdningen på sajten!!!
Något är MYCKET FEL i uppladdningen till sajten. Sista delen kommer aldrig med i meddelandet!!
 
2013-10-23 02:22:30 - Stig Lindberg
Rå eller....????
 
2013-10-23 02:21:09 - Stig Lindberg
Rå eller....????
Hej,
Jag fick aldrig klart för mig om det är nyttigare att äta broccoli rå eller tillagad. När det gäller det viktiga enzymet i broccoli så är ju det en paradox att skriva
 
2013-10-23 02:20:08 - Stig Lindberg
Rå eller....????
(forts):
 
2013-10-23 02:18:28 - Stig Lindberg
Rå eller tillagad???
Hej,
Jag fick aldrig klart för mig om det är nyttigare att äta broccoli rå eller tillagad. När det gäller det viktiga enzymet i broccoli så är ju det en paradox att skriva:
 
2013-10-23 02:16:05 - Stig Lindberg
Motsägelsefullt om tillagning
Hej,
Jag fick aldrig klart för mig om det är nyttigare att äta broccoli rå eller tillagad. När det gäller det viktiga enzymet i broccoli så är ju det en paradox att skriva:
 
2013-08-02 11:07:05 - Mr Broccoli
Drink
Jag provade broccoli med vodka...en super nyttig och god grink
 
2013-03-13 18:02:05 - Ninni
Mixa den i en drink
Jag mixar broccoli med banan jos och lite andra nyttigheter. Då har jag slagit sönder fibrerna och näringen är kvar för den är inte uppvärmd. Testa för det är en riktigt god morgondryck. Låt den frysta broccolin ligga i lite varmt vatten och ta med det i drinken så blir det godare o inte en kall dryck.
 
2013-03-13 17:56:07 - Ninni
Mixa den i en drink
Jag mixar broccoli med banan jos och lite andra nyttigheter. Då har jag slagit sönder fibrerna och näringen är kvar för den är inte uppvärmd. Testa för det är en riktigt god morgondryck. Låt den frysta broccolin ligga i lite varmt vatten och ta med det i drinken så blir det godare o inte en kall dryck.
 
2013-03-13 17:54:59 - Ninni
Mixa den i en drink
Jag mixar broccoli med banan jos och lite andra nyttigheter. Då har jag slagit sönder fibrerna och näringen är kvar för den är inte uppvärmd. Testa för det är en riktigt god morgondryck. Låt den frysta broccolin ligga i lite varmt vatten och ta med det i drinken så blir det godare o inte en kall dryck.
 
2012-11-06 18:17:44 - Klara
Soppa med broccoli
Har nyligen gjort en soppa med broccoli, morötter, lök, vitlök, lax och så grädde i slutet. Det blev supergott!
 
2012-07-07 11:59:15 - Ankan
min snopp har växt 20 cm !!!
Ja jag äter mer broccoli och min snopp har växt hela 20cm extra!!!
 
2012-01-29 05:51:07 - bafjTNOsCpdCMOFVImH
lTKwmrbKCmfozHa
That's what we've all been waiting for! Great psotnig!
 
2012-01-27 15:26:59 - tiALLOAemPvNbLGTYVw
jgzMcZDiHHsj
Wheveor wrote this, you know how to make a good article.
 
2012-01-27 08:11:49 - InTbeiMec
OOZEfZJvRhoNAcrcitl
Hey, good to find someone who areges with me. GMTA.
 
2011-05-13 00:02:56 - Håkan Karlsson
Mixa med 1000 watt
Hej!
Är mycket intresserad av nyttig mat och tänker på att våra käkar har blivit avsmalnande med evolutionen för att vi knappt har något tuggmotstånd i vår färdig lagad mat. Det innebär att när vi tuggar i oss sallad eller annat grönt efter 5-6 tuggor - så utvinns inte enzymerna och näringen om inte det blir till en gegga i munnen - som hos gorillan som vi har gemensamt DNA till 94,6 %. Cellväggarna behöver brytas och kan göras om du har en mixer som gör minst 1000 watt. Med vänliga hälsningar Håkan
 
2011-04-30 17:57:57 - Lennart
Kallt el. Kokande vatten?
Lägger man broccolin i kallt el. Kokande vatten?
 
2011-04-11 13:13:50 - kerstin.o.andersson@hotmail.com
Gulnad broccoliblomma
Hej! Letar förgäves efter information om man fortfarande kan äta broccolin när den blivit gulaktig????
Hoppas på svar
Kerstin
 
2010-07-19 01:25:35 - Broccolimannen
en vanlig dag på lan
Dags o trycka i sig broccoli och känna sig som en äkta gröngöling, ty näringen ska berika min kropp till den grad att jag uppnår nirvana, be well
 
2010-07-06 17:01:59 - Kajsa
Broccoliblad
Kan man ta till vara på broccolibladen och eventuellt göra soppa på bladen,jag odlar broccoli för första gången och mina broccoli blad är jättestora jag fick rådet av en god vän att hon koka broccolin i högst två minuter före infrysningen vid längre koktid blev dom ej goda
 
2009-12-05 21:48:11 - Malena
Mums
Äter en hel tallrik med broccoli nú, bra artikel. Mums, mohahahaha.
 
2009-06-11 17:29:48 - Elizabeth
Jättebra info om broccoli !!
tack för bra information om broccoli!Jag kokar den tillsammans med blomkål och en hel skalad vitlök i klyftor, kokvattnet dricker jag sedan och lägger fetaost ovanpå grönsakerna ! Mums....och så nyttigt och utrensande !!!
 
2009-06-11 17:26:06 - Elizabeth
Bra information
Tack för allt detta om broccoli, allt man behöver veta och lite till !
Tack
 
2009-06-11 17:24:25 - Elizabeth
Bra information
Tack för allt detta om broccoli, allt man behöver vta och lite till !
Tack
 
2009-04-28 16:00:57 - Maria
Ekologisk broccoli som kosttillskott
Det Göteborgsbaserade företaget Natures of Scandinavia tillverkar ett kosttillskott gjort på ekologiskt odlade broccoligroddar, krasse och selen. Kolla www.shopatnatures.com
 
2009-03-28 17:28:55 - Göran M
Svar till patrics@mail.com
""Superbroccoli" - Sulforafan
Artikeln talar om en "Superbroccoli" som man försöker odla fram. Någon som hört mer om hur det gått med att korsa fram den?
Finns Sulforafan som kosttillskott?!"
 
Svar Ja, sulforafan finns som kosttillskott i produkten Cognicore som tillverkas Natures of Scandinavia.
 
2009-01-27 21:49:17 - Peder
Kanonartikel
Det var en de bästa artiklar jag läst om broccoli. Tack!
 
2009-01-13 23:22:59 - patrics@mail.com
"Superbroccoli" - Sulforafan
Artikeln talar om en "Superbroccoli" som man försöker odla fram. Någon som hört mer om hur det gått med att korsa fram den?
Finns Sulforafan som kosttillskott?!
 
2009-01-04 16:15:49 - dan_cullblom@hotmail.com
sulforafan
finns det någon uppgift någonstans som anger mängden broccoli för att ernå verksam mängd sulforafan att motverka ex lungcancereller metastaser i lungorna
 
2008-12-30 18:35:45 - Helena
Tack
Jag som tycker att Broccoli är så gott ... sen att de dessutom är så nyttigt gör ju inte saken sämre. För de nyttiga behöver jag. =)
 
2007-05-10 10:03:39 - Sonny
Vilken bra artikel
Vilken bra och innehållsrik artikel om broccoli.
 
2006-12-11 20:19:20 - Jeanette
Skolarbete om Broccoli
skall redovisa i skolan om broccoli. så de va ju bra att allt som ja ville veta stod här haha, de tackar man för :) + broccoli är gottgott, å de e sant, de blir godare när man vet att et är nyttigt haha .
 
Kommentera denna artikel