sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Porträtt
Aktuellt
Inspiration
Träningsformer
Träna hemma
Forskning

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2007-06-26
Motion bäst mot farlig bukfetma
Hälften av svenska män och kvinnor över 60 år har hälsofarlig bukfetma visar ny forskning. Men det finns mycket vi själva kan göra för att hålla bukfetman borta. Motion minst två gånger i veckan minskar risken att drabbas avsevärt.
 
I en ny studie har forskare från Centrum för allmänmedicin och Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet tittat på sambandet mellan det så kallade metabola syndromet och livsstil – ett område som enligt forskarna är i behov av ytterligare vetenskaplig belysning.
 
Det metabola syndromet är en stark riskfaktor för att drabbas av hjärt- kärlsjukdom och typ 2 diabetes. Vanliga kännetecken är högt blodtryck, höga blodfetter, insulinresistens och fetma. Särskilt stora hälsorisker löper personer med ett för stort midjemått.
 
I studien fann forskarna att 70 procent av männen och 60 procent av kvinnorna var överviktiga. Hälften av deltagarna i studien hade farligt bukfett, det vill säga det osynliga fettet som omger de inre organen och som ger magen putning och höjd.
 
– Det är oroande, eftersom överskottsfettet kring magen är betydlig skadligare för hjärtat än extrakilon på stuss, lår och höfter. Varje centimeters ökning av midjemåttet ökar risken för hjärtsjukdom, säger Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin och forskningsledare för studien.
 
Fettet från bukens celler är mer aktivt. Det går in i blodomloppet och påverkar kärl, lever, blodfetter och blodtryck negativt. Bukfetma gör också att sockret bryts ner sämre i kroppen eftersom insulinet fungerar sämre.
 
I studien framgår att en ohälsosam livsstil tveklöst är den största riskfaktorn för att fettet ska hamna kring buken. Personer med bukfetma åt mer mat som innehöll mättade fetter och mindre frukt och grönt. Dessutom rökte de och drack mer alkohol än de som inte utvecklat bukfetma.
 
Men det finns hopp. Studien visar samtidigt att hälsoriskerna relativt enkelt kan åtgärdas. Forskarna fann att motion är bästa sättet att jaga bukfetman på flykten. De som motionerade minst två gånger i veckan, minst en halvtimme per gång, hade 75 procent lägre förekomst av bukfetma än de som motionerade måttligt eller inte alls.
 
– Att livsstilen har betydelse är knappast någon nyhet. Men att fysisk aktivitet var en så dominerande friskfaktor trodde vi inte. En fördel för den som vill minska hjärtrisken är att bukfettet är lättare att bli av med än fettet som sitter på exempelvis lår. Och även små förändringar kan ge positiv effekt på hälsan, säger Mats Halldin, läkare och forskare på IMM.
 
Forskarna vill slå ett slag för att fram måttbandet då och då. Detta för att sätta fokus på den farliga bukfetman, hellre än att enbart jaga på kilon oavsett var på kroppen de sitter. Till sina kollegor i vården riktar forskarna uppmaningen att lyfta hälsofrämjande insatser högre på dagordningen och mer aktivt hjälpa patienter i farozonen att försöka ändra sina levnadsvanor.
 
– Det finns en stabil vetenskaplig grund att stå på när vi påstår att det går att förebygga och i vissa fall bota många sjukdomar och besvär genom att hjälpa människor att exempelvis ändra sin kost och röra på sig lite mer, säger Mats Halldin.
 
Källa: Centrum för allmänmedicin
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
5/24/2014 9:11:43 PM - Ku Ken
Idioter
Uppenbarligen är fetman inte ert enda problem. Ni stavar ju som utvecklingsstörda femåringar också.
 
7/7/2013 8:59:56 AM - sussie
Vad mer göra?
Från en magervals till ett midjeomfång på 110 cm på 7 år är inte roligt och promenader har inte gett resultat på det sätt jag önskar. Omläggning av kost är också en del i mitt
 
6/17/2013 8:08:18 PM - Mia Abrahamsson
Tröttsamt
Känner igen mig i att promenera långt och träna crosstraining, cyklar och håller mig aktiv hela dagarna. Efter lunch är magen som en gravidmage oavsett vad jag ätit ?????
 
6/17/2013 8:03:46 PM - Mia Abrahamsson
Trött på att se gravid ut
Cyklar, promenerar långt, tränar i crosstrainer på gym och håller igång trots detta buktar magen ut som vid graviditet värst är den efter lunch......va f- jag har inget ont i den tråkigt!
 
1/27/2012 6:27:59 AM - mmJjtDQukexhB
fdDKFLeqWEaBMLgl
At last, someone comes up with the "right" aenswr!
 
8/14/2011 11:21:42 AM - Nutrition life
Av med inre farlig bukfett
För att få bort det inre farliga bukfett funkar inte endas Motion.... du måste ha montion och good närings i kombination så kroppen känner sig säker och få bort allt det farliga bukfetten. om du bara motionerar och inte tänker på att äta mycket bra mat så går kroppen i svält sitation och då lägger det på mer bukfett. ÄT riktigt få i dig all vitamin minera, protein efter ditt protein intag, rätt typ a fett,fibrer, rätt typ och mäng kolhydrater + 2 liter vatten så går du ner i bukfett.
 
5/26/2011 4:47:15 AM - LxNvKobeH
KPcbZnmgiuhdmamtwp
YouÂ’re on top of the game. Thanks for srhaing.
 
11/22/2010 8:54:32 AM - Linda
Det är riktigt
Det är riktigt Anders. Jag har själv gjort samma förändring (mer proteinrik mat, mindre kolhydrater) och jag har minskat flera cm runt midjan bara den senaste månaden. Jag har fortfarande bukfetma, men inte lika mycket. Proteinrik mat håller dig mätt längre och minskar därför risken för sötsug mm.
 
Och som någon skrev: socker är farligare än fett. Även om man inte ska äta för mycket fett heller.
 
8/20/2010 2:12:35 AM - Anders
Bukfettman
Jag har fått en väldig BukFettma pga min medicin.
Som har övervikt och Ev Diabetes som Biverkan,Hur somhelst så är jag 195 cm lång och väger ca 120 Kg.
En SjukSköterska sa till mig att jag borde gå ner minst 10 Kg.Jag tänker prova med att Styrketräna ett antal dagar i veckan och Dra ned på KolhydratIntaget och öka Protein intaget.Jag har läst att man håller sig mätt längre på Protein samtidigt som Protein innehåller mindre energi/Kalorier.
Vad tror ni om detta.?
 
6/29/2010 9:36:07 AM - maja
många lider av underfunktion
Jag har också en stor mage trots att jag äter ganska nyttigt och rör mig väldigt mkt. kolla upp era värden. många går runt med låg ämnesomsättning utan att veta om det som jag själv. underfunktion i sköldkörteln är vanligt. selen är även kopplat till ämnesomsättning. tänk på att kaffe driver ut selen.
 
2/19/2010 6:23:44 PM - farmor kerstin
tjock mage?
Jag tror att det är viktigt att få bort så mycket som möjligt av sockret ur kosten. Först och främst det vita och tänk på att frukt kan innehålla mycket socker 1 glas sk osötad juice kan ha motsvarande 12 sockerbitars sockermängd i ett glas,(fruktsocker är också socker) - jag tror att socker bygger fett snabbt - minska på sockret- du kanske måste ta det som en avvänjning men jag tror att det kan ha en betydande effekt för att minska vikten.
När du vant dig vid mindre socker så kan det bli så att du tycker att mycken mat är alldeles för söt. Det finns mycket dolt socker i charkuterier(korv, leverpastej osv) Gör till en vana när du handlar att läsa på innehållsförteckningen hur mycket socker som finns tillsatt. Köp t ex bröd med litet socker - mindre än 5 % tillsatt. I övrigt ät mycket grönsaker och fisk minska på rent kött. En sak som motionen kan hjälpa till med är att det blir lättare att känna när du är verkligen hungrig eller törstig. Kanske törsten kan förväxlas och man tror att man är hungrig?
 
12/24/2009 8:27:24 PM - frisörn
teori om viktnergång
ni som vill gå ner i vikt de kostar tid och oerhörd Disciplin vad är man villig att göra under en väldigt lång period beroende på hur mycke man vill gå ner i kvalitativ viktnergång.
exempel: man 30 till 40 år normal byggd längd:180 vikt:98kg ideal vikt runt:75 80 kg han vill gå ner 18 kg har han bestämt.
hur ska man göra då ? börja med att räkna ut ditt nuvarande kalori intag under 24 timmar utifrån hans vikt och längd.
morgon promenad på 45 min gärna med stavar för att aktivera överkroppen med och innan varje muskel aktivitet utförs bör man stretcha så man inte gör illa sej även om man bara ska gå pga att muskeln blir varm och blod kan transpoteras in i muskeln vilket medför hårdare träning från start ! 3 gånger om dagen helst ska man gå ca 30 till 45 min.
kosten är avgörande för viktnergången !
träningen/promenaderna är bara för att boosta upp förbränningen i kroppen man kan gå ner i vikt utan träning med !
han ska gå ner 1kg i veckan de är målet vilket betyder att han måste hålla sin diet samt träning i 18 veckor om han vill ner 18kg med en viktnergång på 1kg max i veckan i fett 18veckor är jevligt lite med tanke på att man lever till man är 70 80 år om inget annat inträffar vill säga så ta god tid på dej när du ska gå ner i vikt !
 
kost: protin kolhydrater vitaminer mineraler vad är de då ?
 
protin : reparera skadad muskelatur efter träning/muskelaktivitet så att inte muskeln bryts ner för fort
 
kolhydrater: energin bränslet för att kunna träna hårt samt ökad effekt av protinupptag i kroppen vid kombinerat intag av protin och kolhydrater
 
vitaminer: håller dej pigg och renad i kroppen och minskar risken för sjukdomar
 
mineraler:är bra funktionellt för kroppen samt ökar förbränningen
 
vatten:smörjoljan för kroppen underskott av vatten under muskelträning medför dåligt tryck i muskeln samt att man kan bli yr elle må illa drick mycke vatten de håller matsuget i shack med.
 
egna funderingar och förslag: jag har läst i forumet här de verka som man vill kombinera viktnedgång med muskelökning ! DÅ KAN JAG SÄGA DIREKT ATT DE KLARAR INTE EN NYBÖRJARE !
viktnergång handlar om att ligga på ett kaloriunderskott så att fett kan reduceras från fettdepåerna i kroppen ! exempel
2500kcl per dag för att minska i vikt sänk intaget med 500kcl per dag samt ät riktig mat samt rotfrukter och mycke vatten
 
men ska man träna styrka/kondition under en viktnergångs diet ska man göra de bra för att kroppen ska må bra samt att få kroppen att gå ner i vikt ! till lägger du muskelträning i din vikt diet ökar kalori intaget kraftigt så vida inte du vill att kroppen hamnar i en kataboliskt läge vilket betyder att kroppen tar energi från närmasten rikaste energi källa vilket är protin och om så är fallet kommer du förlora en kraftig muskelmassa fort!!
därför rekomederar jag er att håll er till dieten till önskat uppnåt mål sen kan man börja träna styrka/kondis när man har jobbat bort mycke fett från kroppen då kan man succesivt återgå till att lägga in mer kolhydrater i sit kostprogram.
 
bantkurer piller osv: min mening om sånt är lycko han som komma på att blåsa folk på pengar ! all kemisk sk mat uppbyggnad är bara fake med undantag gainers och kreatin.
 
exempel bantkurer kör man en intensivkur på 1/3 veckor man shockar tvingar kroppen att gå ner på sparlåg så att fett kan reduceras från fettdepåerna de vill säga överskott av kolhydrater/fett/protin ja men sen då efter kuren da då ska du börja äta mat shocka kroppen igen med mat när du innan har vant kroppen att ha ett extremt kalori underskott !! normalt sett kanske man äter 2500/3500 kcl per dag men nu får man i sej bara 500/800kcl på en dag ! de är ju sjukt .jag tror de kommer bli jevligt svårt att hitta tillbaka till maten riktiga kosten och få en bra balanserad kost utan att öka fort i vikt igen "jojo banta" lägg heler om kosten och låt de ta tid iställe för att kroppen blir sjuk !
när de gäller andra kosttillskott och bantkurer så vitt jag har läst på nätet en jevla massa vill man ner i vikt fort måste man ta droger helt enkelt typ anfetamin efedrin anabola steroider som klarar att göra dessa extrema kemiska ändringarna fort i kroppen tyvärr men inget jag rek att göra !!
övriga tillskott som är bra är omega fiskfett man måste tillföra fett för att bränna fett ( lika löser lika) vill man öka i vikt i samband med träning muskelaktivitet är super gainers bra innehåller ett komplett måltid är bra för att stoppa muskelnedbryning fort samt återhämning och muskeluppbyggande
´sen finns de kreatin med som funkar bra (använd pulver) pga att de lättare bryts ner i kroppen och har ett lättare upptag till muskeln kreatin är ett kroppsegen vara samt att man får i sej via mat men för lite förr att de ska ha effekt på träningen intag kreatin för att orka mer explovis den där lilla extra biten funkar bra.
kosttillskott är till för om man har ett underskott av nått kolhydrater protin vitamin mineral elle dyligt annars är de inte till nån nytta
 
myten om protin ! 1 till 2 gram per kg kroppsvikt ok visst inge mer ! 70kg=70g protin per dag för normal hälsa 140g protin för muskelbyggnad
protin intag grundar sej på vikten överdosering av protin elle överkonsumering av protin hjälper inte att att öka muskelvolymen utan kroppen kommer bara tillgodose kroppen protinbehov sen försvinner överflödigt protin ut via avföring elle urin samt att protin kan användas som energi men då föredrar jag heller att du intar mer kolhydrater än protin ca 60g kolhydrat 25gram protin per/portion protin är en "för dyr"källa att använda som energi !
samt att kolhydrater lagras i muskelGlykogen för effektiv användning av muskelaktivitet.
 
man kan inte punkt förbränna fett du måste helt enkelt gå ner på hela kroppen fett tas då kroppen ligger på sparlåga och vart fettet dras ifrån kan man inte bestäma de är de som är grejen du vill bränna fett från magen men kroppen bränner fett från en plats som är lättas att ta fett ifrån först för att upprätthålla god energi på kroppen sen då tar den andra lätttillgängliga fettområden i kroppen har man tur tas de mer på magen elle den del man vill minska på elle så blir de att den sista den tar fett ifrån så du kan inte styrketräna bort fett !fett blir muskler och vise versa är ochså bara mynt...säg att du tränar så du får synliga deffade muskler sen ger du fan och tränar på 2 år men äter samma konsumtion som när du tränar men inte rör på dej vad händer då? jo du ökar i vikt i fett från maten som sätter sej på magen säger vi exempel så din fina tränade mage försvinner och blir ersatt med bukfett och stormage tränar du magen nu i de läget med förväntan att om jag kör mage övningar nu som fan kommer bufettet att försvinna tänker du kanske sen blir de muskler av fettet iställe grejen är de att musklerna har alltid funnist men hur har för högt underhudsfett de måste bort då kommer musklerna fram igen men som kanske måste pumpas upp deffinera muskelmassan så tränar du magen när du har bukfett kommer du få ännu större mage pga att du tränar musklerna som ligger (bakom) fettet vad som händer är att du ökar effekten på den sk fettbuken för att magmusklerna pumpas upp !och skjuter fram bukfettet mer bort med underhudsfett för att få synliga muskler !och de går inte punktförbränna.
 
min personliga diet: 6.00 morgon tar omega 3 (fiskfett) samt viktkontroll finns att handla på mataffärer ett grå lila rör ser ut som multivitamin rör innehåller förbrännings ämnen krom kalcium osv
sen ut å gå 45 min hem äter frukost/mat lagar jag snabb pasta köttfärs /tonfisk samt kaffe 2/3 glas vatten för att inte kaffet ska driva bort all vätska samt att kaffe ökar förbränningen rejält.
10.00 2 bananer lunch ris/kyckling bröst
bruka gå ut å gå en sväng efter lunch om jag hinner jobbar som frisör så då måste jag anpassa mej +att jag står i stort sett hela dagarna så de bruka ta på de med 15.00 1/2 bananer hem 18.00 lagar lättare middag högt protin innehåll pga att de närmare sej kväll och kroppen går ner på lågvarv och är lite i viloläge samt 8/10 timmars sömn ät ofta och lite så du känner dej lagom mätt så håller du förbränningen på top hela tiden !
 
dom som tränar tungt på gym träna för bästa effekt träna varannan dag pga måste återhämta sej de gör den på 48 timmar äter du nån form av doping preparat så som anabola steroider kan du utan problem och ha en muskel som är 100%återställd efter 8/12 timmar men de är ju fusk !! då kanske nån säger så här ! varför ska jag vila tisdag om jag tränar vader på en måndag vad har de med axlar och bröst exempel att göra .... "direkt" ingenting men för återhämingen och muskeluppbyggnad för de är så här om du tränar 5 dar i veckan olika muskelgrupper när ska kroppen återhämta sej då ? för alla muskler du tar ut.. på helgen ok 48 tim fredag /lördag för återhämtning av alla muskler som har tränats på 5 dar ta 5 gånger 48tim är vad muskeln behöver för att återhämta sej och växa för muskeln växer under vilotid inte under muskelaktivitet ! 240 timmar måste muskeln vila för att vara 100 återställd om man ska köra 5dar i veckan då ser man att 2 helgdar inte räcker för att muskeln ska kunna vila och återhämta sig.varför jag säger de är bara för att den person som 100% kan isolera en övning till just den muskelgrupp övningen är till för utan att använda styrka från nån annan muskelgrupp då gynnar 5 dagars träning den personen ! en muskel grupp per dag förutsätt att personen kan isolera övningen så den tar 100%på ex bröst å inte på tricep exempel så de är näst intill omöjligt som du märker så aktiveras 2 muskelgrupper i bänkpress tricep och bröst men om personen har kört tricep på en måndag då och ska köra bröst på tisdag då han ska vila tricep för återhämtningen och uppbyggnaden kör han bänk nu då kommer ju tricep att brytas ner igen ! som är under vila uppbyggnad ju ! vilket betyder att de sliter mer på kroppen du får sämre tränings resultat och du kommer bli sjuk oftare för kroppen aldrig hinner återhämta sig du kommer förmodligen få ut 30% av träningen osv ! kör varanan dag så är du på den säkra sidan vad de gäller återhämtning och uppbyggnad.
 
hoppas jag har vart till någon hjälp med frågor/svar och lycka till med vikten och träningen =) god jul gott nytt år till er alla
mvh:frisörn
 
dat: 2009 24/12 tid:20:26
 
7/8/2009 10:32:48 AM - jag SKA se rutor på magen!
Minskat bukfett med typ av LCHF
Jag har minskat i midjan på en vecka och det fortsätter. Äter 60% sallad, 30% nötkött/fisk/fågel stekt i olivolja, 5% ris/pasta/bullgur etc., 5% övrigt som ex keso. Frukost blir det fil och lösvikt frön med lite kolhydrater. Testa detta och gå ut 1 timma varje dag, gå inte totalt 1 timma utan 1 timma samtidigt gärna på morgonen eller kvällen. Klockren metod som funkar. Jag försöker äta mer av Omega 3 än Omega 6 dvs. mer fiskfett än annat, vet att magen och kroppen erfarenhetsmässigt mår bättre av det.
 
9/25/2008 11:35:05 PM - Pia
Läste i en tidning att om man har bebismage kan...
det vara bukfetma.Jag har ju typ en mage som ser ut som att jag skulle vara med barn,men det är jag inte.Så då börjar jag undra om det är bukfetma jag har.Så nu vill jag gärna få bort magen ,jag tycker inte det är så kul och få höra "är du med barn" jämt.
Jag kan tala om att jag får inte skaffa barn heller pågrund av en sjukdom jag har...
Jag är ingen tränings människa heller.Men vill gärna få bort magen,någon som kan hjälpa mig med tips och sånt...Kram
 
6/20/2008 2:12:53 PM - Andy Lee
Stress?
Ni som tränar aktivt och äter hälsosamt men ändå inte blir av mer er bukfetma: det är konstaterat att bukfetma uppstår vid stress och för lite sömn. Det är alltså en stressrelaterad sjukdom. Förutom att motionera och hälsosamt – sov ordentligt! Gå tidigt och lägg er, och försök, nej inte bara försök utan helt enkelt: stressa inte! Ta inte på er onödiga bördor, ni behöver inte rädda hela världen!
 
5/20/2008 8:17:58 AM - Carin
Skippa kolhydraterna ett tag
Prova att utesluta bröd och pasta under några veckor. Ersätt pastan med grönsaker och brödet med bär eller frukt. Och börja promenera varje dag!
 
5/19/2008 8:23:49 PM - Alicia
Brukfetma
hej, jag undrar samma sak som Mathilda, jag tränar också 2 ggr i veckan och match på helgerna! vad är det bra att äta och hur mycket av varje? jag försöker äta sundare men får inget resultat.
 
5/8/2008 9:02:56 PM - PT:n
Striktare upplägg
Vill man bli av med magen så kan det vara värt att prova detta kost- och träningsprogram:
 
1. Morgonpromenad minst 35 minuter före frukost, Obs, gå inte för snabbt utan så du blir lite lagom varm/svettig, men fortfarande kan prata. 5-6 dgr/v
 
2. Frukost; 1 ägg och 1 smoothie eller
fil, frukt/bär, psylliumfrö och lite osötad müsli.
 
3. Drick vatten mellan måltiderna och ev te.
 
4. Lunch: kött/kyckling/fisk/bönor och massor av grönsaker (wokade, ångkokta eller ugnsbakade) och max 1 dl ris/pasta/potatis.
 
5. Mellis: 1 ägg eller 2 frukter eller 1 smoothie eller 3 dl bär. Vatten + te.
 
6. Träning före eller efter middag. Kondition 2 dgr/vecka och styrka 2 dgr/vecka.
 
7. Middag: Se upplägg för lunch.
 
Det fixar magen på ett par veckor!
 
5/8/2008 6:23:32 PM - mathilda
bukfett.
hur blir man snabbt av med bukfett? På vilket sätt ska man träna & vad ska man äta för att få resultat? Jag spelar fotboll två gånger i veckan plus match på helgerna, så jag motionerar regelbundet & äter inte sötsaker,. men ändå ger det inga reslutat?
 
1/26/2008 1:33:47 PM - Matilda
Vad ska jag ändra på?
Jag har precis samma problem. Tränar på crosstrainern 30-60 min varje dag, rider två ggr/ veckan och promenerar en bit varje dag. Jag har inte ätit sockrade produkter som godis, kakor, flingor, sötat bröd mm. på över ett år, äter bara naturligt sockrade som frukt, men ändå ingen skillnad. Nu på senare tid har jag även gått till att vara vegetarian på veckodagarna och har ett minskat intag av kött på helgerna. Jag äter lite för mycket vid måltiderna men jag jobbar på att minska dom. Har dock ett ganska fysiskt krävande arbete och studerar samtidigt så jag måste ändå ha energin för att orka. Vad ska jag ändra på för att bli av med magen?
 
10/18/2007 3:42:41 PM - britt johansson
bukfetma
hej jag undrar vilken motion som är bästnär man vill ha bort bukfetma? JAG PROMENERAR OCH STÅR PÅ MIN CROSSER varje dag. jag motonerar en timme minst varje dag så att jag svettas och tänker på vad jag äter men det händer inget vad fattas
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Terese Alven - från anorexia till träningsinspiratör
Deppig? Börja träna det hjälper dig att må bättre
Träning stoppar åldrandet och gör dig tio år yngre
Går det att förvandla en soffpotatis till hurtbulle på två månader?

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »





© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap