sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Porträtt
Aktuellt
Inspiration
Träningsformer
Träna hemma
Forskning

Skribent: Annethe Åhrberg Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-04-19
Därför är det så bra att börja promenera
Att börja promenera är det enklaste sättet att börja träna. Du förbättrar snabbt din kondition, stärker hjärtat, minskar risken för benskörhet och behöver ingen dyr utrustning. Här kan du läsa om alla hälsovinster du får om du börjar promenera.
 
Därför är det så bra att börja promenera

Fotograf:
P-O Bergström

Dom senaste årens forskning har visat mängder av fördelar med att börja promenera. Här listar vi anledningarna som borde ge dig en spark i baken att komma igång. Om du redan promenerar - gläd dig åt hälsovinsterna:
 
Du får starkare hjärta
Ditt hjärta blir starkare och du får väl fungerande lungor, kärlsystem och muskler. Genom att promenera i 30 minuter varje dag minskar dina odds att utveckla metabolt syndrom. Metabolt syndrom är ett samlingsnamn på riskfaktorerer som är kopplade till högre risk för hjärtsjukdomar, diabetes och stroke.
 
Promenader håller ditt hjärta friskt genom att sänka det onda kolesterolet och höja det goda kolesterolet. Genom promenader minskar också risken att utveckla högt blodtryck. Om du redan har högt blodtryck så kan promenader sänka blodtrycket.
 
Håller magen igång
Promenader hjälper till att hålla tarmarna igång och förebygger därför förstoppning. En studie på 8.000 hawaiianska och japanska män under 21 års tid fann att en ökad fysisk aktivitet kraftigt minskade risken för tjocktarmscancer. Även i Sverige och Kalifornien har forskning visat att män med stillasittande arbeten löper betydligt större risk att drabbas av tjocktarmscancer än dom som har ett rörligt yrke.
 
Reglerar blodsockret
Regelbundna promenader minskar risken att utveckla typ 2-diabetes. Om du löper hög risk för diabetes så kan promenader förbättra kroppens förmåga att stabilisera blodsockret. Om du redan har typ 2-diabetes kan regelbundna promenader sänka ditt blodsocker, minska risken för hjärtsjukdom och hjälpa dig att leva längre.
 
Minskar risken för bröstcancer
Att promenera några timmar i veckan kan minska risken för bröstcancer. I en studie följde forskare 74.000 kvinnor mellan 50 och 79 år. Dom normalviktiga sänkte sin risk för bröstcancer med 30 procent och dom överviktiga med 10-20 procent. Anledningen tros vara att promenader minskar halterna av kroppsfett, vilket är en källa till östrogen.
 
Sov bättre
En rask promenad på eftermiddagen hjälper dig att få en bättre nattsömn. Men undvik att promenera precis innan läggdags, då kan du få motsatt effekt och bli pigg istället.
 
Du blir gladare
Promenader kan lindra depression, ångest och stress. Det räcker med 30 minuters promenad för att du ska känna en förändring. Förklaringen är att promenader hjälper kroppen att producera endorfiner, kroppens naturliga lyckohormon. Under promenaden gör sig kroppen också av med stresshormonerna och ger dig ny energi.
 
Lättare att hålla vikten
Genom att börja promenera i 30 minuter om dagen kan fysiskt inaktiva minska risken för att gå upp i vikt. Se till att ta i ordentligt och gå så att du blir varm. Medelålders kvinnor som promenerar mer än 10.000 steg om dagen har lägre nivåer av kroppsfett än kvinnor som är mindre aktiva.
 
Ger skydd mot Alzheimers
Flera studier på äldre personer visar att promenader, även så lite som 45 minuter i veckan, ger ett skydd mot Alzheimers sjukdom. Men oavsett ålder, så förbättrar promenader din balans och koordination. Det gör att du håller din hjärna aktiv längre. Promenera gärna med vänner och prata under tiden så tränas hjärnan ännu mer.
 
Mindre risk för benskörhet
30 minuters promenad tre gånger i veckan gör underverk för att förebygga benskörhet. Genom att promenera stärker du skelettet och använder 95 procent av dina muskler. Kvinnor som passerat övergångsåldern och promenerar 45 minuter fyra dagar i veckan stärkte benvävnaden i en studie med tre procent på ett år. Den grupp som inte motionerade förlorade under samma tid 10 procent av sin benvävnad.
 
Håller dig ung längre
Forskning visar att vuxna som är fysiskt aktiva i 50-60-årsåldern löper 35 procents mindre risk att dö under de närmaste åtta åren än de som är stillasittande. För dem som har diabetes, högt blodtryck och/eller röker är risksänkningen 45 procent.
 
 
Källor: Health, Mayoclinic, "Klara, färdiga, gå" av Suzanne Levine
 
Fakta:
Hälsans stig
I många kommuner finns det färdiga hälsoslingor att promenera utmed. Klicka på länken nedan för att se om din kommun har en Hälsans stig.
 
Klicka här för en förteckning över kommuner som har Hälsans stig>>
 
 
Läs mer:
  • Motion i dagsljus gör dig smalare och gladare>>
     
  • Motion minskar dödlighet i cancer hos män>>
     
  • Träning stoppar åldrandet och gör dig tio år yngre>>
     
  • Så många steg behöver du går för att hålla vikten>>
     
  • Kliv upp ur soffan och minska risken för hjärtsjukdomar>>
     
  • Dags att börja med stavgång>>
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    1/29/2012 6:06:30 AM - sHfnNIjhhZGxtrQgFTq
    ntFdJNqTcq
    An itnlelginet point of view, well expressed! Thanks!
     
    1/28/2012 10:28:08 AM - GLjLKVWeApwqorP
    XyORiXvNawPaJTdVK
    This wbestie makes things hella easy.
     
    1/27/2012 12:49:25 PM - GcAPxeJzDeZ
    RiFlaUDLnV
    I don't know who you wrote this for but you helped a brotehr out.
     
    7/7/2011 7:51:18 AM - PcKzKLsjwcP
    oaYwMpbGsXrdt
    IJWTS wow! Why can't I think of thigns like that?
     
    12/23/2010 11:11:00 PM - Jan
    Motsägelse
    Står undvik en promenad innan läggdags, för då kan man bli pigg. Har själv haft sömnproblem och utifrån en kognitiv synvinkel kan en rask promenad ha god effekt. Det är ju en ofta rekommenderad metod så jag undrar om ni inte skrivit fel eller om det finns substans bakom ert påstående?
     
    11/7/2010 1:31:29 PM - Bokster.se
    Glöm inte ljudboken...
    En underhållande ljudbok underlättar promenaden.
     
    Kommentera denna artikel
    Namn:
    Rubrik:
    Kommentar:
     

    Mest kommenterade artiklarna
    Höstens hetaste träningsformer
    Terese Alven - från anorexia till träningsinspiratör
    Deppig? Börja träna det hjälper dig att må bättre
    Fettförbränning – för effektiv & varaktig viktminskning

    Nyhetsbrev
    Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


    © Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap