Skribent: Emelie Kalén
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-06-01
Uppdaterad: 2013-06-19

5:2-dieten - halvfasta för ett längre liv?

5:2- dieten är enligt färsk forskning receptet för att lyckas gå ner i vikt och minska risken för hjärtkärlsjukdom och demens. Metoden går ut på att äta väldigt få kalorier två dagar i veckan och som vanligt resterande fem.
 
5:2-dieten - halvfasta för ett längre liv
Dieter som går ut på att under ett par dagar i veckan äta få kalorier har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden. Efter BBC-dokumentären ”Eat, fast and live longer”, som nyligen sändes i svensk television, tog intresset fart på allvar.
 
I dokumentären får tittarna följa den brittiske medicinreportern Michael Mosley då han drastiskt minskar kaloriintaget två dagar varje vecka. På kort tid går han ner i vikt samtidigt som blodvärdena förbättras.
 
– Under fastedagarna äter man mellan 500 och 600 kalorier. Män behöver få i sig omkring 600 kalorier medan kvinnor kan äta något färre, säger Kerstin Brismar, överläkare och professor vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.
 
Fördelar med periodisk fasta
Världen över pågår omfattande forskning om hur människan kan fördröja åldrandet och minska risken för att drabbas av åldersrelaterade sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, Alzheimers sjukdom samt diabetes.
 
Försök på möss visar att periodisk fasta sänker nivån av tillväxthormonet IGF-1 i blodet och kroppen börjar reparera de celler som finns istället för att tillverka nya. Vid minskat kaloriintag sänks också insulinnivåerna, blodfetterna, blodsockret och blodtrycket. En hög nivå av tillväxthormonet skyndar på åldrandet och ökar risken för cancer.
 
– Under de senaste åren har det blivit allt populärare med så kallad periodisk fasta. Fem-två- dieten är en version av att fasta under korta perioder, vilket vanligtvis sker under 16 till 24 timmar, säger Anna Sparre, licenserad kostrådgivare på 4health.
 
Initiativtagarna till dieten menar att människan är konstruerad för att jaga och äta – däremellan ska vi fasta. Fastedagarna bör ligga utspridda under veckan. Resterande fem dagar äter du som vanligt, men det gäller att inte frossa, då tappar du fördelarna med dieten.
 
Planera ditt matintag
Det är viktigt att inte slarva med vätskeintaget, i synnerhet inte under fastedagarna. Vatten, kaffe, te och olika drycker ger välbehövlig energi, utan rikligt med vätska blir kroppen orkeslös.
 
Hur du väljer att lägga upp måltiderna under fastedagarna kan se olika ut, du får helt enkelt prova dig fram.
 
– Många väljer att hoppa över frukosten och äter lunch mitt på dagen. Mellan 500 och 600 kalorier är vad du i snitt får i dig från en måltid med exempelvis fisk, potatis och grönsaker, eventuellt kan du också äta en frukt efteråt. En del väljer att dela upp måltiden i två, så att man äter både lunch och middag, säger Kerstin Brismar.
 
För att dieten ska fungera bör du göra ett program över matintaget samt hur många kalorier livsmedlen innehåller. Gör ett schema och planera i förväg ditt matintag.
 
– Fördelen med den här dieten är att den passar de allra flesta och att den går att efterfölja resten av livet, det är alltså ingen jojobantning eller liknande, säger Kerstin Brismar.
 
5:2 dieten innebär, till skillnad från många andra dieter, att du äter av samtliga näringsämnen, fast du reducerar kaloriintaget några dagar varje vecka. Anna Sparre menar att det är viktigt att komma till insikt med vad kroppen mår bra av att äta, oavsett om du går på en specifik diet eller inte.
 
– Tänk alltid långsiktigt. Då det gäller dieter är det viktigt att se till vad de medför på lång sikt. Hitta en balans som fungerar för dig.
 
 
 
Undvik 5:2-dieten om:
Vissa grupper, som gravida, ammande, underviktiga, diabetiker och elitidrottare ska inte prova 5:2- dieten. Likväl bör personer som lider av någon sjukdom, till exempel ätstörning, feber eller äter medicin rådgöra med sin läkare först.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2014-06-08 12:39:58 - 5-2
5:2 dieten
Mer och mer visar att fasta funkar. Måste prova.
 
2014-05-21 11:22:47 - Fastar
Intermittent fasta
Jag fastar morgon och lunch och äter två mål eftermiddag och kväll. Funkar för mig.
 
2013-07-08 08:21:41 - Line
5-2 dieten
Jag kör fasta två dagar per vecka. Toppen
 
2013-07-08 08:21:36 - Line
5-2 dieten
Jag kör fasta två dagar per vecka. Toppen
 
2013-07-03 19:26:06 - Fasta
5:2 dieten
Jag fastar varannan dag. Det funkar jättebra. Skriv mer om 5:2 dieten och ge gärna exempel på mat för 5:2dieten
 
2013-06-19 11:02:18 - Fasta
Fasta två dagar och ät fem
Måste upplägget vara så att man fastar två dagar och äter i fem dagar eller räcker det att fasta en dag i veckan? Har inte sett vetenskapsavsnittet. Ska kolla det nu och se om det klarnar. Verkar bra annars med halvfasta. Jag kan tänka mig att inte äta middag men lunch och frukost vill jag ha.
 
2013-06-18 13:30:08 - Sonja
5:2 fasta
Fasta har varit bortglömt ett tag. Kul att det kommer tillbaka. Jag tror helt klart på fasta. Jobbigt att helfasta så halvfasta som i 5:2 fasta verkar mer sunt.
 
2013-06-11 14:16:48 - 5 2 dieten
5:2 diet fasta
jag vill prova fasta med 5:2 dieten. Ska man äta vanlig mat och bara 500 kcal på fastedagarna. Eller ska man tänka på något annat?
 
2013-06-05 10:33:47 - Lola
5:2-dieten
Jag har provat. Har gått ner cirka 0,5 kilo/vecka sedan tre veckor tillbaka. Var trött första veckan men nu funkar det bra. Kör fasta må och on varje vecka
 
2013-06-04 10:27:14 - Sonja S
5:2-dieten
Är det någon som testat detta? Hur mår man?
 
2013-06-02 10:48:46 - Nina
Fasta
Jag kör fasta från sista måltiden på kvällen och tar ingen frukost utan äter lunch vid 11.30. Då får jag en naturlig fasta på cirka 14 timmar. Perfekt enligt mig.
 
Kommentera denna artikel