sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Resor
Shop
Tävling
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Forskning
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-01-12
Örter och kryddor bra vid högt blodsocker
Forskning visar att örter och kryddor kan minska risken för vävnadsskador och inflammation i samband med högt blodsocker.
 
Örter och kryddor bra vid högt blodsocker

Forskare, vid University of Georgia, testade extrakt från 24 vanliga örter och kryddor. Utöver att hitta höga halter av antioxidantrika föreningar, fenoler, så kunde de visa ett direkt samband mellan fenolinnehåll och förmåga att blockera bildandet av föreningar som bidrar till skador som orsakas av diabetes och åldrande.
 
- Eftersom örter och kryddor har ett mycket lågt kaloriinnehåll och är relativt billigt, är de ett utmärkt sätt att få i sig antioxidanter som ger anti-inflammatorisk effekt i kosten, säger forskningsledaren James Hargrove, docent i livsmedel och näring vid University of Georgia.
 
Hargrove förklarar att när blodsockerhalten är hög, startar en process där sockret binds till protein och bildar AGE föreningar, avancerade glucosylerade restprodukter. Dessa föreningar angriper immunförsvaret, vilket resulterar i inflammation och att vävnaden skadas. AGE-föreningar ökar risken för kroniska sjukdomar och bidrar till snabbare åldrande.
 
Forskarna fann ett starkt och direkt samband mellan fenolinnehållet i örter och kryddor och deras förmåga att hämma bildningen av AGE föreningar. Kryddor som kryddnejlika och kanel hade fenolnivåer som var 30 procent respektive 18 procent, medan örter som oregano och salvia hade åtta respektive sex procent fenolinnehåll. Som jämförelse innehåller blåbär - som är allmänt känd för sina antioxidantegenskaper - ungefär fem procent fenol. Fenolnivåerna avser torr substans.
 
Olika fenoler absorberas olika av kroppen och har olika verkningsmekanismer, så det är sannolikt att en mängd olika kryddor kan ge maximal nytta. Genom att använda olika örter och kryddor i sin matlagning skulle man kunna dubbla eller tredubbla det medicinska värdet på måltiden utan att öka kaloriinnehållet.
 
Genom att ha kontroll på sitt blodsocker kan man också minska risken för hjärtskador associerade med diabetes och åldrande. Högt blodsocker ökar risken för hjärtsjukdomar delvis på grund AGE-föreningar i blodet och i blodkärlen. AGE föreningar förvärrar åderförkalkningen.
 
Kanel sänker blodsockret genom att agera på flera olika nivåer: Magsäckstömningen saktas ner för att minska det kraftigt höjda blodsockret efter måltiden och därmed förbättras insulinkänsligheten. Kanel ökar också antioxidantförsvaret.
 
Hargrove påpekar att människor har konsumerat örter och kryddor i tusentals år, de kan ätas utan risk för bieffekter som följer med medicinerna.
 
- Kryddväxter och kryddor är i allmänhet säker och beprövad i kost, säger han.
 
Dom flesta människor äter inte rekommenderade fem portioner frukt och grönsaker per dag. Men genom att använda örter och kryddor istället för salt så kan man öka den näringsmässiga kvaliteten på sina måltider.
 
 
Källa: University of Georgia
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 
Populäraste recepten idag
Fylld aubergine
Gulashsoppa
Lågkalorigodis med ananassmak
Honungsmarinerad rödbetssallad med chèvre och valnötter
Mangofrukost

Populäraste artiklarna idag
Renée Voltaire: Mer hjärta i ekologisk produktion
Så grillar du säkert med gasolgrillen
Powerfood - mat för viktminskning

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste e-korten idag



















Hälsokost, raw food, ekosmink på plushälsa>>

© Copyright 2010 sund.nu | Om cookies | Sitemap