sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Resor
Shop
Tävling
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Aktuellt
Viktminskning
Sömn
Stress
Cancer
Diabetes
Hjärt- och kärlhälsa
Håranalys visar på samband mellan kronisk stress och hjärtinfarkt
Dra ner på chips och pommes frites och minska risken för hjärtinfarkt
Många 60-åringar har farligt högt blodtryck utan att veta om det
Kakao är bra för hjärtat
GI-diet kan skydda kvinnors hjärtan
Håll koll på ditt blodtryck och minska risken för hjärtattack
Muskelcellerna styr fettupptaget
Medicinsk yoga sänker blodtryck och stressnivån
Ny metod ska förhindra hjärtinfarkter
Mat, motion och hälsa - så kan du rädda ditt hjärta
Visa alla
 
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Alkohol
Nikotin
Spelberoende
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta

Skribent: Anna Bengtsson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-06-07
Kakao är bra för hjärtat
Ät choklad 2-3 gånger per vecka och skona hjärtat. Det visar svensk forskning.
 
Kakao är bra för hjärtat

Fotograf:
P-O Bergström

Kakao visade sig vara särskilt bra för personer som överlevt en hjärtinfarkt.
 
Forskare vid Karolinska Institutet upptäckte att de som äter choklad 2-3 gånger per vecka löper mindre risk att dö i hjärtsjukdom än de som inte äter choklad alls.
 
Forskningen är gjord på cirka 1000 svenska hjärtpatienter som drabbats av hjärtinfarkt under åren 1992-1994. Patienterna genomgick hälsokontroller och rapporterade sin chokladkonsumtion till forskningsteamet.
 
Efter åtta år gjordes en uppföljning och man fann då att de patienter som överlevt en hjärtinfarkt och åt choklad flera gånger i veckan hade betydligt mindre risk att dö av hjärt-kärlsjukdom än de som inte åt choklad.
 
Studien är den första som visar på ett samband mellan chokladkonsumtion och hjärtinfarktpatienters hälsa.
 
Forskarna tror att det är kakaons antioxidanter som har den välgörande effekten på hjärtat.
 
 
Fakta:
Läs mer:
Länk till studien>>
 
Sänk blodtrycket med kakao>>
 
Flavonolrik kakao sänker blodtrycket på bara två veckor>>
 
Slipp rethosta med choklad>>
 
Maten som håller dig frisk>>
 
Chokladrecept
Här hittar du nyttiga chokladrecept
 
Chokladbräckmed havre och linfrö>>
 
Chokladflakes>>
 
Blåbärskeso med mörk choklad och mandel>>
 
Chokladris med mandel och aprikos>>
 
Frukt doppad i mörk choklad>>
 
Kakaobollar med torkad frukt>>
 
Aprikos- och apelsinkonfekt>>
 
Aprikos- och mandelklickar>>
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 
Populäraste artiklarna idag
Höga E-vitaminnivåer i blodet kopplas till minskad risk för Alzheimers
Dra ner på chips och pommes frites och minska risken för hjärtinfarkt
Minskning av utsläpp bromsas av tyngre och starkare bilar

Mest kommenterade artiklarna
Att banta lönar sig oavsett bantningsmetod
Sömnapné – en behandlingsbar folksjukdom
Immunförsvaret aktiverat vid schizofreni
Hjärta och kärl mår bra av din favoritmusik

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »



















Hälsokost, raw food, ekosmink på plushälsa>>

© Copyright 2010 sund.nu | Om cookies | Sitemap