Skribent: Kicki Blom
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 11/11/2003
Uppdaterad: 8/2/2007

När känslor dövas med mat

Många som överäter har samma problem: Maten ska vara lösningen på alla problem. Den ska trösta, lugna, glädja och pigga upp.
– Ofta ersätts de känslomässiga behoven med mat, säger Pia Kinde som är psykosyntesisk samtalsterapeut.
 
Du vill få sundare vanor och tänker ”inte äta chips, inte äta bakelse” flera hundra gånger om dagen. Var går tankarna? Jojomensan, rakt till chipspåsen och bakelsen! Pia Kinde jobbar just nu med Kerstin Nyström i Vikta, och hon har personliga erfarenheter som hon delar med sig av.
– Jag vill få människor med viktproblem att flytta fokus. Ofta är de helt fixerade vid vågen, maten och vikten. Det är det första de tänker på när de vaknar och det sista när de somnar. Jag lägger inget fokus på vad deltagarna väger eller äter många av dom är redan experter på kost! Dom har ju gått igenom allt, men lyckas ändå inte gå ner eller behålla den vikt de nått.
Pia Kinde betonar dock att kunskap om mat och motion självklart är viktigt, men att just hon börjar från ett annat håll.
 
Bakomliggande orsaker
Den metod som Pia Kinde använder utgår ifrån att överätning eller fetma bara är ett symptom för något annat, något bakomliggande. Hon har sett ett tydligt mönster bland kursdeltagarna.
– Väldigt ofta handlar det om kvinnor som sedan barnsben tagit ett stort ansvar för alla och har svårt att be om hjälp. De har varit den duktiga flickan som lyckats med mycket genom att vara till lags. De är dåliga på att sätta gränser mot andra, och det tar sig uttryck i att de låter andra behandla dem lite hursomhelst. För en del kan maten bli ett område där de tycker att ingen annan ska bestämma ur frustrationen i att inte ha makt över sitt liv kan ätandet bli som ett uppror.
 
Den onda matspiralen
Nästan alltid utlöses ätandet av en känsla av obehag hos dessa människor. Kanske rör det sig om en känsla av otillräcklighet eller sorg. Suget kommer och chokladkakan som legat gömd under müslin är blixtsnabbt framme. Och då kommer nästa negativa tanke.
– Då tänker dom: "Inte nog med att jag är tjock, jag är karaktärslös också. Det är ingen idé att ens försöka." De dömer sig själva hårt, får en obehagskänsla och dövar den med mat. Av ätandet dömer de sig själva ännu hårdare och äter ännu mer och så vidare och så vidare. Så är den onda matspiralen i gång.
Hon menar vidare att det finns en slags straffvinst i det här beteendet, som kan komma från barndomen.
– Väldigt ofta "löser" föräldrarna barnens problem med mat. När barnet är argt eller ledset är det väldigt vanligt att man får det lugnt med löfte om en glass eller godis.
 
Leva i nuet
Det är vid själva triggern, den utlösande faktorn, som Pia Kinde anser att man ska ta tag i problemet.
– Det handlar om en grundläggande fråga, nämligen "Vad känner jag just nu?" Där börjar insikten, säger Pia Kinde tvärsäkert.
Man ska sedan börja kartlägga vad det är som utlöser ätbeteendet. Är det till exempel när jag stressar, känner krav, när jag är ledsen eller känner mig utanför? Vilket känslomässigt behov ersätter jag med mat? När jag är ledsen är det ju tröst och inte kladdkaka jag behöver. När jag är trött behöver jag vila och inte ostbågar.
– Greppa det inre självpratet och tryck på stopp på det där kassettbandet som mal om och om igen! Många ställer livet på vänt och tänker att då när jag gått ner i vikt, då kommer jag att orka motionera och allt kommer att bli bra, och det är inte realistiskt. Det är viktigt att tänka i nuet, nu ska jag ut och gå! Odla ett intresse gillar du att sy eller måla, så gör det! När man gör något man tycker om glömmer man tiden. Fokus flyttas från mat för en stund.
Likaså menar hon att en stor förändring ligger i att byta ut alla "borde" och "måste" mot vill. Jag borde inte äta bättre, jag vill äta bättre!
 
Medvetet ätande
När man förstår varför man äter kan man börja jobba på själva grundproblemet. Det omedvetna ätandet blir då medvetet, och det är slut på ändlösa bantningsmetoder och jojobantning.
– Men man ska inte tro att det här går över en natt, det tar tid att bygga upp ett självförtroende och att erövra sitt liv. Insikterna är inte alltid så roliga, men det finns ingen annan som kan göra förändringarna än en själv.
 
 
 
 
 
Fakta:
Medvetandegör ditt ätande
 
I ätsituationen:
Vad känner jag just nu? Är jag ledsen, trött, stressad? Vad behöver jag just nu? Tröst, vila, en promenad? Vad vill jag, vill jag äta eller inte?
 
I ett större perspektiv:
I vilka situationer äter jag? Kartlägg ditt ätbeteende! Hur fungerar min kropps signaler? Törst och hunger. Vad vill jag uppnå med att gå ner i vikt? Vad händer när jag misslyckas och vad händer när jag lyckas?
 
Bli medveten och lär dig att lita på dig själv! Ha tålamod och låt det ta tid! Var realistiskt och ärlig!
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
7/26/2009 3:33:18 PM - ida
precis
känner igen mig precis
 
7/8/2009 6:01:45 PM - nina
eget ansvar
egentligen sätter vi kraven själva. ingen tvingar en oftast till så mycket som man tror. Sänk kraven och ha kul istället
 
7/7/2009 7:19:11 PM - Michael
mat
Jag tror att orsaken till alla psykologiska problem är att samhället, median etc, sätter väldigt stora krav på människan. Man ska se bra ut, ta hand om familj och jobb, i andra ord göra hundra saker samtidigt. Detta leder ofta till stress, depressioner och ätstörningar.
 
3/18/2009 11:59:47 AM - E
TACK!
Jätte bra artikel!!!! :)
 
Kommentera denna artikel