Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-01-15

Sömn är bästa stresshanteringen

Avslappning i all ära. Men den bästa formen av stresshantering är att sova mer. Det menar Samuel Lindholm, psykiatriker och författare till boken "Från sömnlös till utsövd".
 
Sömn är bästa stresshanteringen
Det främsta syftet med att sova är att ge oss återhämtning för både kropp och själ. Samtidigt är sömnen något av det som ofta kommer i kläm för den som har för mycket att göra.
 
– Den som sover ordentligt kan i princip inte bli utbränd. Sömnbristen gör att du blir mindre effektiv, vilket gör att stressen ökar ännu mer. Du hamnar i en ond cirkel helt enkelt. Då hjälper inte många av de tekniker som ingår i traditionell stresshantering, säger Samuel Lindholm.
 
Minskad risk för utbrändhet
Han ser inga problem med mer traditionell stresshantering som avslappning eller tidsplanering. Däremot menar han att detta aldrig får bli en ursäkt för att sova för lite.
 
– Den bästa stresshantering man kan ägna sig åt är en god sömn. Den som sover ordentligt kan i princip inte drabbas av utbrändhet, eller utmattningsdepression som det egentligen heter.
 
Enligt Samuel Lindholm är sömnproblem ofta lättare att komma tillrätta med än vad många tror, även när det gäller svåra besvär.
 
Mycket forskning
 
– Det finns en hel del forskning kring vad som fungerar bäst för att komma tillrätta med den typ av sömnproblem som vi kallar insomni, vilket innebär att du har svårt att somna eller vaknar upp för tidigt och inte känner dig utvilad på dagarna. Men många människor med sömnproblem känner inte till de här metoderna, vilket är synd eftersom de ofta har en så kraftfull effekt, menar Samuel Lindholm.
 
De tekniker som har störst effekt på sömnproblem handlar om att reglera tiden i sängen och ställa in den inre biologiska klocka som styr vår vakenhet. Det är också viktigt att se över de tankar som påverkar sömnen negativt.
 
Självhjälp som hjälper
Han tycker att personer med sömnproblem i första hand bör vända sig till sin vårdcentral. Därefter kan det vara en god idé att kontakta en terapeut med inriktning mot så kallad kognitiv beteendeterapi, KBT, för att få hjälp.
 
För den som inte har möjlighet till detta kan ett alternativ vara att ta hjälp av någon form av självhjälpsprogram, till exempel boken ”Från sömnlös till utsövd” som Samuel Lindholm varit medförfattare till.
 
 
Fakta:
 
Här kan du köpa boken
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel