Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-04-11

IT-stress på jobbet försämrar hälsa och produktivitet

Teknik som strular, ett oavbrutet flöde av e-post som kräver svar, ständig uppkoppling och information, sociala medier som ska uppdateras, mobiler som ringer – skälen till att känna sig stressad av informationsteknologin kan vara många.
 
IT-stress på jobbet försämrar hälsa och produktivitet
Tekniken medför mycket positivt, men leder också till att människor drabbas av så kallad IT-stress. Ett problem som det hittills har pratats lite om.
 
IT-stress kan precis som annan negativ stress leda till både psykiska och fysiska åkommor och sjukdomar, som sömnproblem, nedstämdhet, minnesstörningar och en ökad belastning på hjärt-kärlsystemet.
 
Tydliga rutiner underlättar
Krister Skoglund, projektledare på Prevent, menar att man kan komma långt med relativt små åtgärder. Det kan bland annat handla om att upprätta tydliga rutiner och policyer på arbetsplatserna, till exempel kring användandet av sociala medier och hur snabbt man bör besvara frågor via e-post.
 
– Det finns också mycket som man kan göra själv, till exempel bestämma sig för att inte titta på arbetsrelaterad e-post på kvällar eller helger. Arbetslivet har blivit allt tuffare och de flesta av oss behöver tid för avkoppling, säger Krister Skoglund.
 
IT-stress leder till sämre effektivitet
Enligt Bengt Arnetz, professor i socialmedicin vid Uppsala Universitet, riskerar IT-stress att leda till försämrad hälsa för enskilda och i förlängningen till produktionsbortfall och sämre effektivitet på arbetsplatserna.
 
– Problem som rör IT-stress är väsentliga arbetsmiljöfrågor som det är hög tid att göra något åt. Det finns en stor kunskap bland forskare inom området, men överföringen av den kunskapen till arbetsplatserna fungerar inte bra, säger Bengt Arnetz.
 
Så minskar du din IT-stress:
 
1. Var tydlig mot din chef om vad som stressar dig på jobbet.
2. Se till att du får den kompetensutveckling du behöver för att behärska och förstå de IT-system som används.
3. Var noga med att ta raster på jobbet och att skilja mellan arbetstid och fritid.
 
Källa: Prevent
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2011-04-12 08:11:11 - Monica
IT-strul
På något sätt så har det blivit "fint" att koppla upp sig på helger och ledighet. Mail som är daterade lördag-söndag eller sent på kvällar verkar ha stor STATUS på min arbetsplats. Det visar att man är en bra och hängiven medarbetare. Jag blir bara grinig...jag har ett eget liv också som jag vill ta vara på!
 
Kommentera denna artikel