sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Forskning
Valnötter och valnötsolja är bra för hjärtat
Nypon sänker kolesterol och blodtryck
Matguide för hjärnan
Minska risken för depression med Medelhavsdieten
Citrusfrukter minskar risken för stroke
Jordgubbar och blåbär bra för hjärthälsan
En portion broccoli ger skydd mot prostatacancer
Mat som sänker högt kolesterol
Omega 3-fett gör att pensionärer lever två år längre
Med rätt kvällsmat äter du mindre lunch
Visa alla
 
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Annethe Åhrberg Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-04-12
Koffein höjer blodsockret
Kaffe med koffein innan frukostflingorna gör att ditt blodsocker stiger med upp till 250 procent, jämfört med om du dricker koffeinfritt kaffe eller inget alls.
 
Koffein höjer blodsockret

Kanadensiska forskare vid Guelph Universitet lät 10 friska män dricka kaffe med koffein, koffeinfritt kaffe eller placebo (vatten) innan frukost med högt eller lågt GI.
 
De drack kaffe eller placebo 1 timme innan de åt frukost. De fick antingen flingor med högt GI eller lågt GI. Portionen innehöll cirka 75 gram kolhydrater. De som fick kaffe drack motsvarande 2 koppar var.
 
Forskarna tog blodprover under flera timmar för att följa nivåerna av koffein, blodsocker och insulin.
 
- Vi fann att både insulinsresistens, blodsocker- och insulinnivåerna steg dramatiskt om personerna som åt flingorna druckit kaffe med koffein innan frukosten, säger Terry Graham, professor i hälsa och nutritionsforskning vid Guelph universitet.
 
Man såg också att de som drack kaffe med koffein hade högre blodtryck än de som drack koffeinfritt kaffe.
 
Enligt professor Graham är det koffeinet som höjer blodsockret. Koffeinet gör oss insulinresistenta vilket leder till högre blodsockernivåer.
 
- Det är ingen fara för friska personer, men för personer i riskzonen för diabetes blir det en extra belastning. I det långa loppet ökar koffeinet risken och man bör överväga att dricka koffeinfritt kaffe, säger Terry Graham till kanadensisk press.
 
Han anser också att fler studier behövs innan man med säkerhet kan säga att koffein är en riskfaktor för insulinresistens.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 


Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste e-korten idag












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap