sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Tonåringar behöver stöd men inte kontroll
Kaffe och te påverkar fostret
Inaktiva tonåringar riskerar sjukdomar i medelåldern
Våldsamma TV-spel ger ökad aggressivitet
Bra familjepolitik kan ge balans mellan arbete och familj
Huvudlöss drabbar vart fjärde barn
Ät folat och få högre betyg
Musik i tidig ålder ger stora fördelar
Tjejer känner mer stress än killar på högstadiet
Amning minskar risken för övervikt hos barnet
Visa alla
 
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Porträtt
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

Skribent: Anna Bengtsson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-10-29
Ät folat och få högre betyg
Ungdomar som äter mat med mycket folat lyckas bättre i skolan. Det visar en svensk studie vid Örebro universitet.
 
Ät folat och få högre betyg

Forskarna jämförde bland annat intaget av folat, den naturliga motsvarigheten till folsyra, och skolbetyg hos 386 svenska 15-åringar.
 
Sambandet mellan ett högt intag av folat och höga betyg var tydligt även efter att andra faktorer, som exempelvis social och ekonomisk bakgrund, vägts in.
 
- Hjärnan och de kognitiva förmågorna fortsätter att utvecklas under tonåren, men ingen tidigare studie har undersökt om intaget av folat påverkar studieförmågan hos ungdomar.
 
Oklart vilka mekanismer
Forskarna kan dock i dagsläget inte dra några slutsatser om vilka färdigheter som påverkas mest av folat.
 
- Det finns många faktorer som inverkar på resultaten i skolan, som exempelvis minne, uppmärksamhet, språklig förmåga. Men det krävs en helt annan typ av studier för att kunna definiera exakt vilka mekanismer det handlar om, säger Anita Hurtig-Wennlöf, forskare i biomedicin vid Örebro universitet.
 
Mest folat finns i grönsaker, frukt och bär, juice och fullkornsbröd, lever och bönor, men även andra livsmedel innehåller mindre mängder.
 
Bra start i livet
- De ungdomar som åt mycket grönsaker och frukt hade ett högre intag av folater. Men huvudkällan för folat var olika mejeriprodukter, helt enkelt eftersom ungdomarna konsumerade så stora mängder av dessa och så jämförelsevis lite av goda folatkällor, berättar Agneta Yngve, professor i nutrition och hälsokommunikation vid Högskolan i Akershus och docent och gruppledare vid Karolinska Institutet, en av forskarna bakom studien.
 
Resultaten av studien visar, enligt forskarna, hur viktigt det är med bra skolmat och goda matvanor i hemmet för att ge ungdomar en bra start i livet.
 
Deras förhoppning är att folatens betydelse ska tydliggöras i de råd och rekommendationer runt kost som ges till både föräldrar och skola.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
11/4/2012 5:03:33 PM - anonym
Folat
Kan Ni inte ge exempel på mat med mycket folat i?
 
11/4/2012 5:03:17 PM - anonym
Folat
Kan Ni inte ge exempel på mat med mycket folat i?
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
För mycket fett ökar risken för diabetes
Mättat fett kan kopplas till sjukdom
Det är genernas fel
Barn som bor med båda föräldrarna mår bättre

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap