sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Ny studie bekräftar hur diabetes typ 2 utvecklas
Protein inblandat i uppkomsten av diabetes typ 2
Styrketräning minskar risken för diabetes typ 2
Mat med lågt glykemiskt index minskar risken för diabetes
Stress ökar risken för diabetes hos män
Hormonet glukagon är självreglerande
Bra mat och regelbunden träning skjuter upp diabetes i flera år
Testa ditt blodsocker för att upptäcka nedsatt glukostolerans
Gener kan ligga bakom att diabetiker svarar sämre på fysisk aktivitet
Grönsaker skyddar foster mot diabetes
Visa alla
 
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

Skribent: Carina Andersson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-08-16
För mycket fett ökar risken för diabetes
En ny studie visar att fet mat kan öka risken för diabetes. Anledningen är att för mycket fett i blodet kan hindra kroppen från att producera rätt mängd insulin.
 
För mycket fett ökar risken för diabetes

Socker i blodet regleras normalt av betaceller i bukspottkörteln. Om blodsockret är för högt släpper bukspottkörteln ifrån sig hormonet insulin, som hjälper kroppen att sänka blodsockerhalten i blodet.
 
Den nya studien visar att när det finns för mycket fett i i blodbanan så störs de celler som producerar insulin. De reagerar inte längre på blodsockret, vilket i sin tur kan öka risken för diabetes.
 
De amerikanska forskarna gav en fettrik kost till möss och undersökte därefter cellerna som producerar insulin. När mössen fick äta mycket fett fick de mer blodfetter, och då blev insulincellerna sämre på att känna av blodsockret. Och när insulincellerna fungerade sämre utvecklade mössen diabetes.
 
Forskarna undersökte även prover av mänskliga celler i bukspottkörteln och såg samma effekt.
 
Forskarna lyckades också genetiskt manipulera cellerna så att mössen inte fick diabetes, fast de åt mycket fett, något som kan få betydelse för att utveckla framtida mediciner.
 
- Den här studien är oerhört intressant därför att man har kunnat identifiera proteiner och processer som man skulle kunna försöka manipulera för att hitta behandling för sjukdomen, säger Hindrik Mulder, professor vid Lunds universitet, som forskar kring insulinceller, till Sveriges Radio.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
8/18/2011 11:15:21 PM - Gustaf Segerström
Orsak och verkan
Problemet om studien ska kopplas ihop med LCHF, är att den också innehöll förbannat mycket kolhydrater.
 
Kolhydrater och fett är aldrig en bra kombination och inte heller kolhydrater och lite fett. Den som däremot samtidigt minimerar kolhydratintaget och samtidigt höjer fettintaget, brukar istället kunna sänka sitt behov av insulin betydligt. Många typ 2:or kan till och med ta bort insulinet helt och hållet och ibland även en och annan typ 1:a. Om detta sedan är ett sämre alternativ för diabetikerna än den kolhydratkost de rekommenderas äta, som också gör att många blir blinda, dementa, får amputera lemmar och får hjärtinfarkt i högre utsträckning med mera, får artikelförfattaren själv avgöra.
 
Gustaf Segerström, Fettdieten.se
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Diabetespatienter allt friskare
Små barn stora bekymmer
Behandling mot benskörhet kan lindra ledgångsreumatism
Bra mat och regelbunden träning skjuter upp diabetes i flera år

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap