sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Kvinnor som överlevt bröstcancer bör inte äta feta mejeriprodukter
Blodkärl i tumör hindrar cancercellers spridning
Grönsaker kan minska risken för bröstcancer
Nytt test hittar skadliga cellförändringar hos gravida
Hudbakterier kan ligga bakom prostatacancer
Borsta tänderna och minska risken för cancer
Cellprovskontroll räddar liv på fler än ett sätt
Fikabröd ökar risken för livmodercancer
Äggstockscancer - Den tysta cancern
Lägre risk att insjukna men högre risk att dö i bröstcancer för lågutbildade och utlandsfödda kvinnor
Visa alla
 
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-11-24
Sött ökar risken för cancer i bukspottkörteln
Hög konsumtion av söta livsmedel ökar risken att drabbas av cancer i bukspottskörteln visar en studie från Karolinska Institutet. Rikligt intag av läskedrycker, fruktkrämer och socker i kaffet är tre vanliga sätt att höja risken.
 
Sött ökar risken för cancer i bukspottkörteln

Cancer i bukspottskörteln är en mycket farlig cancerform som troligen kan framkallas av att bukspottskörteln producerar förhöjda mängder insulin som följd av en rubbad glukosmetabolism.
 
Ett välkänt sätt att öka insulinproduktionen är att äta mycket socker. I en stor studie vid Karolinska Insitutet fann forskarna att konsumtionen av söta livsmedel påverkar risken att drabbas av cancer i bukspottskörteln.
 
Studien startade hösten 1997 då forskarna lät nästan 80 000 friska kvinnor och män besvara en enkät om sina kostvanor. Gruppen följdes sedan upp fram till och med juni 2005. Enligt cancerregistret hade då 131 personer ur studiegruppen drabbats av cancer i bukspottskörteln.
 
Forskarnas analyser visade att risken att drabbas av cancer i bukspottskörteln påverkades av mängden socker i kosten. Störst risk hade de som drack mycket läsk eller saft. Den grupp som uppgav att de drack läskedryck eller saft 2 ggr/dag eller oftare hade 90 procent ökad risk jämfört med dem som aldrig drack dessa drycker.
 
Personer som tillsatte socker till mat eller dryck, exempelvis till kaffe, minst 5 gånger om dagen uppvisade en riskökning på 70 procent jämfört med dem som aldrig tillsatte socker.
 
Även de som åt fruktkrämer minst en gång om dagen hade en förhöjd risk - de drabbades av cancerformen 50 procent oftare än dem som aldrig åt fruktkrämer.
 
Trots att risken att drabbas av cancer i bukspottskörteln är relativt liten är det viktigt att öka kunskapen om riskfaktorerna bakom sjukdomen, menar Susanna Larsson, en av forskarna bakom studien.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Diabetespatienter allt friskare
Små barn stora bekymmer
Behandling mot benskörhet kan lindra ledgångsreumatism
Bra mat och regelbunden träning skjuter upp diabetes i flera år

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap