sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Bantningsmedel med 2,4-dinitrofenol är livsfarligt
Motion i kombination med kalorifattig diet ger bäst resultat på vikten
Antal överviktiga per land
Överviktiga motiveras av röntgenbilder
Nyupptäckt fettcell viktig för viktminskning
Fetma lättare att behandla för barn än tonåringar
Vetskapen om antal kalorier ändrar matintaget
Behandling av fetma och diabetes med nyupptäckt protein kan bli möjligt
Nyckeln till viktminskning är beteendeförändring och disciplin
Livsstilsbehandling ger viktminskning hos tjocka barn
Visa alla
 
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-05-05
Tjock om magen? Välj rätt fett och minska riskerna
Fleromättat fett minskar leverförfettning hos personer med bukfetma, även om de inte går ner i vikt. Det visar Uppsalaforskare i en oberoende koststudie som publiceras i majnumret av den vetenskapliga tidskriften American Journal of Clinical Nutrition. Valet av fett kan därmed även ha betydelse för att minska risken för vuxendiabetes.
 
Tjock om magen Välj rätt fett och minska riskerna

Fett i levern har starkt samband med ämnesomsättningsrubbningar som förhöjda blodfetter och nedsatt förmåga att reglera blodsockret.
 
Orsaken är okänd, men en ökad fettmängd i lever och buken antas kunna bidra till att vissa människor drabbas av vuxendiabetes (typ 2-diabetes). Både stora mängder fett eller socker i kosten har tidigare kopplats till ökad fetthalt i levern, men huruvida typen av fett kan spela roll är hittills okänt.
 
Solrosolja
I den aktuella studien, utförd vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset i samarbete med Karolinska institutet, undersöktes hur två olika koster innehållandes olika typer av fett påverkar mängden leverfett, mätt med magnetkamera.
 
67 personer lottades till att under 10 veckor antingen äta en kost rik på fleromättade fetter från solrosolja, eller en kost rik på mättade fetter från animaliska livsmedel som till exempel smör.
 
I studien ingick kvinnor och män med bukfetma, varav 15 procent hade typ 2-diabetes. Målet var att endast typen av fett i maten skulle skilja sig mellan testgrupperna, medan andelen från kolhydrater, fett och protein var lika i grupperna. Deltagarna skulle också hålla kroppsvikten oförändrad och andra levnadsvanor konstanta under studien.
 
Resultaten visa att båda grupperna hade oförändrad vikt efter 10 veckor, men gruppen som fick äta fleromättat fett hade minskat mängden leverfett med upp till en tredjedel jämfört med gruppen som åt mycket mättat fett.
 
Fleromättat fett ledde även till förbättrade blodfetter samt tecken på förbättrad känslighet för insulin och minskad inflammation i kroppen.
 
- Att gå ned i vikt minskar mängden fett i levern, men dessa nya resultat visar att även kostens sammansättning är av betydelse för att minska fettet i levern hos personer som inte går ned i vikt, säger docent Ulf Risérus.
 
Byt fett
Forskarnas slutsats är att det därför kan vara värt att se över matens fettkvalitet och byta ut en del fett från exempelvis smör och kött mot fleromättade växtfetter för att förebygga fettlever och på längre sikt möjligen även typ 2-diabetes.
 
- De omättade fetterna som användes i denna studie var av typen omega-6, men kosten bör även innehålla omega-3-fetter som finns i fisk och rapsolja, säger Ulf Riserus.
 
Ett högt intag av fleromättat fett har i flera tidigare studier kopplats till minskad risk för både typ-2 diabetes och hjärtkärlsjukdom.
 
I tidigare studier har man förklarat den minskade risken för hjärtkärlsjukdom med sänkta kolesterolhalter i blodet, men denna studie visar även på andra hälsoeffekter av fleromättat fett som minskat leverfett och dämpad inflammation.
 
- Flertalet tidigare fettstudier handlar om omega-3 fetter, men vi behöver också lära oss mer om omega-6 fetternas och olika typer av mättade fetters hälsoeffekter.
 
Fakta:
Läs mer om fett:
 
Välj rätt när du väljer fett>>
 
Fettrik kost under graviditet ökar risken för diabetes hos barnet>>
 
Omega-3 fett från fisk minskar inte inflammationer>>
 
Transfetter - vad är det och var finns det?>>
 
Fettceller – vänner eller fiender?>>
 
Störningar i fettcellerna kopplas till fetma och diabetes>>
 
Så får du i dig fleromättat fett
Här är exempel på nyttig mat som innehåller fleromättat fett:
 
• fet fisk som lax, makrill, sill, strömming och sardiner
• skaldjur
• vissa alger
• rapsolja
• linfrö och linfröolja
• valnötter
• bladgrönsaker
• sesamfrö och sesamfröolja
• rapsolja
 
Varför behöver vi fleromättat fett?
De flesta fetter som behövs kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget är de två moderfettsyrorna i omega-3 (alfa-linolensyra) och omega-6 (linolsyra) familjerna.
 
De är livsnödvändiga och kan inte tillverkas av kroppen utan vi måste få i oss dem via maten.
 
Omega-3 och omega-6 har många olika uppgifter i kroppen. De behövs bland annat för att hjärnan och ögonen ska kunna utvecklas och fungera som de ska och för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. De påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar.
 
Omega-3 minskar blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp. För foster och små barn är omega-3 och -6 nödvändiga för att de ska växa och utvecklas normalt.
 
 
Källa: Livsmedelsverket
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Fettrik kost sänkte blodsockret hos diabetiker
Därför riskerar diabetiker att amputera tår eller fot
Förlamad styr datorn med tanken
Ny metod kan testa allergi framkallande ämnen utan djurförsök

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap