sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Ny studie bekräftar hur diabetes typ 2 utvecklas
Protein inblandat i uppkomsten av diabetes typ 2
Styrketräning minskar risken för diabetes typ 2
Mat med lågt glykemiskt index minskar risken för diabetes
Stress ökar risken för diabetes hos män
Hormonet glukagon är självreglerande
Bra mat och regelbunden träning skjuter upp diabetes i flera år
Testa ditt blodsocker för att upptäcka nedsatt glukostolerans
Gener kan ligga bakom att diabetiker svarar sämre på fysisk aktivitet
Grönsaker skyddar foster mot diabetes
Visa alla
 
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-05-05
Minska fett eller kolhydrater likvärdigt vid diabetes
Att dra ner lite på fettet eller minska lite på kolhydraterna sänker långtidsblodsockret och vikten ungefär lika mycket hos vuxna med typ 2-diabetes. Mycket grönsaker, baljväxter och fisk kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom vid diabetes.
 
Minska fett eller kolhydrater likvärdigt vid diabetes

SBU:s rapport om kost vid diabetes visar att det finns ett begränsat vetenskapligt stöd för delar av dagens kostrekommendationer för personer med diabetes – nämligen att man bör äta grönsaker, baljväxter och fisk.
 
Det kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom och kanske också minska dödligheten. Däremot går det inte att säga något om råd om fullkornsprodukter och fettmängd.
 
När det gäller vilken typ av näringsämnen som är bäst att äta – kolhydrater eller fett – visar genomgången att det har likvärdiga positiva effekter på vikten och långtidsblodsockret att minska lite på fettet som att äta måttlig mängd kolhydrater vid diabetes typ-2.
 
Däremot återstår frågan om hur kost med extremt lite kolhydrater men mycket fett påverkar personer med diabetes. Här saknas studier av tillräckligt hög kvalitet och studier med lång uppföljningstid som kan visa om det finns risker och följdsjukdomar.
 
De personer med diabetes som regelbundet konsumerar någon mängd alkohol löper mindre risk att insjukna och dö i hjärt-kärlsjukdom än personer som inte dricker alls. Det vetenskapliga stödet för detta är måttligt starkt. Den som ger råd om alkohol måste förstås ändå ta hänsyn till om det finns andra skäl till återhållsamhet, till exempel graviditet eller riskbruk. Det finns också måttligt starkt vetenskapligt stöd för att kaffe har en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
 
För personer med nedsatt förmåga att bryta ner glukos kan så kallad livsstilsbehandling skydda mot utveckling av diabetes. Behandlingen innehåller fysisk aktivitet kombinerat med råd om att minska på fettet i kosten och att äta mer fibrer.
 
SBU är en statlig myndighet som kritiskt granskar sjukvårdens metoder och utvärderar nytta, risker och kostnader.
 
Fakta:
Omkring 4 procent av alla svenskar har diabetes mellitus. Den vanligaste formen är typ 2-diabetes. Gemensamt för all diabetes är att glukoshalten i blodplasman är för hög. Vid typ 2-diabetes är känsligheten för insulin nedsatt.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Nya forskningsfynd ritar om anatomin i bukspottskörteln
Den svenska folkhälsan
Idrottare löper ökad risk för spelberoende
Vad är njursten och hur undviker man njursten?

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap