| Skribent: Annethe Åhrberg |
A B C |
|
 |
| Stenålderkost - bra för hjärthälsa och vikt |
| Minska 2,5 kilo på 3 veckor, sänk blodtrycket och förbättra din hjärthälsa. Det resultatet får du genom att äta stenålderskost visar forskning. |
| |
| Forskare vid Karolinska institutet lät 20 friska testpersoner äta som på stenåldern under tre veckor. Stenålderskost består av magert kött, fisk, frukt, bär, grönsaker och nötter. Vid start fick personerna bland annat väga sig, mäta blodtryck, BMI och kolesterol. Efter tre veckor hade 14 personer, fem män och nio kvinnor, slutfört dieten. Forskarna kunde då se att gruppen gick ner 2,3 kg i vikt, sänkte systoliska blodtrycket med 3 mmHg och sänkte sina nivåer av en substans som är känd för att orsaka dödliga blodproppar med hela 72 procent. Det här fick dom äta: färsk och fryst frukt och bär färska och frysta grönsaker magert kött osaltad fisk tomater på burk citron- och limejuice kryddor kaffe och te utan socker och mjölk max 2 potatisar per dag 1 portion fett kött i veckan någon dag i veckan lite torkad frukt behandlat kött, typ köttfärs, var okej någon dag i veckan Förbjuden mat spannmål bröd bönor salt jordnötter mejeriprodukter (ost, smör, mjölk, yoghurt etc) kolhydrater som pasta och ris korv alkohol socker juice |
| |
| Ytterligare information » |
| |
| Fakta: |
| Läs mer: Paleolitisk kost - den ursprungliga födan>> Ätstörningen som försvann>> |
| |
| |
| Kommentarer på denna artikel |
| |
| 1/27/2012 1:51:08 AM - JBybuEkDE |
| vQTfapiJZTawo |
| A pleasingly rtaioanl answer. Good to hear from you. |
| |
| 11/28/2008 12:53:30 PM - ALLAN |
| HAAJ |
| HAAAJ JAG TYCKERATT NI SKA SKRIVA MER OM VAD SOM E NYTTIGT OCH ONYTTIGT FöR HJäRTAT MEN DEN HäR SIDAN E JäTTEBRA I ALLA FALL :) |
| |
| Kommentera denna artikel |
|
|
| |