sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Ny studie bekräftar hur diabetes typ 2 utvecklas
Protein inblandat i uppkomsten av diabetes typ 2
Styrketräning minskar risken för diabetes typ 2
Mat med lågt glykemiskt index minskar risken för diabetes
Stress ökar risken för diabetes hos män
Hormonet glukagon är självreglerande
Bra mat och regelbunden träning skjuter upp diabetes i flera år
Testa ditt blodsocker för att upptäcka nedsatt glukostolerans
Gener kan ligga bakom att diabetiker svarar sämre på fysisk aktivitet
Grönsaker skyddar foster mot diabetes
Visa alla
 
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Nikotin
Alkohol
Porträtt
Spelberoende
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-05-10
Fettrik kost sänkte blodsockret hos diabetiker
Personer med typ 2-diabetes får vanligen rådet att äta en kost med lågt fettinnehåll. Nu visar en studie vid Linköpings universitet att mat med mycket fett och lite kolhydrater kan ha en bättre effekt på blodsockernivåerna.
 
Fettrik kost sänkte blodsockret hos diabetiker

Resultaten av en tvåårig koststudie ledd av Hans Guldbrand, distriktsläkare i Motala och Fredrik Nyström, professor i internmedicin, publiceras nu i den ansedda tidskriften Diabetologia.
 
I studien ingick 61 patienter med så kallad åldersdiabetes (typ 2-diabetes). De lottades till två grupper, där deltagarna fick äta antingen lågkolhydratkost eller lågfettkost.
 
I båda grupperna gick deltagarna ner i vikt med i snitt ungefär 4 kg. I gruppen som åt lågkolhydratkost sågs dessutom en tydlig förbättring av sockerkontrollen efter sex månader.
 
Lägre blodsocker och förbättrat kolesterol
Deras genomsnittliga blodsockernivå minskade från 58,5 till 53,7 millimol/mol (enheten för substansmängd). Det innebar att intensiteten i diabetesbehandlingen kunde minskas och insulinmängderna sänkas med 30 procent.
 
Trots ökat intag av fett med större andel mättade fettsyror försämrades inte blodfetterna. Tvärtom ökade halten av det goda HDL-kolesterolet.
 
För lågfettgruppen uppmättes inga statistiskt säkra förbättringar, vare sig av sockerkontrollen eller blodfetterna.
 
– Man kan fråga sig om det verkligen är bra att rekommendera lågfettkost till patienter med diabetes, om de trots viktminskningen får varken bättre blodfetter eller blodsocker, säger Fredrik Nyström.
 
I lågkolhydratkosten kom 50 procent av energin från fett, 20 procent från kolhydrater och 30 procent från protein. För lågfettgruppen var fördelningen 30 procent från fett, 55–60 procent från kolhydrater och 10–15 procent från protein, vilket motsvarar den av Livsmedelsverket rekommenderade kosten i Sverige.
 
Deltagarna rekryterades från två vårdcentraler och samlades till fyra gruppmöten under studiens första år. Alla 61 deltagare var kvar vid uppföljningen.
 
– Till skillnad från de flesta andra studier av detta slag tappade vi inte några patienter alls, vilket borgar för en god kvalitet på våra data, säger Hans Guldbrand.
 
Fakta:
Läs mer om diabetes och dieter:
 
Ändrade kostvanor hos diabetiker gav resultat>>
 
Ursprunglig föda bra för diabetiker>>
 
GI-mat bättre än fibrer för diabetiker>>
 
Minska fett eller kolhydrater likvärdigt vid diabetes>>
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
5/10/2012 7:25:26 AM - Lena
Diabetes och lchq
Jag äter enligt LCHQ, det är typ GI men med bättre kolhydrater. Jag har fått mycket bättre blodsockervärden pga det!
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Frukt och grönsaker minskar risken för hjärtinfarkt hos kvinnor
Tonåringar som äter frukost är smalare
Trafik farligare för lungorna än vedeldning
Hög köttkonsumtion kopplas till tidigare pubertet hos flickor

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap