sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Forskning
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Annethe Åhrberg Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-06-10
Polyfenoler - en anledning att frossa i bär i sommar
Frukt och bär innehåller mängder av ingredienser som påverkar vår hälsa i positiv riktning. Vad sägs om att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och åldrande?
 
Polyfenoler - en anledning att frossa i bär i sommar

Fotograf:
Arlafoods

Frukt och bär är rika på kostfibrer, vitaminer och mineralämnen som främjar vår hälsa. Det är främst fenoler i frukt och bär som bidrar till hälsoeffekten. Speciellt höga halter av fenoler har bär som slånbär, nypon och slånaronia.
 
Fenoler i fokus
– Senare tids antioxidantforskning har särskilt fokuserat på den stora grupp som benämns fenoler eller polyfenoler, berättar Kimmo Rumpunen vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Oftast är det just de ämnena som bidrar mest till den antioxidativa aktiviteten hos frukter och bär.
 
Fenoliska ämnen, polyfenoler, finns i större eller mindre mängd i alla vegetabiliska livsmedel. Vi får i oss cirka ett gram per dag vilket förmodligen är alldeles för litet.
 
Fenoler har i olika studier visat sig ha förmåga att motverka oxidativ stress och verka antiinflammatoriskt. Dessutom förebygger de hjärtkärlsjukdom och vissa former av cancer, hämmar vissa ögonsjukdomar och motverkar åldrande.
 
Särskilt fenolrika är slånbär, nypon och slånaronia. Därefter kommer rosenkvitten, fläder, björnbär, blåbär, lingon, röda vinbär, hallon, jordgubbar, svarta vinbär och äppelskal. Sist i raden kommer havtorn, rönnbär, krusbär, plommon, apelsin och vindruva.
 
I ett forskningsprojekt fick möss förebyggande äta nypon och laktobaciller, varefter tjocktarmsinflammation framkallades. Både nypon och probiotika visade sig kunna minska inflammationen, separat eller i kombination med varandra.
 
Så får du i dig mer bär
  • Se till att alltid ha bär hemma
  • Åk på självplock eller odla själv
  • Toppa filen eller gröten med bär
  • Baka med bär
  • Ät bär som efterrätt
  • Prova frysta bär framför teven istället för snacks
  • Bestäm i förväg vilka bärsorter du ska prova under veckan
  • Prova våra recepttips nedan
     
  •  
    Fakta:
    Läs mer:
    Blåbär en kraftfull antioxidant >>
    Fytokemikalier och deras effekt i kroppen>>
    Hjärt- och kärlsjukdomar onödigt vanligt>>
     
    Sunda recepttips:
    Björnbärs- och druvsmoothie>>
    Gino>>
    Hallonsorbet>>
    Hallonyoghurtglass>>
    Nyponsmoothie med kaffe>>
    Vaniljkesoyoghurt med bär och honung>>
    Vitchokladgratinerade bär>>
    Jordgubbs- och citrussallad>>
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel
    Namn:
    Rubrik:
    Kommentar:
     


    Nyhetsbrev
    Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

    Populäraste e-korten idag


















    © Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap