| Skribent: Carina Andersson |
A B C |
|
 |
| Medelhavsdieten ger skydd åt hjärta och kärl |
| En nyligen genomförd analys av sambandet mellan kost, kostmönster och risk för hjärtsjukdomar visar att en medelhavsdiet är bäst för hjärta och kärl. |
| |
| Medelhavsdiet förknippas med vin, olivolja, grönsaker och nötter. En forskargrupp vid McMaster-universitetet i Kanada har analyserat närmare 200 studier för att finna ett samband mellan kost som stärker hjärt-kärlhälsan respektive ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Analysen visar att det finns starka samband för att grönsaker och nötter ger skydd mot hjärtsjukdomar, medan risken för hjärt- och kärlsjukdom ökar vid intag av transfetter och livsmedel med högt glykemiskt index. Mat som gör hjärta och kärl gott: grönsaker nötter olivolja Undvik: transfetter raffinerat socker bakverk godis läsk Källa: Läkartidningen, studie: Mente A, de Koning L, Shannon HS, Anand SS. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Internal Med. 2009167:659-69. |
| |
| Fakta: |
| Läs mer om medelhavsdieten Medelhavskost - nyttig mat för din hälsa>> Medelhavsdiet skyddar mot våra vanliga folksjukdomar>> Medelhavsmat skyddar mot diabetes>> Minska risken för hjärtkärlsjukdom med minst 50 procent>> Hjärt- och kärlsjukdomar – onödigt vanligt>> Chips och pommes frites ökar risken för hjärtinfarkt>> |
| |
| |
| Kommentarer på denna artikel |
| |
| 7/9/2011 6:19:14 PM - CCZhumYcYTOsxtGLbnH |
| ldepovabQQz |
| Whoa, tihgns just got a whole lot easier. |
| |
| Kommentera denna artikel |
|
|
| |