sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Forskning
Valnötter och valnötsolja är bra för hjärtat
Nypon sänker kolesterol och blodtryck
Matguide för hjärnan
Minska risken för depression med Medelhavsdieten
Citrusfrukter minskar risken för stroke
Jordgubbar och blåbär bra för hjärthälsan
En portion broccoli ger skydd mot prostatacancer
Mat som sänker högt kolesterol
Omega 3-fett gör att pensionärer lever två år längre
Med rätt kvällsmat äter du mindre lunch
Visa alla
 
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Tina Fallgren Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-07-12
Äpple är bra för kolesterolet
Forskning visar att ett äpple om dagen kan vara bra ur fler perspektiv, bland annat för kolesterolet och vikten.
 
Äpple är bra för kolesterolet

Man brukar säga att ett äpple om dagen håller doktorn borta, nu visar forskning att ett äpple om dagen även kan minska de dåliga kolesterolnivåerna samtidigt som de ökar det goda kolesterolet utan att det innebär en viktökning.
 
- Kvinnor som åt 75 gram torkade äpplen varje dag i sex månader hade en minskning på 23 procent av det dåliga LDL-kolesterolet. Studien visar även att deras nivåer av det goda HDL-kolesterolet ökade med fyra procent, sa forskaren Bahram H. Arjmandi, professor och ordförande vid Florida State University.
 
För att undersöka vilka effekter just äpplen har på kvinnor samlade Arjmandi och hans kollegor ihop 160 kvinnor, slumpmässigt utvalda, mellan åldrarna 45 och 65.
 
Alla delades in i grupper. Den ena gruppen åt 75 gram torkade äpplen varje dag i ett år medan den andra gruppen åt en annan torkad frukt en gång om dagen i ett år.
 
Blodprov togs tre gånger under året, först efter tre månader, sen efter sex månader och slutligen efter ett år.
 
Vid slutet av året hade kvinnorna som åt äpplen lägre nivåer av tre ämnen än när de påbörjade studien. Det första var dåligt kolesterol, det andra ett fett som på engelska heter lipid hydroperoxide och är en produkt av giftiga fria radikaler som orsakar cellskador och ett C-reaktivt protein som samspelar vid inflammationer i kroppen.
 
Forskarna fann även att de extra kalorierna från de torkade äpplena inte ledde till någon viktökning hos kvinnorna, istället tappade de i snitt 1,2 kilo.
 
- Även om forskningens deltagare åt torkade äpplen bör effekten bli densamma om man äter färska äpplen. Deras kolesterolsänkande fördelar som sannolikt kommer från dess höga fiberinnehåll, vilket tidigare forskning har visat kan sänka dåliga kolesterolvärden, säger Keri Gans,dietist och talesman för The American Dietetic Association, men som inte var involverad i studien.
 
Tidigare forskning har även visat att äpplen kan vara bra mot hjärtsjukdomar, cancer och bevara minnet bättre.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 


Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste e-korten idag


















© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap