sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Forskning
Mat och barn
Kosten under graviditeten påverkar barnets hälsa
Folsyra särskilt viktigt för kvinnor som kan tänkas bli gravida
Två portioner mejeriprodukter per dag förbättrar ungdomars benhälsa
Nya kostråd för gravida och ammande
Mer fibrer till barnen
Oroliga föräldrar skapar kräsna barn!
Styr över ditt barns sockerintag – även på förskolan!
Visa alla
 
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Tina Fallgren Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-09-12
Kosten under graviditeten påverkar barnets hälsa
Det finns anledning att fundera på vad man stoppar i sig för mat, speciellt under graviditeten. Enligt aktuell forskning kan moderns kost under graviditeten påverka barnets hälsa under flera år.
 
Kosten under graviditeten påverkar barnets hälsa

En internationell studie har för första gången kunnat visa att en mors diet under graviditeten kan ändra barnets DNA.
 
Den förändringen kallas för epigenisk förändring och kan leda till att barnet senare i livet har lättare för att lagra fett än vad den skulle ha haft vid en hälsosammare kosthållning.
 
Studien visar även att detta gäller alla, oavsett om mamman är tjock eller smal och inte påverkar heller barnets vikt vid födseln något.
 
- Vi har för första gången kunnat visa att mottagligheten för fetma inte bara kan tillskrivas en kombination av våra gener och vår livsstil. En mors tillföring av näring under graviditeten kan orsaka betydande epigenetiska förändringar som bidrar till att hennes barn kan få en ökad risk för fetma i barndomen, säger professorn Keith Godfrey som har lett studien.
 
Förbättra moderns kost som åtgärd
Den epigenetiska förändringen som ändrar en funktion i vårt DNA utan att ändra själva DNA-sekvensen ärvs från både vår mamma och vår pappa och kan påverka hur en person reagerar på livsstilsfaktorer som kost eller motion under många år framöver.
 
Forskarna mätte epigenetiska förändringar i nästan 300 barn vid födseln och kunde sedan visa att man hos dessa barn starkt kunde förutspå graden av fetma vid sex eller nio års ålder.
 
- Denna studie visar att åtgärder för att förhindra barnfetma bör inriktas på att förbättra en mors kosthållning under graviditeten och barnets utveckling i livmodern. Dessa kraftfulla nya epigenetiska mätningar kan visa sig användbara för att övervaka hälsan hos barn, säger professor Godfrey.
 
Kan förbättra nästa generationers förutsättningar
Mark Hanson, professor och direktör för folkhälsoenheten University of Southampton förklarar att studiens resultat är så övertygande att man kan se det som bevis på att en moder kan ge barnet en dålig start på livet genom att inta en dålig kost under graviditeten.
 
- Det ger kvinnor i fertil ålder, som har tillgång till bra kost, utbildning och livsstil, en anledning till att förbättra kosten för att föra en bättre hälsan vidare till nästa generation och därmed minska risken för sjukdomar som diabetes och hjärtsjukdommar, säger han.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
11/13/2012 8:11:27 PM - Zozo
Oj!
Varför äter du godis oj. Akta tänderna.
som sagt akta dig för allting godis
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 


Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste e-korten idag












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap