sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Forskning
Nypon sänker kolesterol och blodtryck
Matguide för hjärnan
Minska risken för depression med Medelhavsdieten
Citrusfrukter minskar risken för stroke
Jordgubbar och blåbär bra för hjärthälsan
En portion broccoli ger skydd mot prostatacancer
Mat som sänker högt kolesterol
Omega 3-fett gör att pensionärer lever två år längre
Med rätt kvällsmat äter du mindre lunch
Grönsaksjuice - ett smidigt sätt att få i sig grönsaker och förbättra hälsan
Visa alla
 
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Carina Andersson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-08-16
Vindruvor sänker blodtrycket
Forskning visar att vindruvor är toppen mot högt blodtryck. Genom att äta tio vindruvor per dag kan man både sänka blodtrycket och få bättre hjärtfunktion.
 
Vindruvor sänker blodtrycket

Fotograf:
www.fotoakuten.se

Forskare vid Michigan State University ville se effekterna av att tillsätta vindruvor till kosten för råttor med högt blodtryck.
 
Råttorna delades in i tre grupper en grupp fick saltrik kost och vindruvspulver, en annan grupp fick en saltfattig kost och vindruvspulver medan den tredje gruppen enbart fick saltrik kost men inget vindruvspulver.
 
Vindruvspulvret bestod av gröna, röda och lila torkade vindruvor som malts till pulver.
 
Alla råttor i djurförsöket kom från en särskild sorts ras som utvecklar högt blodtryck om de äter en saltrik kost. Även hos människor är det så att vissa av oss är känsligare än andra för saltets negativa effekter på hälsan.
 
Bättre hjärtfunktion och mindre inflammationer
Studien pågick under 18 veckor och forskarna såg att de råttor som fått vindruvspulver hade lägre blodtryck, bättre hjärtfunktion, minskad inflammation i hela kroppen och färre tecken på hjärtmuskelskador än de råttor som åt samma mat men inte fick vindruvspulver.
 
De råttor som fick blodtryckssänkande medicin, hydrazin, tillsammans med en saltrik kost fick också lägre blodtryck, men deras hjärtan skyddades inte från hjärtmuskelskador på samma sätt som dom råttor som åt vindruvspulver.
 
- Dessa resultat stöder vår teori om att något i druvor har en direkt inverkan på hjärta och kärl, utöver den blodtryckssänkande effekten som vi vet att en kost rik på frukt och grönsaker ger, säger Mitchell Seymour som ledde studien.
 
Forskarna tror att effekterna beror på det höga antioxidantinnehållet. Vindruvor innehåller bland annat fytokemikalier och då särskilt flavonoider. Flavonoider finns även i grönt te, kakao och tomater.
 
Dra ner på saltet och ät grönsaker
Bolling, en professor i hjärtkirurgi vid UM Medical School, konstaterar att djuren i studien var i en liknande situation som miljontals människor med högt blodtryck och som med tiden utvecklar hjärtsvikt.
 
- Den oundvikliga skadeeffekten av högt blodtryck har förändrats genom ett tillskott av vindruvspulver. Det visar hur viktigt det är att tillföra grönsaker och frukt till vår kost. Men det är för tidigt att kasta bort blodtrycksmedicinerna och bara äta vindruvor. Mer forskning inom området behövs innan dess.
 
Under tiden ger Bolling rådet till personer som vill sänka sitt blodtryck och minska risken för hjärtsvikt, att dra ner på saltet i maten. Han konstaterar också att DASH-kost sänker högt blodtryck utan medicinering.
 
Den dos vindruvspulver som råttorna fick i studien motsvarar tio vindruvor per dag för oss människor. Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njursvikt.
 
 
Fakta:
Läs mer:
DASH-kost minskar risken för hjärtsjukdom och stroke hos kvinnor>>
 
Vad är DASH-dieten>>
 
Supermat - hälsolivsmedel för dig som vill äta nyttigare>>
 
Högt blodtryck - en folksjukdom som drabbar miljoner>>
 
Björnbärs- och druvsmoothie
Klicka här för receptet>>
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 


Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

Populäraste e-korten idag












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap