Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-12-02

Mindfood - mat för mer än hjärnan

Mindfood är ett relativt nytt begrepp i Sverige och syftar till mat som ger kraft åt vår mentala hälsa. Genom att äta frukt, bär, fet fisk och mörkgröna grönsaker stärker vi vår psykiska och emotionella hälsa.
 
Mindfood - mat för mer än hjärnan
Mindfood är kort och gott mat för optimal hjärnfunktion och vår emotionella hälsa. Mindfood handlar om att välja det bästa, bra råvaror med mycket näring.
 
– Har jag ett tankekrävande jobb så ställer det höga krav på hjärnan, som förbrukar mycket vitaminer, mineraler och proteiner, som bidrar till att producera signalsubstanser. Får hjärnan inte den näring den behöver blir den frustrerad och stressad, säger Ulrica Norberg i en intervju till Helsingborgs Dagblad.
 
Genom att ge hjärnan mat med bra näring slipper vi irritation, begär efter godsaker, koncentrationssvårigheter, trötthet och nedstämdhet.
 
– Äter vi för lite omega 3, använder hjärnan sämre fettsyror, vilket sänker hjärnans prestationsförmåga, fortsätter Ulrica Norberg.
 
Mindfood - mat som får oss att må bra
Här följer en lista på mat som ingår i begreppet mindfood. Välj helst ekologiskt och gärna närproducerat.
 
- Vatten, drick 6-8 glas per dag
- Frukt och bär, fem portioner per dag
- Ät regelbundet - frukost, lunch, middag och ev mellanmål
- Välj bra proteinkällor, till exempel fisk, bönor, kött, nötter och frön
- Välj långsamma kolhydrater som fullkorn, surdegsbröd
- Ät spenat, broccoli och andra mörkgröna grönsaker varje dag
- Ät mer omega 3-rik fisk som lax, makrill och sill eller vegetabiliskt omega 3 i form av hampafrön eller linfröolja.
- Nötter och frön, lite varje dag
- Undvik snabbmat och transfetter
 
Källa: mind.org, Ulrica Norberg
 
Fakta:
 
Här hittar du recept med hjärnkraft:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel