Skribent: Emelie Kalén
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-07-06

Sätt gränser och stärk din inre glöd

Har du svårt att säga nej till saker som du inte vill göra? Stress är idag en av de vanligaste hälsoriskerna, särskilt bland kvinnor. Inte alltför sällan hänger stressen ihop med dålig självkänsla. Vi vågar helt enkelt inte säga ifrån då vi skulle behöva göra det.
 
Sätt gränser och stärk din inre glöd
Fullspäckade arbetsscheman, hämtning och lämning på förskola, träffa vänner, matinköp, tvätta och städning av hemmet. Oftast är dagarna i almanackan ständigt nedklottrade med saker som ska göras eller tider som måste passas.
 
Du vill vara en god arbetskollega, närvarande förälder, förstående vän och partner. Inte konstigt om du ibland upplever vardagen som ett gränslöst stressinferno utan dess like.
 
– Nuförtiden ska vi göra många saker samtidigt. Oftast hinner du inte ens avsluta en uppgift innan nästa tar vid, vilket kan upplevas som stressigt, säger Kerstin Söderberg, stressterapeut, föreläsare och kostrådgivare.
 
Kvinnor exponeras i stor utsträckning för stress och har svårt att säga nej till saker som de inte vill göra. De har höga krav på sig själva, både i arbetet och på hemmaplan. Då arbetsdagen är avslutad och de kommer hem tar nästa jobb vid.
 
– Kvinnor tar ofta stort ansvar hemma. Dessutom analyserar många kvinnor allting som de gör och tänker mycket på vad de ska göra, säger Kerstin.
 
Osund stress
Även om stress oftast associeras med ohälsa är det långt ifrån alltid som det förhåller sig på det viset. Stress gör att vi får saker gjorda och många gånger mår människor bra av att ha mycket att göra. Dessutom är vi tåliga för ganska höga stressnivåer.
 
– Det viktiga är att vi återhämtar oss emellanåt. Läs en bok eller ta en promenad för att slappna av, säger Kerstin.
 
Men när stress påverkar sömnen, eller gör så att vi ständigt känner oss arga eller irriterade har det gått för långt. Huvudvärk, magont och att känna dåligt samvete så fort du inte arbetar är tydliga indikationer på att det gått överstyr. Då är det viktigt att ta tag i problemen i ett tidigt skede för att förhindra att det blir ännu värre.
 
Träning motverkar
Motion är som bekant ett bra sätt att hålla stressen i schack. Ett forskarteam från USA presenterade under 2012 en studie som visar att yoga kan vara en effektiv behandling för patienter med stressrelaterade psykologiska och medicinska tillstånd som depression, ångest, högt blodtryck och hjärtsjukdomar.
 
Folkhälsoinstitutet rekommenderar oss att träna åtminstone tre 30-minuterspass i veckan. Under träningen minskar nivåerna av stresshormoner i kroppen, andningen normaliseras och vi blir matta och avslappnade. Vid fysisk aktivitet ökar halterna av endorfiner och serotonin, kroppens ”må bra-substans”. Kerstin Söderberg betonar vikten av regelbunden motion.
 
– Träning är en nyttig form av stress om kroppen får återhämta sig efteråt.
 
Säg ifrån
Att våga sätta ned foten och säga vad du känner är avgörande för att komma till rätta med stressproblemen. Det är du själv som måste ändra på din livsstil, ingen annan kan göra det jobbet åt dig. Planera och prioritera dina uppgifter noga. Behöver du verkligen göra alla saker samtidigt? Inte alltför sällan beror stressen på att vi helt enkelt prioriterar fel saker.
 
– Det är också viktigt att tydligt kommunicera dina behov för omgivningen. Ingen kan läsa dina tankar. Ta det steg för steg. Börja med att säga nej till personer som du känner dig trygg med, säger Kerstin.
 
Ett annat tips är att föra dagbok, vilket tydliggör vilka konkreta situationer som framkallar stress. Dessutom får du en god helhetssyn över vardagen samt hur du kan förvalta tiden på det sätt som passar just dig bäst.
 
Stå upp för dig själv och dina behov. Då märker du samtidigt att du möts av respekt och dina krav synliggörs, först då känner du dig stark inifrån och ut.
 
Fakta:
Forskning om stress:
Forskarna från Boston University School of Medicine, New York Medical College och Columbia College fastställde i rapporten att yoga kan vara en alternativ behandling för personer som lider av stressrelaterade psykologiska och medicinska tillstånd.
 
Dessa tillstånd kan nämligen orsaka obalans i nervsystemet och också innebära att nivån av signalämnet gammaaminosmörsyra, även kallad GABA, sjunker. För låg koncentration av GABA leder till överaktivitet i cellerna, en effekt av detta är epilepsi.
 
Forskningen pekar på att yoga kan bidra till att stabilisera dessa nivåer i kroppen.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2016-07-12 20:17:54 - sana bibi
sanabibi@gmail.com
Mitt liv blev förkrossad när min make skickade mig packning, efter 8 år som vi har varit tillsammans. Jag var förlorad och hjälplös efter att ha försökt så många sätt att göra min man ta mig tillbaka. En dag på jobbet, jag var frånvarande sinnade utan att veta att min chef ringde mig, så han satt och frågade mig vad det var allt om jag sa till honom och han log och sa att det inte var ett problem. Jag har aldrig förstått vad han menade med det var inte ett problem att få min make tillbaka, sade han att han använde ett pass för att få hans fru tillbaka när hon lämnade honom för en annan man och nu är de tillsammans till datum och vid första jag blev chockad hörsel sådant från min chef. Han gav mig en e-postadress för den stora spell caster som hjälpte honom att få hans fru tillbaka, trodde jag aldrig skulle fungera, men jag hade inget annat val än att komma i kontakt med stavnings caster som jag gjorde, och han begärde för min information och som min make så att han kasta förtrollningen och jag skickade honom detaljerna, men efter två dagar, ringde min mamma mig att min make kom gällande att han vill ha mig tillbaka, jag aldrig trott det eftersom det var precis som en dröm och jag var tvungen att rusa ner till min mors rum och till min största förvåning var min man på knä framför mig pläderar för förlåtelse att han vill att jag och grabben hem, då jag gav Dr OGUNDU ett samtal om plötslig förändring av min man och han gjorde det klart för mig att min man kommer att älska mig till slutet av världen, att han aldrig kommer att lämna min syn. Nu mig och min man är ihop igen och har börjat göra trevliga saker han inte har gjort förut, gör han mig glad och göra vad han förmodar att göra som en man utan tjat. Vänligen om du behöver hjälp av något slag, vänligen kontakta Dr OGUNDU för att få hjälp och du kan nå honom via e-post: drogunduspellcaster@gmail.com
 
Kommentera denna artikel