Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-04-12

Nyttig påskmat

Här är maten du ska äta i påsk.
 
Nyttig påskmat
Nyttig påskmat är inte så svårt att få till. Här listar vi maten du ska satsa på i påsk.
 
  • Lax
    Innehåller precis som sill den hjärtvänliga fettsyran omega-3. Lax innehåller också D-vitamin som ger starkare skelett och tänder samt stärker immunförsvaret. Vad som kanske inte är lika känt är att lax innehåller massor av B12. B12 är bra för hjärnan, tillverkning av DNA och blodkroppar samt cellförnyelse. Välj helst vildfångad lax om du har möjlighet.
     
  • Sill
    Sill har ett liknande näringsinnehåll som lax. Är mycket rik på omega-3 fettsyror, vitamin D, selen och vitamin B12, ämnen som de flesta behöver få i sig mer av. Sill är bra för hjärnans funktioner samt hjärta och kärl. Även hud och leder får ett nödvändigt smörjmedel av fiskens nyttiga fetter.
     
  • Ägg
    Innehåller folsyra, selen, D-vitamin, mycket B12 och B2. Det gör att ägg är bra för hjärna, nerver och blodbildning samt immunförsvaret. Hjälper till att reparera celler samt DNA-uppbyggnad.
     
  • Sallad & grönsaker
    Fyll på med goda sallader & grönsaker i skålar. Hacka och blanda till exempel rödlök, apelsin och tomat i en skål. Gör en annan skål med mörk sallat som romansallat, ekbladssallat eller maché. Toppa med torkade tranbär och pumpakärnor. Mörk sallat innehåller mer antioxidanter än ljus sallat.
     
  • Nötter
    I forskning har man sett att dom som äter nötter 1-4 gånger i veckan minskar risken att dö i hjärtsjukdom med 25 procent. Äter man nötter fler än fem gånger i veckan minskar risken med 50 procent. Det räcker med en liten näve per dag.
     
    Mandel kallas även den hjärtvänliga nöten. Mandel innehåller nyttiga mineraler, vitaminer och oljor som ger fin lyster åt huden, skydd åt hjärtat och sänker blodtrycket.
     
    Valnötter är rika på omega 3-olja, B- och E-vitamin, zink och magnesium. Valnötter är bra för hud, hjärta, blodcirkulation samt kolesterolvärdet.
     
    Paranötter innehåller mycket selen, fosfor och magnesium. Dessa mineraler är bra för celler, nerver och muskler. I Sverige har vi selenfattiga jordar, men det kan hjälpas upp genom att äta några paranötter per dag. Selen skyddar mot fria radikaler, är bra för ämnesomsättning och huden.
     
    Cashewnötter innehåller gott om zink, magnesium och E-vitamin. Zink är bra för celler, hormoner och skelettet, medan E-vitamin är bra för hud, hjärta och hjärnan.
     
  • Fruktsallad
    Gör en fräsch fruktsallad på olika sorters frukt. Välj gärna frukter i olika färger. Frukt innehåller mycket antioxidanter och vitaminer. Är bra för matsmältningen och stärker immunförsvaret.
     
    Låt gärna fruktsalladen innehålla både apelsin och äpple. Apelsin för C-vitaminerna och äpple för sina nyttiga lösliga fibrer som främjar tarmhälsan. Äpple dämpar också inflammationer och stärker immunförsvaret. Komplettera med frukter du tycker om.
     
  • Vatten
    Drick vatten till maten. Dels känner du matens smaker bättre och dels slipper du få i dig onödigt mycket socker och kalorier.
     
  • Hemlagat godis
    Hemlagat är bäst. Nyttigare blir det om du använder ingredienser som nötter, torkad frukt och mörk choklad med minst 70% kakaohalt.
     
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel