Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-05-19

Prebiotika bidrar till en frisk tarmflora

Mjölksyrebakterier och probiotika har dom flesta hört talas om, men lika känd är inte prebiotika. Här beskriver vi var prebiotika finns och varför den är bra.
 
Prebiotika bidrar till en frisk tarmflora
Prebiotika är sockermolekyler som hjälper oss att behålla en sund och frisk miljö i tarmen. En frisk tarmflora anses stärka vårt immunförsvar.
 
Cirka 70 procent av vårt immunförsvar finns i tarmarna och det kan skydda oss mot sjukdomar. Prebiotika samspelar med probiotika och hjälper den att komma ända ner i tarmen och förhindra att virus biter sig fast. Prebiotika fungerar som mat åt de probiotiska tarmbakterierna som har svårt att utföra sitt arbete och föröka sig utan hjälp av prebiotika.
 
Prebiotika finns både som naturliga fibrer och som industriellt framställda lösliga fibrer. Exempel på naturliga fibrer är pektin, cellulosa, inulin, hemicellulosa medan industriellt framställda fibrer är till exempel FOS, frukto-oligosackarider, GOS, galakto-oligosackarider. De sistnämnda framgår ofta av ingrediensförteckningen.
 
Prebiotika bryts inte ner på sin väg genom kroppen utan når tjocktarmen i sin helhet och kan på så sätt förbättra tarmens funktion. Det ger bättre matsmältning och starkare immunförsvar.
 
Därför är prebiotika bra:
- gynnar B-vitaminsyntesen i tarmen
- ökar koncentrationen av kalcium och magnesium
- hämmar förruttnelsebakterier
- motarbetar tumörbildning
- stabiliserar blodsockret
- nödvändiga för goda tarmbakteriernas tillväxt
 
 
Fakta:
Här hittar du naturlig prebiotika:
- lök
- vitlök
- endiver
- jordärtskocka
- bönor
- linser
- ärter
- tomater
- havre
- äpplen
- purjolök
- quinoa
- morötter
- korn
- råg
- bär
- rödbetor
- kål
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel