Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-05-11

Lök + hälsa = sant

Lök används som smakhöjare och basvara i många recept. För att främja hälsan bör man äta en lök om dagen.
 
Lök + hälsa = sant
Lök är ett livsmedel som verkligen hör hemma i kategorin supermat. Den stärker immunförsvaret och har en renande och avgiftande effekt i kroppen. Dessutom kan lök bidra till att minska risken för några folksjukdomar.
 
Gul och röd lök innehåller antioxidanten quercetin, Den tillhör gruppen flavonoider och har i studier visat sig kunna bidra till att blockera bildningen av cancerceller. En italiensk studie från 2006 visade att de som regelbundet åt lök minskade sin risk för cancer med upp till 88 procent. I studien deltog 25.000 personer och de som åt mest lök minskade sin risk mest.
 
All lök innehåller svavelföreningar. Man kan säga att ju mer löken luktar desto mer effekt. Svavelföreningen allyldisulfid har visat sig aktivera ett enzym i kroppen som spelar en viktig roll i att bekämpa cancerframkallande ämnen.
 
Lök är även en bra källa till prebiotika. Det är en typ av kostfiber som inte bryts ner förrän de når tjocktarmen. På så sätt blir det näring åt våra nyttiga tarmbakterier som då stärker vår tarmflora. Prebiotika anses också stärka vårt immunförsvar.
 
Fler hälsofördelar med lök
- Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom
- Minskar risken för lung- och bröstcancer
- Blodförtunnande effekt
- Sänker kolesterolet
- Antiinflammatorisk verkan
- Bakteriedödande effekt
- Sänker blodsockret
- Minskar risken för stroke
 
Allra nyttigast är det att äta löken rå, men om du har svårt för det så ugnsbaka, stek eller koka den lätt så blir smaken mildare. Genom att blanda en salsa av hackad hackad lök, hackad mango, hackad tomat och olivolja som får dra i ett par timmar så blir smaken också mildare.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel