Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-06-23

Sund midsommarmat

Midsommar förknippas med jordgubbar och sill. Här tipsar vi om vad du kan lägga till för att få en härlig näringsboost i midsommar.
 
Sund midsommarmat
Både jordgubbar och sill innehåller gott om nyttigheter. Genom att lägga till en härlig sallad och nötter så får du fler hälsofördelar.
 
Ät det här i midsommar:
 
Sill
Sill innehåller mycket nyttigt till exempel omega-3, vitamin D, selen och vitamin B12. Dessa är ämnen som de flesta behöver få i sig lite mer av. Sill är bra för hjärnans funktioner samt hjärta och kärl. Även hud och leder får ett nödvändigt smörjmedel av fiskens nyttiga fetter.
 
Lax
Innehåller precis som sill den hjärtvänliga fettsyran omega-3. Lax innehåller även D-vitamin som ger starkare skelett och tänder och immunförsvar. Vad som kanske inte är lika känt är att lax innehåller massor av B12. B12 är bra för hjärnan, tillverkning av DNA och blodkroppar samt cellförnyelse. Välj helst vildfångad lax om du har möjlighet.
 
Ägg
Innehåller folsyra, selen, D-vitamin, mycket B12 och B2. Innehållet gör att ägg är bra för hjärna, nerver och blodbildning samt immunförsvaret. Hjälper till att reparera celler samt DNA-uppbyggnad.
 
Sallad & grönsaker
Fyll en skål med fräscha mörkgröna sallatsblad. Hacka och skiva färska grönsaker i olika färger och servera till maten. På så sätt fyller ni på med nyttiga växtkemikalier och antioxidanter.
 
Bönor eller linser
Gör vegetariska biffar på bönor eller linser eller servera dom kokta som tillbehör. Bönor ger bra mättnad och innehåller gott om protein, kostfiber, B-vitamin, järn, zink, magnesium och kalium. I studier har man sett att bönor hjälper till att reglera kolesterol och därmed risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Bönor innehåller också resistent stärkelse som gör att fettomsättningen ökar.
 
Nötter
I forskning har man kommit fram till att de som äter nötter 1-4 gånger i veckan minskar risken att dö i hjärtsjukdom med 25 procent. Äter man nötter fler än fem gånger i veckan minskar risken med 50 procent. Det räcker med en liten näve per dag.
Blanda nötter i en skål och låt gästerna plocka vid behov. Eller mixa ihop nötter och aprikoser och rulla i kokosflingor så får du nyttiga nötbollar att bjuda på. Välj helst osaltade och orostade nötter, gärna ekologiska.
 
Jordgubbar
Det magiska bäret är godast att äta som det är. Jordgubbar har i studier visat sig kunna bromsa hjärnans åldrande, skydda mot hjärt- och kärlsjukdom och reglera insulinproduktionen.
 
Vatten
Servera vatten till maten. Piffa till vattnet genom att tillsätta lite bär och örter.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel