Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-08-09

Medelhavsdiet bevarar hjärnvolymen

Äldre som äter medelhavskost behåller mer hjärnvolym än de som inte äter medelhavskost.
 
Medelhavsdiet bevarar hjärnvolymen
Medelhavskost innebär att man äter stora mängder frukt, grönsaker, olivolja, bönor och spannmål som vete och ris, måttliga mängder fisk, mejeriprodukter och vin och mycket lite av rött kött och fågel.
 
- När vi åldras, krymper hjärnan och vi förlorar hjärnceller. Det påverkar vår inlärning och vårt minne. Denna studie adderar bevis som tyder på Medelhavsdieten har en positiv inverkan på hjärnans hälsa, säger Michelle Luciano, PhD, vid University of Edinburgh, Skottland.
 
I studien deltog 967 personer i 70-årsåldern. Deltagarna fick göra en scanning av hjärnan med hjälp av MR både före och efter studien. De fick även registrera vad de åt och kosten poängsattes utifrån om livsmedlen ansågs ingå i en sund medelhavsdiet eller inte.
 
Man kom fram till att de som inte åt medelhavsliknande kost hade en högre förlust av total hjärnvolym under dom tre följande åren efter studiens slut. Däremot fann man inte att fisk- eller köttkonsumtion hade någon relation till förändringar i hjärnan.
 
Källa: American Academy of Neurology
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel