Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-10-02

Intervalldiet ger bättre viktminskning

Att göra uppehåll i dieten kan löna sig visar ny forskning.
 
Intervalldiet ger bättre viktminskning

Fotograf: sund.nu

Forskare vid University of Tasmania School har undersökt kroppens svältreaktion vid viktminskning och jämfört kontinuerlig diet med diet under två veckor i taget.
 
I studien deltog män med fetma som skulle hålla diet under totalt 16 veckor. De fick sänka sitt kaloriintag med en tredjedel.
 
Deltagarna delades in i två grupper. Den ena gruppen höll diet under totalt 16 veckor medan den andra gruppen höll diet under två veckor och därefter åt de sitt normala kaloriintag under två veckor för att sedan återgå till dieten under två veckor. Så höll de på under 30 veckor för att säkerställa totalt 16 veckors diet.
 
- När vi minskar vårt intag av mat under viktminskning så minskar vår vilo-ämnesomsättning i större utsträckning än förväntat, ett fenomen som kallas adaptiv termogenes, vilket gör en viktminskning svårare att uppnå, säger professor Nuala Byrne vid University of Tasmania School of Health.
 
- Denna svältreaktion är en överlevnadsmekanism som hjälpte människor att överleva som en art när livsmedelsintaget var inkonsekvent för årtusenden sedan, vilket nu bidrar till växande midjemått när vi har ständig tillgång till mat, fortsätter Byrne.
 
Studien kom fram till att intervallgruppen tappade mer i vikt och hade lättare att behålla den nya vikt efter dietperioden. Efter ett halvår behöll intervallgruppen sin viktminskning på i snitt åtta kilo mer än den andra gruppen.
 
Forskarna bakom studien menar att denna form av intervalldiet visat sig mer framgångsrik än annan form av intermittent fasta.
 
- Det finns växande forskning som visat att dieter som använder en till sju dagars perioder med fullständig eller partiell fasta och diet inte är mer effektiv för viktminskning än konventionell kontinuerlig diet. Det verkar som att det upplägg som vi använt i denna studie kan vara kritisk för framgången, säger Byrne.
 
Fakta:
Energibehov
Män behöver i snitt 2500-3000 kcal per dag medan kvinnor behöver 2000-2500 kcal/dag. Om du ska sänka ditt energibehov med en tredjedel så blir det till exempel 1750 kcal som du ska äta under två veckor om du normalt förbrukar 2500 kcal.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel