Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-11-13

Behåll musklerna vid viktminskning

Den omtvistade frågan om hur man bäst tappar fett utan att tappa muskler har nu fått ett svar.
 
Behåll musklerna vid viktminskning
Forskare vid McMaster University har studerat hur man bäst bevarar eller ökar sin muskelmassa samtidigt som man tappat fett.
 
De kom fram till att det går att bli av med fett snabbt samtidigt som man behåller sina muskler, men det är ett tufft program som troligen inte passar alla.
 
I den aktuella studien ingick 40 unga män som under en månad fick följa ett hårt träningsprogram samtidigt som de skulle minska sitt energiintag med 40 procent.
 
Deltagarna delades in i två grupper. Båda grupperna gick på en lågkaloridiet, men den ena gruppen fick inta mer protein än den andra.
 
Resultatet blev att de som fick mer protein ökade sin muskeltillväxt med något kilo medan gruppen som fick mindre protein behöll sina muskler. Anledningen till att de som fick mindre protein ändå kunde behålla sin muskelmassa var att de styrketränade under dieten.
 
Gruppen som fick mer protein gick ner mer i fettvikt än de som åt mindre protein under dieten. De som åt mer protein gick ner cirka 5 kilo medan de som åt mindre protein gick ner 3,5 kilo.
 
Programmets nyckelfaktorer
- Träning sex dagar i veckan. Både kondition och styrketräning.
- 40 procent lägre kaloriintag
- Proteinintag på 2 gram per kilo kroppsvikt istället för normalt 0,8 gram per kilo kroppsvikt.
 
Programmet var tufft och forskarna menar att de bevakade gruppen hela tiden. Man bör vara i kontakt med läkare eller personer utbildade inom hälsa och friskvård om man ska ge sig in i ett strikt program för snabb viktminskning. Ett för högt proteinintag under längre tid kan påverka njurar och lever negativt.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel