Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-11-04

Därför ska du äta frukt och grönsaker

Alla frukter, grönsaker och bär innehåller växtämnen som är nyttiga och kan förhindra sjukdomar. Se till att äta något till varje måltid och variera dig gärna.
 
Därför ska du äta frukt och grönsaker
Alla frukter, grönsaker och bär innehåller växtämnen som är nyttiga och kan förhindra sjukdomar. Se till att äta något till varje måltid och variera dig gärna.
 
Växtämnena kallas för fytokemikalier och man vet fortfarande inte exakt hur många olika former av dom som det finns. Det upptäcks fortfarande nya ämnen, men man vet att de gör oss gott.
 
Här följer några av de skyddande ämnen som finns i frukt, bär och grönsaker.
 
Antioxidanter
Många vitaminer och mineraler fungerar som antioxidanter. Det innebär att de skyddar oss mot fria radikaler. Det är molekyler som förstör celler och vävnader. Fria radikaler anses ligga bakom åldrande, skador och sjukdomar.
 
Antioxidanterna skyddar oss genom att när de stöter på en fri radikal i kroppen så neutraliserar de dess skadliga inverkan. Några vanlig antioxidanter är vitamin C och betakaroten. Betakaroten omvandlas i kroppen till vitamin A och finns främst i orange frukter och grönsaker som sötpotatis, pumpa, morötter och mango. C-vitamin finns i broccoli, kiwi och citrusfrukter.
 
Bioflavonoider
Det finns många olika bioflavonoider. I äpplen finns till exempel flavonoler och i bär finns antocyaniner. Ju mer du varierar ditt frukt och gröntintag desto större chans att du får i dig alla varianter av bioflavonoidernas gynnsamma effekter. Genom att välja olika färg täcker du även in att få i dig fler av de nyttiga ämnena.
 
Antocyaniner är oftast röda eller blå i färgen och finns till exempel i blåbär, svarta vinbär, jordgubbar, hallon och körsbär. Alla olika sorters flavonoider har en kraftig antioxidanteffekt i kroppen. I studier har bioflavonoider visat sig ge skydd mot allergi, inflammationer, cancer och stärker vårt immunförsvar.
 
Glukosinolater
Dessa ämnen har en avgiftande effekt i kroppen. Ämnet återfinns i korsblommiga växter som broccoli, blomkål, vitkål och brysselkål. De underlättar för levern att rena kroppen från giftiga ämnen samtidigt som de skyddar kroppen mot cancerframkallande ämnen.
 
Glukosinolater stärker också immunförsvaret och hjälper till att reglera de vita blodkropparna. Det finns olika former av glukosinolater till exempel sulforafan som finns i broccoli och brysselkål och indoler som anses reglera östrogentillverkningen vilket kan förebygga bröstcancer.
 
Karotenoider
Även karotenoiderna består av flera undergrupper som lykopen, betakaroten och lutein. De olika växtämnena ger olika färg åt vegetabilierna. Lutein anses kunna skydda ögonen från UV-strålning och synnedsättning. Lutein finns i gul-orange frukter och grönsaker. Andra karotenoider finns i röda, mörkgröna och orange livsmedel. Ät till exempel paprika, tomat, apelsin, vattenmelon, mörkgrön sallat, spenat, grönkål eller pumpa.
 
Växtsteroler
Växtsteroler är en sorts fett som förekommer i små mängder i växtfibrer. De påminner i sin kemiska form om kolesterol och i mag-tarmkanalen så konkurrerar de också med kolesterolet. Växtsterolerna minskar mängden kolesterol som kroppen absorberar.
 
En annan fördel med växtsteroler är att de påverkar immunförsvaret positivt och ökar aktiviteten hos kroppens naturliga mördarceller som förstör bakterier och cancerceller.
 
Du hittar växtsteroler i gröna och gula livsmedel som bönor, kikärter, jordnötter och havregryn.
 
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel