Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-11-26

Brainfood håller hjärnan skärpt

Här får du tips på mat som lindrar stress, minskar risken för hjärnsjukdomar och hjälper till att behålla skärpan.
 
Brainfood är livsmedel som har en positiv inverkan på hjärnans hälsa och kan minska risken för hjärnsjukdomar.
 
Avokado
Innehåller gott om B-vitaminer som har en avstressande effekt, Avokado innehåller även kalium som är bra för nervfunktionen. Använd avokado istället för smör på smörgåsen eller dela den i två delar, krydda och ät med sked direkt ur skalet.
 
Fullkorn
Hjärnan behöver en jämn tillförsel av glukos för att fungera optimalt. Förmågor som koncentration och fokus stöds av en jämn och stabil energiförsörjning. Genom att äta kolhydrater med lågt glykemiskt index frisätts glukos långsamt in i blodomloppet och håller oss mentalt alerta under dagen. Välj fullkornsprodukter med hela frön och kärnor, råris, quinoa och fullkornspasta.
 
Fet fisk
Lax och annan fet fisk som makrill, sill, sardiner och öring innehåller gott om omega-3 fettsyror. Dessa är viktiga för hjärnans normala funktion och innehåller de essentiella fettsyrorna EPA och DHA. Dessa fettsyror kan inte kroppen själv tillverka utan de måste tillföras via kosten.
 
Studier har visat att brist på DHA kopplas till högre risk för Alzheimers sjukdom och minnesproblem. Om du har svårt för att äta fet fisk se till att få i dig valnötter, pumpafrö och hampafrö som också ger omega 3.
 
Fet fisk innehåller även vitamin B6 och vitamin B12. Dessa vitaminer är bra för hjärnans nervfunktioner och är viktiga för att hjärnans signalsubstanser ska fungera optimalt. Vitamin D är en annan viktig ingrediens i fet fisk som skyddar hjärnan.
 
Nötter
Nötter som valnötter, mandlar och pistagenötter innehåller zink som stärker immunförsvaret och lindrar stress. Zink är även positivt för minnet och vår tankeverksamhet. Nötter innehåller även E-vitamin som i en studie visat sig förhindra kognitiv försämring, särskilt hos äldre. B6 och folsyra är två vitaminer som finns i nötter och frön. De bidrar tillsammans med B12 till att minska nivåerna av homocystein i blodet. Förhöjda nivåer kopplas till ökad risk för stroke, Alzheimers sjukdom och kognitiv nedsättning.
 
Ägg
Ägg innehåller gott om D-vitamin och B-vitaminer. Dessa vitaminer hjälper till att upprätthålla minnet och kommunikationen mellan hjärnceller.
 
Mörk choklad
Kakao innehåller flavonoider och antioxidanter och mörk choklad har visat sig ge en sänkning av stresshormoner samtidigt som humöret förbättras. Kakao innehåller även koffein som ger energi. Välj mörk choklad med så hög kakaohalt som möjligt. Det finns även kakaonibs som består av 100 procent kakao. De är goda att ha i mûsli eller mixa i en smoothie.
 
Blåbär och andra bär
Studier vid Tufts University i USA visar att blåbär kan vara effektivt för att förbättra eller fördröja demens. Variera med andra bär då alla bär innehåller C-vitamin som har en koppling till mental skärpa.
 
Tomater
Tomater är kända för sitt innehåll av lykopen. Lykopen är en kraftfull antioxidant som kan skydda mot den typ av fria radikaler som skadar hjärnceller och förekommer i utvecklingen av demens, i synnerhet Alzheimers sjukdom.
 
 
Källa: Stony Brook University, bbc goodfood,
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel