Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-11-29

Träning gör dig yngre

Flera studier visar hur bra det är med träning. Här sammanställer vi fördelarna.
 
Träning gör dig yngre
Om du fortfarande inte kommit igång med att träna regelbundet kanske dessa fördelar kan motivera dig?
 
Bra för hjärnan
Träning gör att hjärncellerna kan arbeta och aktiveras bättre. Du får lättare att lära dig nya saker samtidigt som du kan fokusera bättre. Anledningen är att hjärncellerna syresätts effektivt vid motion. Dessutom producerar hjärnan nya hjärnceller när du är aktiv genom att proteinämnet BDNF ökar sin produktion vid träning.
 
Yngre muskler
Om du inte använder dina muskler så minskar muskelmassan för varje år. Det gör att din ämnesomsättning sjunker och du blir svagare samtidigt som du lättare lagrar fett. Genom att träna styrka 2-3 gånger i veckan kan du bevara eller till och med öka din muskelstyrka. Studier har visat att genom att träna styrka tre gånger i veckan kan du öka muskelmassan med 10 procent på 12 veckor.
 
Muskler gör att din kropp lättare kan ta hand om socker och omvandla det till energi, blodtrycket sjunker och du får bättre insulinkänslighet vilket minskar risken för diabetes typ 2.
 
Huden stärks
Genom träning ökar blodcirkulationen och på så sätt syresätts huden bättre och det ger fräschare och mer stärkt hud.
 
Mindre stress
Träning förbättrar din sömn och påverkar därmed din stressnivå positivt. Genom träning bildas endorfiner i hjärnan som påverkar humöret positivt och ger motståndskraft mot stress. Eftersom stress sliter på kroppen så hjälper motion dig att behålla kroppen frisk och därmed yngre.
 
Mindre magfett
Med ökad ålder och inaktivitet ökar risken för bukfetma som i sin tur för med sig ökad risk för sjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt- kärlsjukdomar. Genom regelbunden träning kan du kontrollera magomfånget och behålla hälsan i många år.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel