Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2018-06-20

16:8 fasta bra för blodtryck och vikten

En färsk studie visar att det är bra att fasta enligt 16:8 om man vill gå ner i vikt och sänka sitt blodtryck.
 
16:8 fasta bra för blodtryck och vikten
Syftet med studien var att undersöka effekten av daglig fasta på överviktiga.
 
Den metod som studerades kallas 16:8 och innebär att man fastar under 16 timmar och har ett "ätfönster" under åtta timmar. Forskarna ville undersöka om det kan vara en metod för viktminskning.
 
I studien ingick 23 överviktiga med en snittålder på 45 år och med ett genomsnittligt BMI på 35. Deltagarna följdes under 12 veckor.
 
De fick äta vilken typ och mängd mat de ville mellan klockan 10 och 18 varje dag. Under de återstående 16 timmarna fick de bara dricka vatten eller kalorifria drycker.
 
När forskarna jämförde 16:8-gruppen med en kontrollgrupp så såg man att de som följde 16:8 åt i snitt 350 kalorier mindre, de gick ner 3 procent av sin kroppsvikt och minskade sitt systoliska blodtryck med 7 mm Hg.
 
Övriga värden som fettmassa, insulinresistens och kolesterol visade ingen skillnad mot kontrollgruppens.
 
Resultaten i denna studie liknar resultaten från andra studier där man studerat intermittent fasta. Fördelen med 16:8 jämfört med andra typer av intermittent fasta som till exempel 5:2 är att den kan vara lättare att följa då man inte behöver utesluta mat under en allt för lång period.
 
Källa: University of Illinois, Chicago
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel