Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/19/2012

Vi äter för lite grönsaker och frukt

Nio av tio vuxna äter mindre än den rekommenderade mängden frukt och grönt. Det finns också stora regionala och sociala skillnader i landet. 14 procent av invånarna i Täby äter den rekommenderade mängden frukt och grönt, motsvarande siffra för Arjeplog är 3 procent.
 
Vi äter för lite grönsaker och frukt
Det visar siffror från Statens folkhälsoinstituts nationella folkhälsoenkät som presenteras i samband med satsningen Ett friskare Sverige, som just nu pågår över hela landet.
 
– Förutsättningarna för hälsosamma matvanor varierar stort mellan olika grupper. Personer med god ekonomi och lång utbildning har ofta bättre matvanor än personer med kort utbildning och låg inkomst, säger Pia Lindeskog, chef för avdelningen för levnadsvanor och livsmiljö på Statens folkhälsoinstitut.
 
Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna och barn över tio år äter frukt och grönsaker minst fem gånger per dag, totalt ett halvt kilo. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
 
I landet som helhet är det bara 9 procent som når upp till rekommendationen. Skillnaden mellan kvinnor och män är stor. Bland kvinnorna når 13 procent upp till rekommendationen, medan motsvarande siffra bland männen bara är 5 procent.
 
I Arjeplog äter 1 procent av männen tillräckligt med frukt och grönt, medan 19 procent av kvinnorna i Täby följer Livsmedelsverkets rekommendation.
 
– Genom att äta mycket frukt och grönsaker ökar vi möjligheterna att må bra samtidigt som vi motverkar flera vanliga sjukdomar, säger Pia Lindeskog.
 
Konsumtionen av frukt och grönsaker är en indikator för att mäta goda matvanor. I begreppet goda matvanor ingår också ett varierat och högt intag av fisk och skaldjur, samt fiberrika livsmedel och en låg konsumtion av energitäta och näringsfattiga livsmedel.
 
Goda matvanor, gärna i kombination med fysisk aktivitet minskar risken för övervikt, hjärt- kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och högt blodtryck. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, bidrar låg konsumtion av frukt och grönsaker till förkortad livslängd.
 
Tips för bra matvanor:
 
  • Ät regelbundet
    Kroppen fungerar bra om du äter regelbundet – frukost, lunch, middag och två till tre mellanmål.
     
  • Välj fibrer
    Frukt och grönt är en bra fiberkälla. Du kan också välja grovt bröd och fullkornsris för att ytterligare öka fiberintaget.
     
  • Kom ihåg fisk
    Fisk är nyttigt av flera skäl, den har ofta låg fetthalt och innehåller nyttiga fettsyror. Dessutom är fisk ofta ett bättre klimatval än kött.
     
  • Titta efter nyckelhålet
    Nyckelhålet gör det enklare att välja hälsosam mat.
     
  • Använd tallriksmodellen
    Dela in maten på tallriken i tre delar, två stora och en liten. En av de stora består av grönsaker, rotfrukter och frukt, den andra av potatis, ris, pasta och bröd. Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg eller baljväxter som bönor och ärter.
  •  
    Fakta:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    12/15/2012 10:24:38 AM - Lisa Jansson
    Allt grönt inte bra
    Mycket av den frukt och de grönsaker vi köper idag är kraftigt besputade och fisken förgiftad, därför vill jag hävda att ett friskt ekologiskt nötkött är bätttre än en sjuk fisk eller en giftig grönsak.
    Välj närodlat om möjligt.
     
    11/11/2012 5:26:07 PM - Eva Eriksson
    Vi äter för lite grönsaker
    Ja, det håller jag med författaren. Det går i vågor hur mycket grönt jag äter, men försöker att få in det i middagen för då äter även min man lite av det gröna.
     
    Kommentera denna artikel