Skribent: Thérèse Slettengren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2009-06-12

Låt inte stressen ta över semestern

Förväntningarna på semestern är höga. Släkten skall samlas, sommarstugan målas och alla de där böckerna som ligger och väntar skall läsas. Men gör man allt detta för att uppfylla omvärldens förväntningar, eller för att det ger glädje? Och hur skall man undvika att hamna i stressfällan på semestern?
 
Låt inte stressen ta över semestern
Det är mycket som skall klaras av på arbetet innan semestern och när den väl börjar har kroppen inte hunnit anpassa sig och komma ner i varv. Då finns det en risk att första semesterveckan går åt till att landa, vilket är onödigt.
 
– Det bästa sättet att få en lugn start på semestern är att trappa ned en period innan semestern börjar. Känn att du avslutar saker på arbetet och i privatlivet, säger Gunnar Aronsson, professor i psykologi vid Arbetslivsinstitutet, som har forskat i semesterns påverkan.
 
Det kan också vara klokt att ha lite framförhållning om det är något speciellt projekt som skall slutföras på semestern.
 
– Det är inte roligt att stå där första semesterdagen och de bräder du behöver för att reparera stugan inte finns inne på lager förrän om två veckor. Det kan också vara en stressfaktor.
 
Genom att förbereda semestern och organisera ett hjälpsystem tillsammans med kollegorna blir det lättare att lämna tankarna på arbetet under semestern.
 
– Kollegorna som är kvar på kontoret kan kolla av posten och bevaka vissa arbetsuppgifter. Och glöm inte att aktivera frånvaro-funktionen på mejlen så kanske det blir något mindre att göra när semestern är slut.
 
Låt semestern bli kravlös och glädjefylld
Semestern skall vara en tid för rekreation, vila och lugna stunder, men ofta planeras så många aktiviteter att semestern lätt blir ännu stressigare än vardagen.
 
Visst kan sommarens aktiviteter och projekt ge glädje, men det kan också vara något man gör för att slippa obehag därför att vi tror att omgivningen förväntar det av oss och för att vi har för höga krav på oss själva.
 
– Aktiviteterna på semestern kan lätt bli tvångsmässiga. Har du en vardag fylld med mycket ”måsten” och ”borden” skall du låta semestern bli en tid för avslappning och kravlöshet, säger Giorgio Grossi som är forskare och stressterapeut på Karolinska Institutets Stressmottagning i Stockholm.
 
Personer som har höga krav på sig själva i vardagen och i arbetslivet, hamnar ofta i samma fälla på semestern. Tillvaron fylls med ett späckat schema och en massa aktiviteter som skall klaras av på kortast möjliga tid för att man skall slippa känna sig dålig och ineffektiv.
 
– Om du ligger vid poolkanten och tänker på vad du borde göra istället så är det ett tecken på att det finns en drivkraft till stress som spökar. Det kommer ofta som ett pirr och känns obehagligt i kroppen, säger Giorgio Grossi.
 
För att bli fri från stressen vid poolkanten skall man låta det pirra och möta det obehag som sprids i kroppen. Det går över till slut, lovar Giorgio Grossi. Han menar också att man inte skall försöka fly pirret genom att tänka på arbetet eller annat som kan kännas stressande.
 
Minska informationsstressen
Men hur vet man då att de aktiviteter som planeras på semestern inte bara är ännu ett ”måste”, utan att det verkligen är något man vill göra och njuter av? Giorgio Grossi menar att det är känslan i det du gör som bestämmer.
 
– Om man skall måla om sommarstugan, men försöker förhala det och känslor av obehag poppar upp hela tiden, då är det fel. En aktivitet du njuter av känns glädjande i hela kroppen.
 
Det är också bra om semestern kan var lite annorlunda och tvärtom än vardagen. Om arbetet kräver mycket tankeverksamhet kan det vara bra att vila huvudet och känna på hur det är att använda kroppen på semestern i stället.
 
– Använd andra kroppskänslor och resurser än i vardagen. Om du har mycket struktur och ordning i din vardag kan det vara skönt att prova på en semester utan för mycket planering och struktur, säger Gunnar Aronsson.
 
I dagens samhälle är de flesta vana vid att alltid vara tillgängliga. Både för vänner, bekanta och på arbetet. Om man har för vana att kontrollera mejl och lyssna av mobilen varje dag kan det vara stressande att inte längre vara lika uppdaterad. Då kan det vara bra att hitta någon slags medelväg.
 
– Avsätt i så fall en stund i veckan för att göra det du måste och minska informationsstressen. Men ta för vana att göra det vid samma tidpunkt varje vecka.
 
Gunnar Aronsson tillägger att det är viktigt att lägga vissa projekt åt sidan för att lämna plats åt trevligt umgänge med personer man trivs med.
 
Fakta:
Tips inför semestern
 
  • Försök ta det lite lugnare perioden innan semestern börjar.
  • Ha som mål att du skall vara så avspänd det bara går den första dagen på din semester.
  • Låt de kollegor som är kvar på arbetet kolla din post och bevaka dina arbetsuppgifter.
  • Aktivera frånvaromeddelandet på mejlen.
     
    …och när den har börjat
  • Tillåt dig att bara vara och strunta i alla måsten.
  • Träna dig i att vara mindre effektiv och mer avslappnad.
  • Planera bara sådana aktiviteter som ger dig glädje, inte obehag.
  • Kontrollera mejlen och lyssna av telefonen på en bestämd tidpunkt en gång i veckan.
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel