Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2005-02-18

Ki balans – barfotaträning utan flås

Jag hade blivit tipsad om en lugn och skön ”jympa” hos Friskis & Svettis och bestämde mig för att prova. Men om man som jag inte tränat på tio år så blir det problem direkt. Vad skulle jag ha på mig!?
 
In i garderoben, provar svarta träningsbyxor med vit rand, provar svarta träningsbyxor som inte kommer över rumpan, provar gråa träningsbyxor med rosa rand och efter tjugo minuters provande så blir det ett par svarta utan rand. Provar fem olika t-shirts också och kollar in om rumpan syns när jag lyfter armarna. Väljer den längsta t-shirten.
 
Enkla rörelser
Det verkar vara ett populärt pass för det står fullt med tjejer i alla åldrar och väntar på att passet ska börja. Någon minut i halv sex öppnas dörren till träningssalen och vi får gå in.
Salen är nedsläckt och det står levande ljus i fina grupper på golvets mitt. Ledaren förklarar lite kortfattat vad ki balans är och sedan mynnar lugn österländsk musik ut ur högtalarna och passet börjar. Alla står i en ring runt ledaren och vi börjar med att andas, djupa andetag och med armarna som hjälp. Sedan svänger vi lite, böjer lite och vrider lite.
Rörelserna är enkla och lätta att följa. Vi går runt i ring, går på tå och på häl, böjer benen och sträcker benen. Pendlar med armar, står på ett ben, rullar med höfterna, gör ”tranan” och fokuserar på andning. Det blir också pilatesliknande rörelser liggandes på golvet.
 
Bra för stela axlar
Ki balans passar utmärkt efter åtta timmar framför datorn. Det känns underbart att sträcka och vrida i axlarna och göra böljande rörelser med armar och överkropp. Blodcirkulationen kommer igång i axelpartiet och jag känner mig mindre stel och trött i nacken. Vi stretchar mjukt och vilar sedan raklånga på golvet innan passet avslutas stående med andningen i fokus.
 
Fakta:
Ki balans:
Ett frigörande pass med inslag av yoga, pilates och qigong. Rörelser för balans, rörlighet, avspänning, kroppskännedom, koncentration och andning.
 
För vem?
Otränade, stressade, överviktiga, nack- och axelstela och tränade som vill kombinera konditionsträning med något lugnare.
 
Träningsvärk?
Nej.
 
Svettigt?
Inte ett dugg.
 
Ki-träning
Ki-träning innefattar olika former av fysisk och psykisk träning för att stimulera livsenergin. Ki, chi eller qi är enligt kinesisk japansk teori människans livsenergi. När denna energi kan flöda fritt i kroppen utan hämmande blockeringar, så är det en god grund för fysisk och psykisk hälsa och styrka.
Det utövas olika former av ki-träning i Sverige i dag. De flesta metoder handlar om att undanröja kroppsliga och mentala blockeringar, öva upp koncentrationsförmågan och den mentala närvaron i kroppen, träna koordination, balans och styrka. Betoningen ligger inte på fysisk träning i gängse svettdrivande bemärkelse, utan det primära är att nå kontroll över ki-energin och lära sig styra den dit där den behövs. Genom kontroll över ki kan extraordinära mentala och fysiska krafter mobiliseras.
 
Källa: Alternativmedicin
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2011-07-10 22:04:56 - leCTyfDF
LxipdVZMEuaPEvku
I wnaetd to spend a minute to thank you for this.
 
2011-07-09 18:20:55 - wGczmbrJftGP
IIqBjbAIIHcDMGs
Thanks guys, I just about lost it looknig for this.
 
2011-05-26 08:28:40 - ehrDEDWRMREhyyc
eNpfuwQSLledPAPY
I'm not easily impressed. . . but that's impriessng me! :)
 
2009-04-14 16:46:13 - Åsa Olsson
Träningsvärk? Svettigt?
Åjooo, jag vill verkligen påpeka att man kan få träningsvärk av KI balans, speciellt av "plankan" och tillika kan man bli svettig. Jag tror att kroppen inte alltid behöver högt flås och tunga vikter för att svettas, utan även kan svettas av det lugna men ofta upprepande rörelser som innefattar KI. Jag gillar verkligen denna formen av träning, den kompletterar min övriga träning såsom styrke- och löpträning.
 
Kommentera denna artikel